Dr. Brodsky Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) På torsdag har meg og damen avtale med en rådgiver for å søke om boliglån, og i den forbindelse er det en del ting vi lurer på. For det første, hva burde vi ta med av papirer? Har til nå funnet frem 3-4 lønnsslipper, lønns- og trekksoppgave for 2 år tilbake og arbeidskontrakt. Problemet her er at vi begge nettopp har steget betraktelig i lønn, og dette har vi jo ingen papirer på uten om arbeidskontrakten. Jeg har gått fra lærling til fagarbeider, og damen har gått fra student med deltidsjobb til full jobb. En annen ting er at jeg har ganske lav timeslønn (som står i arbeidskontrakten), men jobber mye natt og overtid, i tillegg har vi en ganske grei bonus (beregnet ut i fra bedriftens overskudd) som vi får en gang i året. Dette er ikke nevnt i arbeidskontrakten. Det andre jeg lurer på er hvor mye vi kan forvente oss å få i lån, om vi får noe i det hele tatt. Vi har begge 60-70 000 på hver vår bsu. I tillegg har jeg ca 40 000 på høyrentekonto, men disse er egentlig satt av til ny bil...usikker på hvor lurt dette er, men mye tyder på at vi trenger 2 biler. Jeg tjener nå ca 330 000 i året uten bonus, nattarbeid og overtid. Disse tingene kan jo variere, men de årene (3,5) jeg har jobbet i bedriften (som lærling) har dette utgjort minst 100 000 i året, så en skal ikke se bort i fra at det kommer til å ligge rundt der fremover. Men ting kan jo alltids skje. I fjor tjente jeg 340 000 inkludert alt, men dette var som sagt med lærlinglønn. I år ligger jeg an til å tjene ca 370 000, da har jeg vært fagarbeider siden oktober. Damen har nettopp begynt i jobb, og vet ennå ikke helt hva hun tjener, men i kontrakten står det at hun har en årslønn på 325 000 - 365 000. Hun har i tillegg et studielån, dette er jeg ikke helt sikker på hvor høyt er, men det er nok snakk om litt penger. Ingen av oss har noen betalingsanmerkninger eller noe sånt. Vi er forresten 23 og 22 år, om det har noe å si. Takker for svar... Endret 14. november 2010 av SKT Lenke til kommentar
darket Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 ligger ikke bankene på ca lønn x 3 for utregning av lån? du kan sette inn dine data på www.skandiabanken.no og få en grov utregning der vil tippe grovt sett ca 1,6-2 mill, men at jeg råder dere til å heller ha litt ekstra i mnd, enn å alltid betale opp mot maksimalt Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 ligger ikke bankene på ca lønn x 3 for utregning av lån? du kan sette inn dine data på www.skandiabanken.no og få en grov utregning der vil tippe grovt sett ca 1,6-2 mill, men at jeg råder dere til å heller ha litt ekstra i mnd, enn å alltid betale opp mot maksimalt Har også hørt dette med 3x lønn en eller annen gang, men tidene forandrer seg jo. I tillegg vet jeg jo ikke helt hvordan bankene ser på dette med min lønn som i teorien kan variere veldig. Også er det dette med egenkapital, da. Vi har forresten ingen planer om å låne så mye at vi må snu på hver eneste krone for å klare oss. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Banken ser stort sett kun på "garantert" inntekt samt egenkapital så alt av overtid, bonus etc. burde du ikke regne med utgjør noen forskjell i hvor stort lån dere får. Overtid, bonus etc. burde dere heller regne som ekstra nedbetaling på lånet en gang i året - om økonomien tillater det. Endret 18. november 2010 av trollhatt Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Dinepenger har kalkulator på deres nettside over hvor mye som er behagelig å låne, bankens utlån bør sammsvare med dette (sitter på iPhone så tungvint å linke). Jeg vil uansett tro at dere får lånt 600 000 * 3 = 1 800 000 hvis du kan dokumentere hennes lønn. For deres egen del gror jeg heller ikke dere bør låne mer. Husk at banken vil veldig gjerne ha 10% EK. Lenke til kommentar
Wavy77 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Dinepenger har kalkulator på deres nettside over hvor mye som er behagelig å låne, bankens utlån bør sammsvare med dette (sitter på iPhone så tungvint å linke). Jeg vil uansett tro at dere får lånt 600 000 * 3 = 1 800 000 hvis du kan dokumentere hennes lønn. For deres egen del gror jeg heller ikke dere bør låne mer. Husk at banken vil veldig gjerne ha 10% EK. Det er Finanstilsynet som krever at bankene ikke låner ut mer enn 90%, så dette punktet er ganske urokkelig. Egenkapital inkluderer også sikkerhet, men med mindre man har 10% cash vil de fleste banker kreve en større egenkapitaldel. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Takker for svar... Vi måtte jobbe, så vi måtte avlyse møtet med banken på torsdag. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hvis man har 10% cash, men noe av dette er på BSU kan banken gå med på at de "verner" BSU kontoen slik at dere kan fortsette å spare der. De er jo uansett øremerket bolig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Vi har kjøpt hus, og beholdt BSUene våre, nettopp fordi det er gunstigst med tanke på rente osv, må jo ikke brukes før vi er 70 satt på spissen - må bare slutte å spare der når vi er 34? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Vi har kjøpt hus, og beholdt BSUene våre, nettopp fordi det er gunstigst med tanke på rente osv, må jo ikke brukes før vi er 70 satt på spissen - må bare slutte å spare der når vi er 34? Eller har nådd maksgrensen for hva en BSU kan inneholde på 150 eller noe tusen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Vi har kjøpt hus, og beholdt BSUene våre, nettopp fordi det er gunstigst med tanke på rente osv, må jo ikke brukes før vi er 70 satt på spissen - må bare slutte å spare der når vi er 34? Eller har nådd maksgrensen for hva en BSU kan inneholde på 150 eller noe tusen. Ja det kan jo, hvis man ikke begynner i en alder av altfor gammel(som meg), også være at man må gi seg før.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå