Gå til innhold

er det farlig å bruke protein pulver selvom du ikke trener?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En treningskompis sa til meg at man ikke bør gå på proteintilskudd for lenge. Han sa det kan påvirke proteinene som tas opp av vanlig kosthold, så hvis du slutter med proteintilskudd så vil man ikke ta opp proteiner fra vanlig kosthold like godt som før man gikk på det.

Vi snakket da om å gå på tilskudd i flere år... 2-3 år i strekk. Han anbefalte meg å innimellom ta pauser på f.eks 1-2 mnd før jeg begynte på igjen med proteintilskudd.

HAHAHAHAAHHAHAHAHAHA! Serr? laugh.gif

Du kan ikke drikke melk i lengre perioder heller da ??

Hva vet jeg? Jeg kan ikke nok om dette :-)

Han begrunnet det med at proteinene i kost tilskudd er "annerledes" enn proteinene i f.eks melk, kylling, egg +++ og tas opp lettere under fordøyelsen... Derfor kunne man "forandre" kroppen slik at den ble "avhengig" av proteintilskuddet på den måte at kroppen i større grad ønsker å ta opp proteintilskuddet og ikke lenger tar opp så mye av protein fra vanlig kosthold - det går da lettere gjennom kroppen og ut med avføringen. Slik at hvis man slutter med protein tilskudd vil det ta noe tid å "snu" dette tilbake.

I samtalen var det snakk om flere års bruk...

Derfor mente han at man i ny og ned burde ta en liten pause fra protein tilskuddet og kun holde seg til vanlig kosthold - før man fortsatte.

Men hva vet jeg. Du er sikkert ekspert på dette siden du svarte slik du gjorde. Jeg bare deler tipset jeg fikk.

PS. Han som fortalte meg det er en bekjent av en kompis, og trente på samme trenings senter som meg. Han har 3 ganger stilt til NM i kroppsbygging.

Lenke til kommentar

Er nok ingen ekspert nei. Men har du ingen kunnskap rundt emnet så skjønner jeg at du spør. Men hvis du veit at proteinpulver er laget av melk (de fjerner væske, fett og karbohydratene), noe som jeg veit, så blir det jo en liten logisk glipp der da. Hverfall for min del :)

Proteinpulver er altså de samme proteinene som du finner i melka di. Den eneste forskjellen fra kjøtt er at proteinene er flytende og dermed mer lettopptaklig. En annen forskjell kan jo være hvis du bruker reine myse-produkter, som er såkalte raske proteiner. Du kan jo sammelikne det med raske og langsomme karbohydrater. Dette vil jo da tas opp lettere enn proteinene fra kjøtt, men proteinet vil jo være det samme.

Jeg har aldri hørt om det du beskriver her før, og meg bekjent finnes det vel ikke noen studier som kan backe opp dette. Om det finnes studier, så kan det godt hende at den har blitt feiltolket eller inneholder enkelte feilkilder som fører til usanne myter. Det finnes jo eksempler på studier som atpåtil har blitt utført på rotter og mus, som har blitt feiltolket og gitt grunnlaget til en rekke inngrodde myter. Hele dette greiene virker helt ulogisk, da proteinpulver ikke er kunstig fremstilt, men tvert imot er helt naturlig. Så hvis du spiser formye Toro-tomatsuppe fra pulver så slutter kroppen å ta opp næringa fra annen mat etterhvert?

Nå skal man heller ikke erstatte alt kjøtt osv med pulver, så alt proteininntaket ditt kommer derfra. Et kosttilskudd er et TILSKUDD til kosten. Demred skal du jo også få i deg proteinene fra kjøtt og egg osv.

Det er mange myter ute og går, og mange av disse er langt fra sanne. Derfor kan det være vanskelig å vite hva som er sant og ikke. En god ide kan være å gjøre litt research på det du hører, og få litt flere kilder. Da finner du fort ut om det er noe hold i det du hører eller ikke. Selv om mannen har stilt til NM flere ganger, så skal du ikke automatisk stole på han. Han kan også være vranglært på mytene som florerer på treningssenterne. Selv om han er stor og sterk, så er det ikke sikkert at det er på grunn av programmet og kostholdet, men det kan være på tross av det. Det finnes også folk med fine titler som "ernæringseksperter", eller har høye statuser fra Olympiatoppen som også er fulle av feilinformasjon.

Ville anbefalt deg å sjekke litt rundt for å lese og lære litt mer om proteiner og de andre næringsstoffene :) Bruk gjerne kilder som kan reffere til studier.Kan anbefale artiklene på myrevolution.no, og det står også mye fra på fitnessbloggen.no. I mine øyne er forfatterene på begge disse sidene troverdige.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Alt annet han har sagt og lært meg har vært spot-on! Så jeg har ingen grunn til å tvile på at han vet hva han prater om. Når det er sagt så er dette så bagatellmessig at jeg ikke har noen interesse av å diskutere det og forsvare utsagnet i det vide og det brede. Hovedsaklig fordi det ikke er mitt utsagn.

Du må også legge til flere faktorer:

- Det er ikke sikkert han fikk frem poenget sitt akkurat slik han mente til meg.

- Det kan også hende jeg misforstod nøyaktig hva han mente

- Og det ble "sagt i farta" på ett bråkete treningssenter mens jeg var mellom ett sett med repetisjoner.

Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å undersøke dette nærmere da jeg ikke ser noen ulemper med å kutte ut proteinpulveret én måneds tid ett par ganger i året. Det eneste jeg sier er at dette er slik jeg gjør det, fordi en som er mye flinkere enn meg på området har anbefalt meg det. Det har svært lite å si om man tar seg en pause fra proteinpulver på 1 mnd og heller passer på å få i seg mer av "vanlig mat". Hey... kroppsbyggere gjør det... så hvorfor skulle det ha noe å si for meg som ikke er kroppsbygger?! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...