3DG3 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Fikk en oppgave i automasjon hvor det står at vi skal bruke en "endebryter". Dette er ikke det samme som en endevender, og et litt søking på nettet fant jeg ut at den brukes til å få en motor til å stoppe, når den f. eks. har dradd garasjeporten opp i max høyde. Spørsmålet mitt er: hvor, og hvordan kobler jeg den inn i et system? Grunnen til at jeg ikke spør læreren min er at han sa at hvis du valgte høy-kompetanse oppgave, så trakk det ned hvis du spurte for mye... Oppgaveformuleringen: Tegning av styrestrøm/hovedstrøm - og kobling av dreieretningsvender med holdekontakt, forrigling og endebrytere. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Endebryteren skal ligge i styrestrømdelen (forståelig). Du må anta at bryteren enten lukker eller åpner når endepunktet nås. Hvis vi antar at den er normalt lukket, er det nok at bryteren kutter strømmen til kontaktoren som styrer pådraget (motoren) når den aktiveres. En videre vurdering er jo om du vil at endebryteren automatisk skal aktivere dreieretningsendring (snu motorens rotasjon), eller om dette skal være opp til bruker. F.eks på en garasjeport er det jo ikke ønskelig at porten skal gå ned igjen automatisk med en gang toppen nås. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Hvis du ikke vet hvor du skal koble den, så kan du laste opp en tegning så kan jeg vise hvor den skal settes inn. Skal ha noen gamle tegninger på lager, så jeg kan laste opp også. Jeg antar at du bruker en av normally closed kontaktene på Q1/Q2 (kontaktoren) for å hindre at den andre kontaktoren åpner samtidig som den andre. Endebryterene skal kobles i serie med disse. Dette er dog enklere å forklare hvis vi har tegninger. Endret 14. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
3DG3 Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Takk for raske svar! Har et bilde av den midlertidige tegningen her, bruker autosketch. Endret 15. november 2010 av 3DG3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Her har jeg lagt inn på tegningen din. Endret 15. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
3DG3 Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 takk for svar Stian. Bare en ting til... Hvilken funksjon har endebryteren nå? Når vil den stoppe motoren? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) takk for svar Stian. Bare en ting til... Hvilken funksjon har endebryteren nå? Når vil den stoppe motoren? EDIT2: Kort fortalt så bryter den spenningen på spolen på kontaktoren, som gjør at hovedkontaktene åpnes, som igjen stopper motoren. Detaljert forklaring: Hvis vi sier at Q1 er opp og Q2 er ned i en garasjeport, som et eksempel. Da vil det være en endebryter i toppen i garasjeåpningen. Når porten er helt oppe så treffer den endebryteren mekanisk, og bryter kretsen. Det samme gjelder for Q2, altså den som flytter porten ned. Når den er helt nede i bunn, så treffer porten en endebryter. Det som skjer er at du bryter styrekretsen. I en kontaktor er det vanligvis 3 brytere(hovedkontakter) som vanligvis er åpne(normally open). Hovedkontaktene(de som motoren er koblet til), som gjør at motoren starter(Må ikke være en motor koblet til. Husker at noen trodde det når jeg gikk på VG1) når de lukkes. For å lukke hovedkontaktene må man sette spenning på en spole på kontaktoren(merket med A1 og A2). Det som skjer når du aktiverer styrekretsen(setter spenning på Q1-A1 og A2) er at det settes spenning på en spole, som igjen skaper et elektromagnetisk felt. Dette gjør at den trekker til seg hovedkontaktene slik at de blir lukket. Når endebryteren som er normally closed blir trykket, så bryter du forbindelsen slik at spolen på kontaktoren mister spenning. Dette gjør at hovedkontaktene åpnes og motoren(i dette tilfellet) stopper. EDIT: Fikset litt rot i setningene. Er det no du ikke forstår her? Besvarte jeg spørsmålet ditt? Endret 15. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
3DG3 Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) ah, så den er mekanisk ja... det forklarer en del. De gangene vi har koblet motor før, så "gjorde ikke" motoren noe spesielt, akselen bare snurra. Står ingenting i oppgaven om hva motoren skal gjøre nå heller, så hvorfor ha endebryterene da? er vel bare for å lære oss noe nytt da, tenker jeg... Endret 15. november 2010 av 3DG3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) ah, så den er mekanisk ja... det forklarer en del. De gangene vi har koblet motor før, så "gjorde ikke" motoren noe spesielt, akselen bare snurra. Står ingenting i oppgaven om hva motoren skal gjøre nå heller, så hvorfor ha endebryterene da? er vel bare for å lære oss noe nytt da, tenker jeg... Ja, det er en mekanisk trykknapp. Det ser ut som en boks, med en spake-lignende ting på. Når garasjeporten dytter "spaken" så åpnes endebryteren(hvis den er NC (Normally Closed)). Det er veldig dumt at de ikke gir elevene et innblikk i hvordan dette kan brukes i praksis, i jobbsammenhenger. Synes du bør spør om lærerene kan fortelle mer om hva det brukes til og hvordan det gjøres ute i praksis. Er vanskeligere å skjønne noe om du ikke kan se det for deg. Husk, det er viktig å spør om alt du ikke forstår. Jo flere "hull" du har, jo vanskeligere blir det i fremtiden. Grunnen til at dere bruker endebryter er vel for å lage større utfordring, ja. Endret 15. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) 1 Lenke til kommentar
3DG3 Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 takk for alle svar Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Bare hyggelig å kunne hjelpe. Si ifra om du lurer på noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå