Gå til innhold

GB for evig - sikker lagring (backup)

Fjadis

Anbefalte innlegg

Jeg er såkalt "ung voksen" (34 år) og min digitale arv er blitt cirka 13 år og til sammen cirka 100GB. Den årlige datamengden øker stadig. Jeg ønsker at mine barnebarn en gang i fremtiden skal få tilgang til min digitale arv, alle bildene, fyllemailene fra studietiden på 90-tallet, hele mitt private og profesjonelle liv. Jeg er nok litt i overkant "arkiv-freak". Jeg ønsker å ta vare på mine data og jeg sletter ikke annet enn rent søppel.

Frem til nå har jeg basert meg på ekstern USB-backup på 500GB harddisk + "årsavslutninger" på CD-R/DVD-R. De eldste platene er nå fra 2002 og jeg gidder ikke fornye platene, det blir for mye jobb! Harddisker bryter jo erfaringsvis sammen etter en stund de også.

Så hvordan sørge for lagringsbestandighet uten for mye styr?

Jeg har nå gått over til 100 % harddiskbasert lagring og har ingen planer om å bruke CD-R/DVD-R noen gang igjen. Kjernen i mitt lagringssystem er Netagear ReadyNAS Duo med 2x1TB Seagate Barracuda disker i Raid-X redundant konfigurasjon. Dette i tillegg til 2x500GB eksterne USB-disker som pendler vekselvis for "ut av huset" backup hos svigermor. Disse diskene kobles direkte i NAS-disken for backup direkte derfra. Ingen av mine MAC og Windows PCer har lokal lagring av data. I tillegg er alle mine data lagret hos Dropbox, Gmail, og hos Jotta.no.

Min digitale arv er så langt fordelt på følgende måte:

ReadyNAS Duo:

- Private dokumenter. Lagret i MS Office 95/97 og nyere, samt PDF (Dropbox-folder).

- Privat Gmail e-post som *.pst (arkiveres årlig).

- Personlig foto og video. Lagret i Jpeg, RAW, m.m.

- Yrkesrelaterte dokumenter og e-post (kryptert). MS-Office, PDF, *.pst.

Dropbox:

- Private dokumenter. Speiles mot Dropbox-folderen på NAS-disken.

Jotta.no:

- Online speiling av NAS-disken minus Dropbox-folder.

Gmail:

- Privat Gmail e-post inklusive det som er lagt i årlig arkiv som *.pst på NAS-disken.

2x500 GB disker:

"Ut av huset" speiling av NAS-disken. Lagres hos svigers. Byttes cirka hver 14. dag.

Jeg føler at jeg har et rimelig sikkert lagringsopplegg som er greit å vedlikeholde og temmelig fullautomatisk, men jeg er åpen for kommentarer og innspill.

Blant annet lurer jeg på NAS-diskene. Bør disse surre å gå til de bryter sammen, eller kan det være en idé å bytte ut diskene uansett når de f.eks. er blitt 5 år gamle?

Endret av Fjadis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagringen din hos svigers om du vil øke sikkerheten og hjemme hos deg kan sikres enda bedre mot disk havari med noen RAID5 eller enda sikrere RAID 6 array, og her holder det med billig software RAID og en ellers gammel PC bygget av deler du kan ha på en gammel PC kirkegård hjemme.

Ellers kanskje også en lokal lagring på din egen maskin.

Eneste måten om du vil være sikker er hyppige utskiftinger av harddisker og ikke vente til de takker for seg, og ha alt sammen lagret på flere steder, og selvfølgelig, bryter ett av kjedene sammen la oss si NASen din så må man være rask på pletten og få dette fikset og systemet oppe og gå igjen.

Lenke til kommentar

Lagringen din hos svigers om du vil øke sikkerheten og hjemme hos deg kan sikres enda bedre mot disk havari med noen RAID5 eller enda sikrere RAID 6 array, og her holder det med billig software RAID og en ellers gammel PC bygget av deler du kan ha på en gammel PC kirkegård hjemme.

Ellers kanskje også en lokal lagring på din egen maskin.

Eneste måten om du vil være sikker er hyppige utskiftinger av harddisker og ikke vente til de takker for seg, og ha alt sammen lagret på flere steder, og selvfølgelig, bryter ett av kjedene sammen la oss si NASen din så må man være rask på pletten og få dette fikset og systemet oppe og gå igjen.

Takk for innspill! Ettersom jeg går for bærbar MAC og Windows blir nok ikke PC bygging særlig aktuelt for meg. Hva tenker du om hyppige utskiftninger av disker? NAS disken er nå tre uker gammel. Den står på 24/7, da jeg synes det blir for tungvint å administrere oppe- og nedetider selv om det kan spare meg for noe strøm. Ellers utsetter jeg ikke diskene for spesiell hard bruk. Tror du 3-5 års perspektiv kan duge?

Lenke til kommentar

3år er en grei periode å bytte ut på ja, dessuten trives harddikser best om de får stå å gå 24/7, noe de fleste datakomponenter liker da start og stopp fra spesielt kald tilstand ikke er spesielt gunstig, og noe som også sliter på loddingene under selve overgangen mellom varm og kald.

Lenke til kommentar

Om du er skikkelig paranoid så vil du og beskytte filene mot korrupsjon og. Om PST fila blir korrupt under kopiering fra et medie til det andre så hjelper det lite at kilde og mål er speila opp og ned om det ikke oppdages før senere. Noen som har bedre alternativer enn QuickPar å anbefale til slikt siden den blir en rimelig manuell process?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...