Gå til innhold

Installerte Python fra Debian Experiemtal, men får klager på at libpython2.6.so.1.0 ikke finnes


hakonvl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har installert python 2.6 via pakken python i experimental på Debian Lenny 64-bit innstallasjonen min. Når jeg kjører python får jeg følgende melding

python: error while loading shared libraries: libpython2.6.so.1.0: cannot open shared object file: No such file or directory

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å ordne dette, eller i allefall hvilken retning jeg skal lete?

 

Takk :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vell 2.6, men det er vell kanskje noe av det samme. Så vidt jeg skjønner finner den inn fila, noe jeg forstår som at den leter på feil plass etter å ha lest en del på nettet. Jeg leste at noen som kompilerer selv om at man må lage en symlink som peker til den riktige pmaseringen. Hvordan kan jeg finne denne plasseringen, og hvor er det den leter? Jeg er på skolen nå, men jeg skal se mer på det etterpå.

Lenke til kommentar

To shell-kommandoer man fort lærer seg å bruke hvis man har problemer med bibliotek er:

ldd
ldconfig

 

Bruk ldd på en programfil så får du listet ut hvilke dynamiske bibliotek den trenger og hvor de ligger.

ldconfig brukes til å liste ut og oppdatere hvilke kataloger som systemet forventer å finne dynamiske bibliotek i.'

 

Det kan godt tenkes at du mangler en symlink i /usr/lib eller /usr/local/lib.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...