Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Passe dimensjon på "manhole"?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en eldre enebolig med kjeller under en del av huset, og blindkjeller under resten. Tenkte å lage et hull i muren mellom kjellerdelene for å inspeksjonsmulighet i blindkjelleren fra hovedkjelleren, men er usikker på hvor stort dette bør være. Det bør være mulig å krype inn gjennom hullet. Noen som har tips, ev. kjenner til regler om slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner dessverre bare til hvordan det er på skip; og der har vi et minimum på 600x600 slik at en skal ha mulighet til å gå inn når man bruker røykdykkerutstyr.

Når det er sagt, så tror jeg det er en relativ grei størrelse også for bruk til kjellere; da det gir deg litt mulighet til å stue ting inn i blindkjelleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for det, da tar jeg utgangspunkt i dette. Røykdykkerutstyr er ikke relevant her, så kanskje jeg går ned noe på målene. Jeg har masse lagerplass i resten av kjelleren, så det er ikke aktuelt å lagre noe der. Det går imidlertid vann- og avløpsrør i den "blinde" delen av kjelleren, og det kan være greit å komme inn for å etterse disse. Det blir en del jobb å lage denne åpningen, dette er en dobbelt mur, dene ene for det opprinnelige huset fra ca 1900, og den andre for dagens hoveddel av huset, som er bygget på i 60-årene, og den er ca 50 cm tykk.

Lenke til kommentar

Å bore seg gjennom to murer, hvor bare en av dem er 50 cm tykk kan bli endel arbeid ja, men overkommelig med rett utstyr. Men så er spørsmålet: Er det full kjeller der man skal gå inn i hullet, lett tilgjengelighet for både å lage hullet og bruke det? Hvordan vil det være å krype gjennom bortimot meteren med 60x60 hull i en mur, og hvor mye må man åle for å inspisere det man skal inspisere?

Kan det være et alternativ med en luke type kjellerlem i gulvet, lagt mellom to gulvbjelker? Da slipper man murarbeidet, får i stedet litt utfordringer med tetting og isolasjon, og en adkomst som kanskje vil være mer behagelig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er full kjeller (ihvertfall ca 2 m), lett tilgang både til å lage hullet og å bruke det senere. I blindkjelleren er det varierende høyde, fra under 1 m til noe over 2 (men ikke brukbart til rom), og planlagt plassering av hullet gjør at man kommer rett inn under badet, der vann- og avløpsrørene ligger. Under rehab av etasjen over ble det vurdert å lage en luke, men pga utfordringer med isolasjon etc ble det valgt å ikke gjøre dette, men heller lage adgang fra kjelleren. Det ville ikke blitt pent med en luke i parketten i stua over uansett, og badet er selvsagt ikke noe alternativ til kjellerluke.

Det er murene tilsammen som er ca 50 cm, men mye jobb blir det. Har kjøpt ny vinkelsliper på 2 kW med stoooor kappeskive for betong, og har bra borhammer. Vet ikke hva murene er laget av, regner med at det er betong eller lettbetong i den nye, og kanskje stein i den gamle. Det behøver ikke å bli pent annet på den siden som vender mot kjelleren, der luken skal være.

Lenke til kommentar

Så stort hull i 50 cm mur med kun stor (230mm) vinkelsliper er et prosjekt jeg helst ikke ville påtatt meg. Det støver noe helt for jævlig, og vann til kjøling/støvdemping kombinert med elektrisitet er en dårlig kombinasjon. Du klarer heller ikke skjære dypere enn ca. 7-8cm, eller ca. en tredel av skivediameter, og må meisle bort relativt mye for å komme til å ta neste kutt, avhengig av hvor tykt gearhuset på vinkelsliperen er. Jeg ville heller leid en slik kjedesag, fortrinnsvis hydraulisk (med mindre man har mulighet for GOD gjennomtrekk eller trykklufttilførsel i maske).

forøvrig; kumlokk og kjegler er Ø650 innvendig, og 60x60 i firkant er nok ikke så dumt mål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for tipset om sagen, det var en god ide. Jeg så for meg å startet med borhammer og betongkappeskive, og dersom det er lettbetong, bør det gå fort. Dersom det er betong, går det betydelig lengre tid. Regner med at den innerste muren er stor sett stein, så slegge og spett blir bra der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Proffer (snekker og rørlegger) har allerede laget en åpning i muren på ca 50 cm bredde og 15 cm høyde, der alle vann- og avløpsrør går fra kjeller til blindkjeller og videre opp til badene. Åpningen er plassert mellom 2 bjelker i bjelkelaget til gulvet i 1. etg, slik at det ikke er bæring akkurat der åpningen er, selv om bæreevnen til muren naturlig nok svekkes rundt åpningen (men med ca 50 cm mur går jeg ut fra at det ikke er noe problem). Min tanke var å utvide denne åpningen nedover til ca 50 x 50, lage støtter av 2"x8" fra nedre del av åpningen opp mot bjelkelaget for å stykre bæreevnen, og lage en luke for å dekke åpningen.

Må sjekke hva muren er laget av før jeg velger metode. Dersom det er lettbetong, kan den sages nesten som treverk.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...