Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med sosial angst

Gjest Knut

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 18 og jeg tror jeg sliter med sosial angst. Jeg sliter med følsen av at jeg er utilstrekklig når jeg snakker med andre mennesker som eks. Følsen av at man ikke er en intressant person og snakke med. Tenker på hva alle tror om meg (negativt) når jeg sitter på bussen eller når andre er tilstede. Dette påvirker hverdagen min MYE og jeg føler at jeg ikke klarer å få venner. jeg prøver så godt jeg kan å tenke positivt og slappe av. jeg prøver også å presse meg selv inn i situasjoner der jeg opplever frykt. Jeg har ikke hatt mot til å gå til legen ennå så jeg prøver å hjelpe meg selv.

Er det noen som har hatt de samme problemene?

Hva gjør dere for å overvinne frykten?

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Knut

Det høres ut som om det er sosial angst du har. Men for å vite det sikkert bør du undesøkes skikkelig. Det gjøres vanligvis hos psykolog, men en del fastleger kan og gjøre noe av utredningen selv.

Hvis det er sosial angst du har, og ikke en annen psykisk plage elle bare sjenanse, så er kognitiv terapi det som anbefales som behandling. Men det er andre behandlingsmetoder som virker og. Du vil eventuelt få behandling ut fra hva som passer best for deg.

Det er ganske utbredt med sosial angst og ofte er det lave tanker om seg selv eller negativt selvbilde som ligger under. Jeg har en del av det selv, og i perioder plages jeg ikke så mye av det, mens i andre perioder må jeg ta en del hensyn til plagene.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...