Gå til innhold

Faste ekspriment 3-7 dager - Noen tips? Noen som vil være med?

Anbefalte innlegg

Det er snart tid for juleferie (vi har dog 1 uke ekstra juleferie fordi vi er snille undommer :)) og da tenkte jeg om hvor interesangt det hadde vært å kjøre et lite ekspriment.. FASTE.

Jeg tenkte å faste 3-7 dager på kanskje ingen-lite mat og kun vann som drikke. Hvorfor?

Faktisk er dette noe jeg har alltid lurt på. Hva vil skje med kroppen? Hvordan vil jeg holde ut? Og ikke minst så har et stort problem med kviser, som jeg tror skyldes grunnet matalergi..

Da tenker jeg at jeg begynner 16-17 desember til 24 desember.

Noen som har noen tips? Noen som vil være med?

Endret av Knife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må da selfølgelig lage logg :D Jeg er et matvrak dog, så for meg kommer det mest sansynlig til å bli et lite helvette..

Tenker at jeg blir stormsulten til julemorgen :p For å så spise, spise, spise :D

Eller kanskje det har mosatt effekt..

edit:

Har egentlig lest litt av hvert av fasting. Det ble skrevet en liten bok på 60 sider om en fyr som klarte å kvitte seg med et ekstremt kviseproblem av å kun spise minimalt av epler i 3 dager og kun for å drikke mye. Han fant ut at han var allergisk mot en type produkter jeg ikke helt husker navnet av, og av den tid slutten han å spise dette produktet. Så har vi også den legandariske boken Eat STOP EAT. Som handler om fasting 24 timer, og vilken postive effekter det har på sjel og kropp..

Men i grunn kommer dette til å bli morsomt og spennende :)

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Signing in.

Det lille du skal ha i deg i fasteperioden, hva skal det bestå av?

luft og kjærlighet? Faste er jo det, ikke å innta noe med kalorier. "Breakfast", du skjønner hvor det kommer fra :p

Jeg har drevet med leangains og også testa ut 48 timers faste en gang. Det er veldig viktig å ha noe å gjøre. Økning i adrenalin/noradrenalin nivåene dine pga faste kommer til å gjøre deg skjerpet, sulten og rastløs. I et utviklingsmessig syn er dette positivt, siden dette ville gi jegere et boost til å komme seg ut å jakte. Uheldigvis er vårt moderne kjøleskap et utrolig lett bytte.

Melder meg på 72 timers faste jeg ;)

Lenke til kommentar

Har egentlig lest litt av hvert av fasting. Det ble skrevet en liten bok på 60 sider om en fyr som klarte å kvitte seg med et ekstremt kviseproblem av å kun spise minimalt av epler i 3 dager og kun for å drikke mye. Han fant ut at han var allergisk mot en type produkter jeg ikke helt husker navnet av, og av den tid slutten han å spise dette produktet.

Hvis du har problemer med kviser vil jeg mye heller anbefale deg å ta en tur til legen og få deg en salve på resept. Hvis du er "heldig" blir du også henvist til hudlege som kan hjelpe deg ytterligere.

Og jo, det finnes faktisk kremer som tar knekken på kvisene.

Det å slutte å spise for å bli kvitt kviser tror jeg er en særdeles dårlig ide :tease:

Men du har jo tydeligvis andre grunner, så du får ha det moro. Jeg ville nok lagt fasten en uke tidligere mtp julemat osv, men det er jo opp til deg.

Lenke til kommentar

Tips? Jeg tror jeg ville unngått det.

Her er en quote fra en annen tråd, høres ikke veldig behagelig ut.

Okey, her trengs det litt oppklaring. Jeg har selv gått over syv dager uten mat (med vann) med harde fysiske utfordringer. Dette var selvsagt ikke frivillig, en del av et opptak i militæret. Jeg kan kort og greit forklare litt hvordan kroppen reagerer både fysisk og psykisk - dette forutsetter at det holdes relativt høyt aktivitetsnivå i kroppen under alle dagene:

Dag #1: Allerede etter 4-5-6 timer vil du begynne å merke at du er voldsomt sulten. Dette er likevel ikke et større problem enn at du bare er sulten og ikke noe mer enn det. Etter ca. 12-14 timer vil du merke at humøret faller noe voldsomt. Ikke noe problem, kroppen tar næring fra fett i kroppen foreløpig for å holde forbrenningen i gang, du vil utover det psykiske ikke oppleve noe problemer på dag #1.

Dag #2: Her kommer kneika for mange. Utover i dag #2 tror magen og hjernen fortsatt at den skal få mat, og det er her det største psykiske smellet kommer. Du kommer til å være voldsomt langt nede psykisk, personlig husker jeg at jeg gråt en skvett på dag #2 - utvilsomt den hardeste dagen. Er du "heldig" opplever du ikke symptomene før du nærmer deg dag #3, men de aller fleste får en psykisk påkjenning ca. 36 timer uten mat. Foreløpig tar kroppen igjen næring fra kroppen for å holde fettforbrenning i gang. Ånde begynner å lukte aceton som følge av fettforbrenningen.

Dag #3 og dag #4: Her begynner det faktisk å bli bedre. Ikke voldsomt mye bedre, men bedre. Dag #3 og dag #4 en overgangsfase for kroppen. Nå begynner hjernen å "skjønne" at kroppen ikke vil få noe næring, så rent psykisk blir det bare bedre (til en viss grad, selvsagt, hvis normalstandard er 100 og man er på 10 på dag #2, så kommer man kanskje opp til 25 maks i løpet av uka). Problemene begynner nå fysisk - kroppen begynner nå å ta næring fra musklene i kroppen, og ikke fettet, fordi fettforbrenningen ikke lenger kan opprettholdes. Du vil fra nå av også gå ned i vekt, men det er ikke fettmasse du mister, det er muskelmasse. Sulthetsfølelsen er så og si helt borte.

Dag #5: Forutsatt at du fortsatt gjør dette frivillig på dag #5, noe jeg betviler STERKT at NOEN orker å gjennomføre med mindre de ikke har NOE VALG OVERHODET, jeg tror faktisk ingen kommer seg forbi dag #2 (maks #3), så begynner du nå å stabilisere din psyke. Den er generelt dårlig. Du er allerede drittlei andre som prøver å kommunisere til deg og du trives egentlig best i din egen verden i ditt eget hode.

Dag #6 og dag #7: Som dag #5, bare at nå er denne "sulthetsfølelsen" HELT borte. Du har en magesekk som er innskrumpet til minimumsstørrelse. Rent fysisk og psykisk blir det hverken bedre eller verre foreløpig på et par dager. Så langt gikk det før vi var ferdig for egen del. Da vi kom tilbake orket jeg å spise én hel grillpølse før jeg var stappmett.

Resultat: Gikk ned 11kg på syv dager, sannsynligvis 6kg ren muskelmasse.

Lenke til kommentar

Signing in.

Det lille du skal ha i deg i fasteperioden, hva skal det bestå av?

luft og kjærlighet? Faste er jo det, ikke å innta noe med kalorier. "Breakfast", du skjønner hvor det kommer fra :p

Jeg har drevet med leangains og også testa ut 48 timers faste en gang. Det er veldig viktig å ha noe å gjøre. Økning i adrenalin/noradrenalin nivåene dine pga faste kommer til å gjøre deg skjerpet, sulten og rastløs. I et utviklingsmessig syn er dette positivt, siden dette ville gi jegere et boost til å komme seg ut å jakte. Uheldigvis er vårt moderne kjøleskap et utrolig lett bytte.

Blir nok jeg blir med på 72timers jeg også, holder med tre dager syntes jeg.

Lenke til kommentar

Sink: Ta i betrakting til at han holdt aktivitetnivået betraktelig høyt. Noe jeg i den andre ikke skal.

Uansett er også fasting en del av vårt naturlige immunforsvar..

Det blir uansett morsomt å se hvordan den pysiske knekken blir :) Og dette med muskelmassen. Klart man vil miste muskler, kroppen må jo ha proteiner for å fungere. Men disse vil bli erstattet så kjapt man begynner å spise igjen :)

Er jo bare å se på dette - christian-bale-batman-begins.jpg

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Christian Bale har virkelig utsatt kroppen sin for en intens påkjenning opp gjennom årene, helt drøyt og forandre kroppen sin så mye fra rolle til rolle!

Men det er nok langt ifra uten hjelpemidler i den bransjen.

christian_bale_in_american_psycho.jpg

Fire år før rollen i The Machinist.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Økning i adrenalin/noradrenalin nivåene dine pga faste kommer til å gjøre deg skjerpet, sulten og rastløs.

Adrenalin er vel et katabolsk hormon? Dvs. det bryter ned fett eller muskler?

Altså, tillat meg å spørre - hvorfor har du uthevet muskler der? Var ordet faste trigger?

Adrenalin virker sterkt skjerpende og øker bl.a hjerterytme. Noradrenalin frigjører glukose fra musklene, "strammer opp blodårene" slik at musklene dine får større blodtilførsel, øker fettforbrenningen, øker forbrenningen, utvider pupillene og stenger av ikke-essensielle kroppslige funksjoner.

Tips? Jeg tror jeg ville unngått det.

Her er en quote fra en annen tråd, høres ikke veldig behagelig ut.

Resultat: Gikk ned 11kg på syv dager, sannsynligvis 6kg ren muskelmasse.

Tenk deg om en gang nå. Du trenger kanskje 100 gram proteiner hver dag ved harde fysiske prøvelser. 100x7=700 gram. Legg til at dette er worst case scenario. Karbohydratlagrene er tømt, tarmen er tømt, dehydrert = massivt vekttap. 6kg ren muskelmasse tapt over 7 dager - ha ha ha.

Lenke til kommentar

Haha. Aldri tenkt på før. :)

Jeg har selv fastet delvis i 5 dager, av egen vilje. Jeg sier delvis fordi jeg tillot meg å spise frukt. En kan jo kalle det en fruktfaste.

Jeg har siste eksamen den 20. så jeg tror ikke det er aktuelt å starte før det. Jeg kan sikkert bli med et par dager, hvertfall. Blir nok mye vann og te, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...