Gå til innhold

Fungerer CDMA-telefoner i Norge?


Anbefalte innlegg

hei!

 

skal kjøpe ny mobil og lurer på om jeg kan bruke en mobil med CDMA i norge??

jeg veit att ICE har CDMA-nett, men får man det som mobil operatør??

 

ville vært veldig fint om noen viste noe om dette:D

 

takker for alle svar:)

Endret av cyclo
Tittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Stemmer at ICE bruker (som eneste i Norge) CDMA, men ICE tilbyr bare datatjenester og ikke tale/SMS, så da kommer du ikke langt.

 

(PS! GSM er uansett overlegent CDMA ;) )

 

Hæææ? Trodde de brukte CDMA som multipleksing i 3G-nettet?

Lenke til kommentar

Hæææ? Trodde de brukte CDMA som multipleksing i 3G-nettet?

Nja, jo... Altså... UMTS benytter (de aller fleste implementasjoner i hvertfall) W-CDMA. Så ja, UMTS/3G bruker CDMA-teknikken for multipleksing. _Men_ W-CDMA er ikke det samme som det amerikanske CDMA-systemet, ei heller det samme som ICE benytter i sitt nett.

 

Og når jeg sier at GSM (som forøvrig benytter seg av TDMA-teknikker til multipleksing) er overlegend CDMA, så prater jeg altså om det amerikanske CDMA-nettet og teknologien som ICE benytter. (Skalerer generelt veldig dårlig sammenlignet med GSM).

 

Uheldigvis blir det en stor begrepsforvirring her siden CDMA ofte benyttes for å beskrive den amerikanske implementasjonen som var hele mobilnettet i USA frem til GSM og 3G etterhvert begynte å bli introdusert. Samtidig så er CDMA en multipleksingsteknikk.

 

Så jeg var nok helt klart upresis i det jeg sa her. Det jeg kanskje skulle sagt var at nei, en amerikansk CDMA-telefon vil ikke fungere i Norge. De eneste som benytter tilsvarende CDMA-teknikker i Norge er ICE (og her skal jeg heller ikke være så bastant - jeg kjenner ikke ICE sitt nett og det at teknikken er den samme som brukes i USA har jeg ikke fra sikre kilder), ICE har uansett bare datanett og er heller ikke kompatibelt med det amerikanske CDMA-nettet, samt at GSM er overlegent det amerikanske CDMA-nettet.

Lenke til kommentar

Her er en artikkel som tar for seg problemstillingen andre veien (normale GSM telefoner på amerikanske nett)

 

http://www.fiercewireless.com/story/seybolds-take-fallacy-unlocked-phones/2010-11-10

 

Informasjonen er ganske relevant og belyser hvorfor CDMA telefoner ikke vil fungere hos oss (rent bortsett fra at mange CDMA telefoner rett og slett ikke benytter SIM kort men er låst til en operatørs nett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...