Gå til innhold

Brente utgangstransistorer i forsterker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her med en effektforsterker som har 8 par (A1294/C3263) utgangstransistorer. Så måler jeg 20ohm på 6 av disse parene over B-E (se her for forklaring. På de 2 siste parene måler jeg ca 1000ohm. Da er det vel barre å bytte alle?

 

Jeg antar at forsterkeren din har flere kanaler og det er tilstrekkelig å bytte transistorer i de(n) defekte kanalen(e). Ut fra målingene dine er det vanskelig å ha noen mening om hva som er defekt. Jeg antar at du har målt motstand med transistorene i kretsen og det gjør ikke saken enklere. I det hele tatt er ikke motstandsmåling særlig informativt på halvledere. Det har bl.a, sammenheng med at et normalt digitalt multimeter har så lav målespenning at en normal diode vil sperre i lederetningen. Det betyr at målinger på en "ren" npn-pnp transistor ikke viser noen gjennomgang. En defekt transistor derimot viser ofte en eller annen motstand. Ut fra beskrivelsene dine vil jeg ikke mene noe om hvor mange transistorer som eventuelt kan være defekte. Som oftest er det slik at defekte utgangstransistorer også resulterer i defekte drivtransistorer/kretser slik at disse også må byttes.

Lenke til kommentar

Det er kun en kanal (monoblokk).

 

Grunnen til at jeg begynte å se på transistorene er at jeg tror det må være en kortslutning en plass. Det er fordi forsterkeren har "short-circuit protection" som aktiveres med en gang jeg skrur den på.

 

Så tenkte jeg at en lav måling mellom det jeg "til vanlig" kaller gate og source/drain skulle tilsi at transistoren var defekt.

 

Og forresten. Utifra det jeg linker til over. Er jeg helt på jordet hvis jeg tror at B her er gate, C er souce og E er drain?

Lenke til kommentar

Det er kun en kanal (monoblokk).

 

Grunnen til at jeg begynte å se på transistorene er at jeg tror det må være en kortslutning en plass. Det er fordi forsterkeren har "short-circuit protection" som aktiveres med en gang jeg skrur den på.

 

Så tenkte jeg at en lav måling mellom det jeg "til vanlig" kaller gate og source/drain skulle tilsi at transistoren var defekt.

 

Og forresten. Utifra det jeg linker til over. Er jeg helt på jordet hvis jeg tror at B her er gate, C er souce og E er drain?

 

Utgangstrinnet består av komplementære bipolare transistorer. Det betyr at de har base, kollektor og emitter. Det er mulig at disse er konfigurert i en form for brokobling, men dette er bare en gjetning. Sannsynligvis er også drivertrinnet bipolart.

Lenke til kommentar

Gate, Source og Drain er navnet på terminalene på en Mosfet. På bipolare transistorer heter de Base, Collector og Emitter.

 

Hvis trådstarter er den syklisten jeg tror han er har jeg transistortester du kan låne, den fastslår på ett brøkdels sekund om transistoren er gåen eller ikke, og kan teste dem mens de er montert i kretsen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...