Gå til innhold

er det farlig å bruke protein pulver selvom du ikke trener?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke farlig, men det er ikke nyttig heller. Hvis du legger på deg uten å trene blir du jo bare feit. Langt hår får du ved å la være å klippe det. Det er ingen lovpålagt aldersgrense på proteinpulver, så det blir opp til butikkene. Bruker man det riktig kan det være verdt pengene, men i dette tilfellet er det svindyrt.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært farlig å bruke proteinpulver om du ikke trener! Hold deg for guds skyld unna kjøtt, kylling, tunfisk, egg, melk og fisk som også inneholder proteiner Du kan risikere å mutere!

Det er 20 års grense på proteinpulver, så du må finnen noen voksne som er villig til å kjøpe sånt til midreårige.

Hva er det du tror proteinpulver er dua? Mulig du forveksler det med steorider?

Ja, det var kødd...

Nei, det er ikke farlig. Det er matvare på lik linje som toro tomatsuppe.

Ser ikke helt nødvendigheten av å bruke penger på proteinpulver som er forholdsvis dyrt om du ikke virkelig har bruk for det.

Lenke til kommentar

Protein er det viktigste næringsstoffet, fordi vi trenger protein i oppbygningen av nye celler, og alle enzymene i kroppen (enzymer er stoffer som styrer/hjelper til med prosessene i kroppen, uten dem ville vi ikke klart å leve), ER proteiner. Protein er bygget opp av noe vi kaller aminosyrer, det fins 20 forskjellige aminosyrer. 12 av disse kan vi lage i kroppen vår, men 8 av dem må vi få gjennom maten vi spiser (kostholdet vårt). De kalles derfor essensielle aminosyrer. Disse aminosyrene kan vi f.eks. få fra melk, kylling, egg eller proteinpulver. Proteinpulver er bare en form for "rent" protein. Ofte er proteinpulver laget av melk.

Som du forstår er protein viktig, så du bør prøve å få i deg protein hver eneste dag. Prøv å drikk mye melk, og spør foreldrene dine om ikke dere kan spise en proteinrik middag hver dag (for eksempel en middag med kjøtt, fisk eller kylling). Middager med laks, biff og kylling inneholder mye protein. Spaghetti, pannekaker og tomatsuppe inneholder mindre, men det er litt der også. Spis kjøttpålegg på skiven.

Jeg tror ikke du trenger å kjøpe proteinpulver :) Det er ikke farlig for deg å spise det, det er heller ikke ulovlig for deg å kjøpe det, men det er nok ikke noe poeng i det. Det er fint at du spør om råd før du gjør noe slikt, siden du ikke vet så mye om dette.

Håret ditt vil trolig vokse like raskt uansett hva du gjør med det. Men unngå å skade det unødvendig med for mye bruk av rettetang/hårføner/lugging etc.

Du sier du vil legge på deg, hva mener du med det? Føler du at du er veldig tynn, og at du vil få litt mer fett på kroppen?

Lenke til kommentar

Vel, for å komme med noe konstruktivt også, så kan jeg legge til at proteiner, eller rettere sagt aminosyrer, er bra for beinbygninga, ledd, bindevev, hormoner, enzymer og immunforsvar.

Når proteiner, heller ikke høye inntak, på ingen måte er skadelig og heller tvert i mot har mange positive egenskaper, så ser jeg ikke noe problem i å ha et høyt proteininntak selv om du ikke trener. Men siden du ikke trener vil du ikke ha et like stort behov for proteiner, så jeg er sikker på at du får dekket behoved ditt gjennom noen enkle grep i kostholdet, som sitronsaft påpeker over her.

Helmelk og egg er forresten gode greier hvis du vil opp i vekt, da de inneholder mye bra næringsstoffer, mye kcal og har et høyt innhold av proteiner og fett.

Lenke til kommentar

Kroppen til en godt trent person kan maksimum ta opp 40 gram protein per dag (om ikke treningsforskerene i forsvaret ikke har noe i vitenskapen å gjøre).

Resten bryter kroppen ned til karbohydrater, eller kjører rett gjennom nyrene. Da pisser du bokstavelig talt penger..

Har du lyst til å legge på deg, finnes det billigere måter: www.mcdonalds.no

Lenke til kommentar

Tviler på at disse treningsforskerne i forsvaret har hengt helt med på forskningsfronten de siste årene...

De siste årene? Så du mener kroppens evne til å ta opp proteiner har endret seg opp gjennom tidene? Nå han jeg ingen kilder, og bare videreformidler det jeg ble fortalt, men om du kunne stilt med snacks, så kunne jeg gjerne lært noe i dag også!

Lenke til kommentar

Tviler på at disse treningsforskerne i forsvaret har hengt helt med på forskningsfronten de siste årene...

De siste årene? Så du mener kroppens evne til å ta opp proteiner har endret seg opp gjennom tidene? Nå han jeg ingen kilder, og bare videreformidler det jeg ble fortalt, men om du kunne stilt med snacks, så kunne jeg gjerne lært noe i dag også!

Nei, men jeg mener at gamle studier kan være fulle av feilkilder av ulike varianter, og at mye nyere forskning har motbevist ting som har vært sannheten før. Studier viser at det er fordeler med et høyere proteininntak. Alt fra 1,5 gram til 3-4 gram per kg kroppsvekt er hva de lærde anbefaler. Selv velger jeg å stole på de som sier ca 2-2,5 gram per kg kroppsvekt for muskeloppbygging og 3 ++ gram for deff. Men noe høyere inntak enn 2 gram per kg kroppsvekt har lite for seg, spesielt for oss vanlige hobby-pumpere ;)

Det er jo faktisk ernæringsfysiologer i olympiatoppen som mener 11 gram proteiner om dagen er tilstrekkelig også. Så det er nok ikke alle som er like oppdatert.

Har ikke så mye kilder å komme med, men her er en artikkel fra "The Protein Book" av Lyle McDonald, som har hundrevis av referanser fra ulike studier, som backer opp det jeg sier.

Edit: Selvfølgelig kan et lavere inntak enn 2g/kg være nok, men ikke nødvendigvis optimalt. Det er uansett flere studier som viser at et høyere proteininntak er gunstig. Desuten er proteiner, som nevnt over her, gunstig for flere ting enn muskelbygging :)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hva med å tenke litt kritisk selv før man videreformidler alt man tar inn? Gir det mening fra et evolusjonsmessig perspektiv at man bare er i stand til å ta opp 40 g protein pr dag?

I en studie på vektstabile menn fikk en gruppe en proteinshake, mens kontrollgruppa fikk en sukkerdrikk. Begge gruppene forble vektstabile, men gruppen med høyere proteininntak økte sin fettfrie masse.

Nei, det er ikke farlig, men det er ikke nyttig heller. Hvis du legger på deg uten å trene blir du jo bare feit. Langt hår får du ved å la være å klippe det. Det er ingen lovpålagt aldersgrense på proteinpulver, så det blir opp til butikkene. Bruker man det riktig kan det være verdt pengene, men i dette tilfellet er det svindyrt.

Jo, proteiner er nyttige - les linken over. Jeg mener ikke å si at proteinpulver er løsningen, ofte kan valget mellom feks appelsinjuice mot melk, vingummi mot sjokolade eller skinke mot syltetøy ha en innvirkning - i det lange løp. 

Lenke til kommentar

En treningskompis sa til meg at man ikke bør gå på proteintilskudd for lenge. Han sa det kan påvirke proteinene som tas opp av vanlig kosthold, så hvis du slutter med proteintilskudd så vil man ikke ta opp proteiner fra vanlig kosthold like godt som før man gikk på det.

Vi snakket da om å gå på tilskudd i flere år... 2-3 år i strekk. Han anbefalte meg å innimellom ta pauser på f.eks 1-2 mnd før jeg begynte på igjen med proteintilskudd.

Lenke til kommentar

Jo, proteiner er nyttige - les linken over. Jeg mener ikke å si at proteinpulver er løsningen, ofte kan valget mellom feks appelsinjuice mot melk, vingummi mot sjokolade eller skinke mot syltetøy ha en innvirkning - i det lange løp. 

Nyttig som i at det ikke er mye vits i å gå på proteinpulver hvis man ikke trener.

Lenke til kommentar

En treningskompis sa til meg at man ikke bør gå på proteintilskudd for lenge. Han sa det kan påvirke proteinene som tas opp av vanlig kosthold, så hvis du slutter med proteintilskudd så vil man ikke ta opp proteiner fra vanlig kosthold like godt som før man gikk på det.

Vi snakket da om å gå på tilskudd i flere år... 2-3 år i strekk. Han anbefalte meg å innimellom ta pauser på f.eks 1-2 mnd før jeg begynte på igjen med proteintilskudd.

HAHAHAHAAHHAHAHAHAHA! Serr? laugh.gif

Du kan ikke drikke melk i lengre perioder heller da ??

Lenke til kommentar

Nyttig som i at det ikke er mye vits i å gå på proteinpulver hvis man ikke trener.

(For å få med hele konteksten til det du har sitert fra meg: Her er linken til studien)

Hallo, leste du igjennom det jeg skrev om studien på økt proteininntak og effekten av det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...