Gå til innhold

Hvordan få høyere multiplier enn 12,5 på Tbred?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en TbredB 1700+ DLT3C JIHUB 0803 som er ulåst. Jeg kan fritt velge mellom alle multipliere mellom 5x 0g 12,5x men noe høyere enn det vil ikke virke. Da bare "resettes" multiplieren til 11x (orginalt).

Hvordan åpner jeg for høyere multipliere?

(Har ledende lakk, trenger bare en guide)

PS. hovedkortet er et Epox 8RDA+ og jeg kan velge multipliere mellom 3x og 24x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Please! Er det virkelig ingen overklokkere her som vet?

Det er litt umulig å få relevante treff på "unlocking Tbred" her på forumet med den søkemotoren som er her, men på nettet fikk jeg et relevant treff Der de endret på L10 broene og sa:

Now that multipliers above 12.5x are been disabled, we next needed to change the actual multiplier settings on the PGA packaging of the AthlonXP 2100+ processor. As we saw in the AthlonXP 2100+ review the L3 and L4 bridges are by default set to L3=[closed : closed : open : open] and the L4= [open : closed : closed : open].
Problemet er bare at de ville ha lavere multiplier enn 13x, mens jeg vil det motsatte: Få tilgang til multipliere høyere enn 12,5x. Jeg kan jo selvfølgelig gjøre det motsatte, men jeg liker ikke tanken på å bruke dremmel på å åpne broer. De endrer jo også på hele 4 broer der trolig bare en av disse er nok for å åpne for høyere multipliere.

[Edit] På denne siden låser de opp en TbredB og sier:

Conclusion

As we have shown above, the "pin-trick" works, at least to the point where we can access all lower multipliers of the Barton. With the XP2800+ (TBred), the situation was different in that the mod opened up all multiplier settings from 13X to 22.5x but that is not the point of this article.

Dette betyr at jeg sansynligvis kan lete etter forskjeller i L10 broene på TbredB 1700+ og Barton 2800+ for å finne ut hvilke jeg må endre.

Jeg søker og søker så vær snill å si i fra hvis noen vet noe mer.

Lenke til kommentar

Du må åpne den 5 L3 broen. Dette kan gjøres ved å kortslutte broen med et 9 v batteri. Står også i "AMD workarounds" guiden på ok.no

Beste AMD forumet finner du på: http://www.amdforums.com

Eller manuellt på prossesor sokkelen:

tbred 1700 and barton 2500, to obtain multipliers 11-17x, connect the following holes:

11.0x: no connection required (default)

11.5x: connect an27 to am26 (reset 0.5x bit value high to vcc)

12.0x: connect al27-am26 (1x high)

12.5x: connect an27-am26 (0.5x high), and al27-ak26 (1x high)

13.0x: connect an25-am26 (2x high) and aj27-ah26 (8x high)

14.0x: connect al27-ak26 (1x high), an25-am26 (2x high), and aj27-ah26 (8x high)

15.0x: connect al25-ak26 (4x high), and aj27-ah26 (8x high)

16.0x: connect al27-am26 (1x high), al25-ak26 (4x high), and aj27-ah26 (8x high)

17.0x: connect an25-am26 (2x high), al25-ak26 (4x high), and aj27-ah26 (8x high)

EDIT: litt ufullstendig.

Lenke til kommentar

Corcky: Tusen takk, det forklarte du bra! :D (og artikkelen hos ok.no)

Da bruker jeg den direkte sokkel-metoden! Den virket greiest.

Grunnen til at jeg skal gjøre dette er fordi jeg skal få brukt 1GB minne i sommer (0,5GB PC2100 + 0,5GB PC3200) inntil jeg fjerner PC2100-minnet og kjøper en PC3200-brikke til i august. Intill da har jeg ikke lyst til å nøye meg med noen av begrensningene på 0,5GB eller på 12,5x133MHz=1667MHz.

Lenke til kommentar
Corcky: Tusen takk, det forklarte du bra! :D (og artikkelen hos ok.no)

Da bruker jeg den direkte sokkel-metoden! Den virket greiest.

Grunnen til at jeg skal gjøre dette er fordi jeg skal få brukt 1GB minne i sommer (0,5GB PC2100 + 0,5GB PC3200) inntil jeg fjerner PC2100-minnet og kjøper en PC3200-brikke til i august. Intill da har jeg ikke lyst til å nøye meg med noen av begrensningene på 0,5GB eller på 12,5x133MHz=1667MHz.

Skjønner jeg godt.. begrensinger og spesielt orginale klokkehastigheter er helt ufyselig. *grøsse*

Lenke til kommentar
Skjønner jeg godt.. begrensinger og spesielt orginale klokkehastigheter er helt ufyselig. *grøsse*

Vet ikke om det var en smule ironisk ment det der men hastigheten er jo grei nok for meg i utgangspunktet. De sekundene jeg sparer på et overklokket system i forhold til et uklokket er er nok spist opp mange ganger av tiden jeg har brukt på selve overklokkingen. :oops: Overklokking er bare en morsom hobby jeg gjør fordi jeg kan og fordi det er gøy å mekke litt. :D

http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

ellerhttp://www.ocinside.de/html/workshop/socketa/tbred_painting.html

Jøss her hagler det inn med supre beskrivelser. :D Takk igjen!

Lenke til kommentar

Har det noe og si om man kjører to brikker med helt forskjellige hastigeter? Blir det evt. noen ytelsesforskjell eller hva skjer..? :roll:

Lenke til kommentar
Har det noe og si om man kjører to brikker med helt forskjellige hastigeter? Blir det evt. noen ytelsesforskjell eller hva skjer..? :roll:

Det har ikke annet å si enn at RAM-hastigheten på begge MÅ være den samme (selv om det er dual-kanal) og dermed begrenses hastigheten på begge brikkene til den tregeste (133MHz CL2 eller 144MHz CL3 i mitt tilfelle)

Siden hovedkortet ikke kan kjøre FSB høyere enn ram-hastigheten er også FSB begrenset til 133MHz.

Siden jeg bare kunne velge multipliere i området 5x - 12,5x så var også prosessorhastigheten begrenset til 1667MHz (12,5x133MHz). Det er bare litt irriterende siden jeg vet CPU'en kan klokkes til 2300MHz dersom jeg bare bruker PC3200-minnet og drmed kan ha en FSB på 200MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...