Gå til innhold

Selger selvutviklet program til bedriften jeg jobber i. Skattefri inntekt?

methosmen

Anbefalte innlegg

Jeg har utviklet et dataprogram til bedriften min, som jeg nå skal selge til dem.

Jeg har gjort jobben på fritiden min og yrket mitt er ikke relatert til data/programmering.

Jeg har ikke hatt noen utgifter på dette, annet enn tiden jeg har brukt.

Prisen jeg får er 25.000,-.

Er dette skattefri inntekt under hobbyvirksomhet, eller er det skattepliktig inntekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret ligger så vidt jeg kan se i "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14" §5-15-7.

(1) Som skattepliktig inntekt regnes ikke avkastning av hobbyvirksomhet. Det samme gjelder avkastning av hage- og naturprodukter som kan høstes fritt. For salgsinntekter av slike produkter er skattefritaket begrenset til et beløp på 4.000 kroner.

Spørsmålet er om "slike produkter" refererer til alt som kommer fra hobbyvirksomhet eller kun salg av hage- og naturprodukter som kan høstes fritt.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at det er relatert til hage- og naturprodukter. Har dog ikke anledning til å sjekke opp noe særlig for deg, men har litt kommentarer utfra topplokket

Skillet mellom hobby og næring er noe diffust definert, ala

"Virksomhet som er egnet til å gå med overskudd over tid og som drives for egen regning og risiko".

Du finner den "ekte" setningen i Lignings-ABCen, men dette en subjektiv individuell vurdering som skattekontoret kan hjelpe deg med (dog, sier de næring så kan du ikke spille "dum" lenger...).

Angående din spesifikke sak er jeg usikker. Potensielt så har du jo flere kostnader enn de du har listet som du ville fått fradrag for dersom du drev i næring. Men dersom du tenker å fortsette å utvikle programmer som du tar betalt for blir dette fort næring.

Personlig ville jeg kjørt dette som hobbyinntekt dersom det var et engangstilfelle, derav skattefritt. Men liker ikke helt å gi råd når det kommer til skillet mellom hobby og inntekt.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg kjørt dette som hobbyinntekt dersom det var et engangstilfelle, derav skattefritt. Men liker ikke helt å gi råd når det kommer til skillet mellom hobby og inntekt.

Du leste beløpsbegrensingen:

(1) Som skattepliktig inntekt regnes ikke avkastning av hobbyvirksomhet. Det samme gjelder avkastning av hage- og naturprodukter som kan høstes fritt. For salgsinntekter av slike produkter er skattefritaket begrenset til et beløp på 4.000 kroner.

Lenke til kommentar

Du leste beløpsbegrensingen:

Den operative frasen ligger foran.

Dette leddet er delt inn i to deler. Disse to er

"Avkastning fra hobbyvirksomhet er skattefritt" og "Avkastning fra hage- og naturprodukt er skattefritt opp til kr. 4000,-"

Det kan være at jeg tolker denne forskriften galt men den kunne iallfall vært mer presis for å unngå slike misforståelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...