Gå til innhold

Passende PC-i-deler dualboot Win7 og Ubuntu for 9000,- ekskl OS

Anbefalte innlegg

Mine tidligere - og gode - erfaringer med Ubuntu begrenser seg til installasjon på to slitne PCer. Nå vil jeg kjøpe nytt og kraftig, og trenger råd mht til maskinvare. Ønsker å bruke maks 9000 på selve boksen - har allerede skjerm og tilgang til gratis Win7 gjennom jobben. Vil bygge "selv" - altså med hjelp fra nokså erfarne PC-byggere som imidlertid bare kan Windows.

Nå har jeg oppdaget at installasjon av Ubuntu forvanskes fordi alle komponenter ikke fungerer like godt med Linux.

Har sett meg ut dette byggesettet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 (beklager, lenkefunksjonen virker ikke i dag!)

... og mistenker at dette burde virke greit bortsett fra skjermkortet.

Kan noen foreslå et skjermkort som passer bedre med Ubuntu - eller evt. foreslå et helt sett av selvbygger-komponenter som fungerer bedre innenfor prisrammen? ... eller evt. en ferdigbygd PC fra en noen som vil selge uten Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du gjøre med maskinen i Ubuntu?

Hvis du ikke skal bruke den til spilling(regner med det Windows brukes til :p ) eller visning av veldig høyoppløst meterialet så burde Ati ikke være et dårlig valg, da ville jeg heller valgt et godt skjermkort som funker bra til spilling i Windows, da selv de åpene driverene til Ati kan gi deg riktig oppløsning, men kanskje litt dårlig 3D opplevelse.

Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre med maskinen i Ubuntu?

Hvis du ikke skal bruke den til spilling(regner med det Windows brukes til :p ) eller visning av veldig høyoppløst meterialet så burde Ati ikke være et dårlig valg, da ville jeg heller valgt et godt skjermkort som funker bra til spilling i Windows, da selv de åpene driverene til Ati kan gi deg riktig oppløsning, men kanskje litt dårlig 3D opplevelse.

Tenker meg Ubuntu som hverdags-OS og Windows for å kjøre en del programmer der det ikke finnes fullgode Linux-alternativer - for mitt vedkommende Adobe CS (der man visstnok har nytte av et bra grafikkort), ABBYY Finereader etc. Så lenge jeg kan spille video i ok oppløsning med Ubuntu, er behovet egentlig oppfylt.

Tør noen å gå god for at hele pakken kommer til å virke akseptabelt med U?

Lenke til kommentar

Akkurat nå, så kan jeg ikke gå god for skjermkortet, da driverene til Ubuntu ikke er sluppet enda og de åpene ikke har fått nok tid enda, men når 11.04 kommer ville jeg gått 100% for den. Så hadde jeg vært deg ville jeg gått for denne, prøvd Ubuntu, hvis det ikke funker tilfredstillende nok så bruker du Windows 7 og prøver Ubuntu med noen mellomrom og oppdatere driverene til det funker.

Lenke til kommentar

den nyeste Catalyst-pakken som leveres med Ubuntu 10.10 er visst den soleklart beste driveren for ATI-kort i GNU/Linux hittil, men har dessverre ikke støtte for 6xxx-serien. Enn så lenge vil jeg anbefale nvidia pga best ytelse og stabilitet. Hvis du kun skal ha Windows for enkeltprogrammer bør du jo vurdere en virtuell maskin eller Wine?

Lenke til kommentar

den nyeste Catalyst-pakken som leveres med Ubuntu 10.10 er visst den soleklart beste driveren for ATI-kort i GNU/Linux hittil, men har dessverre ikke støtte for 6xxx-serien. Enn så lenge vil jeg anbefale nvidia pga best ytelse og stabilitet. Hvis du kun skal ha Windows for enkeltprogrammer bør du jo vurdere en virtuell maskin eller Wine?

Skal jeg forstå dette slik at ATI 6xxx + Ubuntu = svart skjerm, eller bare (evt. dramatisk) redusert grafikkytelse frem til det foreligger drivere? - Tilbudet jeg vurderer, er som kjent et uforanderlig pakketilbud som ellers virker gunstig nok.

Windows for enkeltprogrammer? Tja, kanskje jeg lager meg en VirtualBox med XP til diverese småtterier inne i Ubuntu, men dualboot med Win7 er vel ellers ganske uproblematisk, siden jeg har tilgang til en lovlig, gratis versjon av Win7.

Lenke til kommentar

Ja, men da må du reboote hver gang du skal gjøre spesifikke ting. Ved å bruke Wine eller virtualisering kan du f.eks. ha Windows på ett skrivebord og alt annet du driver med på de andre. Mye enklere og mindre hassle. Min erfaring med dualboot er at man etter en liten stund slutter å bruke det ene systemet.

Jeg er ikke 100% oppdatert på Ati-driverne, men denne tråden fra starten på måneden gir vel et ganske greit svar:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=141868

"No, not yet"

Og det er pretty much AMD i et nøtteskall når det gjelder Linux-drivere.

Ring Komplett og spør om å få bytte skjermkort til Nvidia. De vil ha salget, så det er ikke noe problem. Alternativt kan du jo bare se på komponentene og bestille de enkeltvis ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...