Gå til innhold

BK: Nok et portrett

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Har vært på ferde med min nye 28mm,

D700

28mm

ISO 1600

f/2,8

1/100 sek

Original:

post-44035-0-75852900-1289765400_thumb.jpg

Ny utgave:

post-44035-0-16047800-1290208113_thumb.jpg

Har kun croppet bildet og konvertert det til sorthvitt. :)

EDIT: Har jobbet mere med bildet i Photoshop..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D700

28mm

ISO 1600

f/2,8

1/100 sek

Her er en feil.

-Ellers er den linjen som går bak (og rett gjennom hode) irriterende og bør ikke være der. Klon den vekk eller komponere på nytt.

-Liker ikke sort%hvit konverteringen, den er alt for blass og livløs (hvis det er poenget, så bøyer jeg meg i støvet).

-Ikke gjør utsnitt så firkant og plasser alt i midten, det funker på noe men ikke alt.

-Hvis denne personen ville ta seg bra ut hadde jeg også anbefalt noe freshing opp med litt sminke (helst av den matte typen), gjerne noe fix på håret så det ikkke ser så bustet ut.

-Du har noe ok lys på vei inn fra venstre som hjelper motivet med å ikke forsvinne i et med bakgrunnen.

Lenke til kommentar

D700

28mm

ISO 1600

f/2,8

1/100 sek

Her er en feil.

-Ellers er den linjen som går bak (og rett gjennom hode) irriterende og bør ikke være der. Klon den vekk eller komponere på nytt.

-Liker ikke sort%hvit konverteringen, den er alt for blass og livløs (hvis det er poenget, så bøyer jeg meg i støvet).

-Ikke gjør utsnitt så firkant og plasser alt i midten, det funker på noe men ikke alt.

-Hvis denne personen ville ta seg bra ut hadde jeg også anbefalt noe freshing opp med litt sminke (helst av den matte typen), gjerne noe fix på håret så det ikkke ser så bustet ut.

-Du har noe ok lys på vei inn fra venstre som hjelper motivet med å ikke forsvinne i et med bakgrunnen.

Ganske enig, untatt det med fet skrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Takk for svarene. Jeg må i såfall ta ned listene i taket, og fjerner jeg listene i etterbehandlingen, så har jeg manipulert bildet. Bildet var ment til å være sorthvitt, og med lite kontrast (for en gangs skyld) :) Etter hva jeg kan se så, er øyene plassert borti mot riktig i forhold til "det gylnesnitt". :)

Lenke til kommentar

Ville tatt bildet på litt lenger avstand - er ikke uten grunn at 80-135mm regnes som "beste brennvidder" for portretter. Her blir proporsjonene forvridde, hvor ørene forsvinner og nesen blir større.

Ville heller gått på større avstand og enten hatt større utsnitt av kroppen, croppet mye mer inn eller brukt objektiv med høyere brennvidde.

Portretter tatt på så kort hold gir et litt spesielt uttrykk - men hvis det var meningen, så. ;)

Litt for blass s/h-konvertering for min smak, men det er smak og bak.

I pirkeavdelingen er fokus mer på øyenbrynene enn øynene, men det er detaljer.

Lenke til kommentar

I full størrelse så merker jeg ikke streken eller at det er lav kontrast.

Jeg synes bildet var ypperlig, du mangler bare det lille ekstra som gjør at bildet forteller en historie. Det er et snev av American Gothic så kansje en høygaffel hadde gjort seg.

Der kom et nytt bilde... Tja, mye rare skygger som ikke fungerer så bra.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg syns også proporsjonene blir litt feil med 28mm. Samtidig syns jeg det blir litt vel flatt. Motivet ser også litt uengasjert ut. 28mm er en veldig behagelig allround brennvidde, men til arrangerte overkroppsportretter blir det litt vel vidt.

85mm-portrettet var mye bedre. Kort og greit fordi det var en vesentlig forbedring på alle overnevnte punkter. Spesielt det at det ser ut som motivet trives mer. Rent teknisk kunne du muligens kjørt det et hakk lysere.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...