hakonvl Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Hei Har installert python 2.6 via pakken python i experimental på Debian Lenny 64-bit innstallasjonen min. Når jeg kjører python får jeg følgende melding python: error while loading shared libraries: libpython2.6.so.1.0: cannot open shared object file: No such file or directory Noen som vet hva jeg kan gjøre for å ordne dette, eller i allefall hvilken retning jeg skal lete? Takk Endret 14. november 2010 av Rockie Lenke til kommentar
IvarTJ Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Jeg bruker ikke Debian, men det kan ha sammenheng med at Python 3 ganske nylig har blitt gitt ut. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Dette er vell 2.6, men det er vell kanskje noe av det samme. Så vidt jeg skjønner finner den inn fila, noe jeg forstår som at den leter på feil plass etter å ha lest en del på nettet. Jeg leste at noen som kompilerer selv om at man må lage en symlink som peker til den riktige pmaseringen. Hvordan kan jeg finne denne plasseringen, og hvor er det den leter? Jeg er på skolen nå, men jeg skal se mer på det etterpå. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 To shell-kommandoer man fort lærer seg å bruke hvis man har problemer med bibliotek er: ldd ldconfig Bruk ldd på en programfil så får du listet ut hvilke dynamiske bibliotek den trenger og hvor de ligger. ldconfig brukes til å liste ut og oppdatere hvilke kataloger som systemet forventer å finne dynamiske bibliotek i.' Det kan godt tenkes at du mangler en symlink i /usr/lib eller /usr/local/lib. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Vi skal mest sannsynelig flytte alt over på en annen maskin nå, og den jeg snakket om her er tatt ned nå så jeg få ikke sett noe på det nå. Problemet dukker sikkert opp igjen når jeg setter opp den nye, kommer tilbake med tilbakemelding da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå