branick Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Edit: problemet er løst. Ingen nødvendighet for å lese gjennom hvis du ikke er veldig nysgjerrig på løsningen. Hei. Akkurat byttet ut den stasjonære maskinen med en som har litt mer krefter enn den gamle. Den nye maskinen består av følgende deler. -ASUSM4A88TD-V hovedkort -AMD phenom 965 Prosessor -4GB kingston hyperX 1333 minne -Crucial C300 128GB ssd -Radeon 6870 -Corsair H50 prosessorkjøler -Corsair HX 650W strømforsyning -Fractal Design R3 uten ekstra vifter og med alle støydempingsmatter på plass ennå. Maskinen har fungert strålende i 2 dager uten problemer nå. Ytelsen er god, responsen umiddelbar, og spill har fungert bra. Men for 15 minutter siden, så ble musepekeren på skrivebordet dobbel. Det ble på en måte litt skygge bak den, helt ut av det blå uten at jeg hadde stilt inn noen ting selv. Ok, en restart er jo gjort på 20 sekunder nå, så hvorfor ikke tenkte jeg. Når jeg er ferdig med å se teksten "loading ASUS express gate" fra post, får jeg opp meldingen "insert boot media bla bla bla". Ny restart. Inn i bios. Sjekker boot priority. Der står det som førstevalg "removable drive". Andrevalg er CD/DVD-drevet mitt. de to siste står fortsatt deaktivert. Sjekker installerte enheter, og der finner jeg igjen min C300 harddisk. Tilbake i boot options, men finner den ikke igjen her. Hvor begynner jeg feilsøkingen nå? Ikke hatt en slik problemstilling før, at jeg bare finner harddisken noen steder. Vil det hjelpe å bare bytte sata porten jeg har koblet min C300 til, eller vil det fremtvinge en fersk installasjon? Er en fersk installasjon av windows eneste løsningen? Er smått irriterende siden jeg har brukt 2 dager på å installere og laste ned det jeg trenger, samt konfigurere maskinen etter mine preferanser. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg i min søken på en rask fiks av problemet edit: Løsningen var enkel nok, men fortsatt uforståelig. Alt jeg måtte gjøre var å ta bort den eksterne WD 750GB usb2.0 harddisken som stod koblet til med usb på hovedkortet. Når den var tatt ut fant jeg igjen min C300 harddisk i BIOS og kunne sette den som første oppstartsvalg. Prøvde å fremtvinge problemet igjen, og det gjenoppstod. Så hvis jeg har en usb harddisk koblet til maskinens USB 3.0 port på hovedkortet når jeg slår den av, mister jeg den interne harddisken i BIOS. Plugger ifra den eksterne harddisken og restarter igjen, kan jeg boote som vanlig etter å ha valgt interndisken som første oppstartsalternativ. Merkelig fenomen. Endret 14. november 2010 av branick Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Hei! Begynner å bli en del år siden jeg bygget PC sist, men uansett så mener jeg å huske at min HDD også ble "borte" fra bios eller noe slikt. Jeg løste mitt problem ved å legge en firmware update på en diskett. Du finner helt sikkert dette på crucial sine nettsider. Etterpå så legger du bare filen på feks en cd og booter fra den. Mener det var slik jeg ordna det i alle fall, men som sagt, lenge siden så er ikke 100% sikker! Håper uansett at dette kan være til hjelp, lykke til! Endret 14. november 2010 av Kandalf Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg har vært borti det samme med både eksterne harddisker og minnepenner. Du mister ikke den interne disken i BIOS, men hovedkortet bytter automatisk om på boot rekkefølgen så USB lagringsenheten kommer øverst. Du kan få startet opp med en USB lagringsenhet koblet til om du trykker F8, eller F10, jeg husker ikke i farta, og velger den interne disken å boote fra. Problemet vil dog alltid oppstå med hovedkortet slik du har det konfigurert. I stedet for å se etter en måte å deaktivere dette på lot jeg i stedet være å ha USB lagring tilkoblet når jeg skulle skru på maskinen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå