Gå til innhold

Problemer med kopiering til NAS nettverksdisk

gislepa

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av en nettverksdisk av typen "Netgear ReadyNAS Duo 1 TB, NGRND2110".

Hensikten med dette kjøpet er å lagre familiens digitale bilder. Dette dreier seg om ca 500 GB.

Tre ting i den forbindelse:

1: Kopieringen går fryktelig tregt over nettet. Hva kan dette skyldes? Min PC (stasjonære)er koblet til nettet via kabel til (trådløs)router, NAS'en det samme. Routeren er en Linksys WRTG54 (eller noe sånt). Denne har jeg nylig oppdatert firmware på.

2: Det går ikke å kopiere alle mapper over i en operasjon, jeg får hele tiden feilmelding om at det ikke oppnås kontakt med nettverket. Dette skjer når jeg forsøker å kopiere en undermappestruktur (kan også være at en undermappe inneholder en eller flere skjulte filer). Dette i kombinasjon med pkt 1 gjør dette til en trøttsom, tidkrevende og manuell operasjon...

3: NAS'en har USB-porter. Noen som vet om de kun kan brukes til å sette ekstern disk inn på NAS'en, eller om det går an å koble NAS direkte til PC med USB? Det ville vel i så fall eliminert noen problemer her? Men det er vel ingen standard USB-kabel som er lik i begge ender?

Mitt operativsystem er Windows 7.

Forslag mottas med takk...! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Cobian og sett opp en backup-rutine via FTP til server.

Da vil den gjøre jobben og i tillegg kan den ta automatisk backup av endringer som skjer senere.

Helst burde du hatt en router med Gigabitporter. En 100Mbit router vil ikke kopiere med særlig mere enn 10MByte/s.

Dermed blir det en flaskehals i forhold til harddiskene, som trolig greier 50-100MByte.

Uansett, så burde det fungere også med routeren du har nå.

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...