Gå til innhold

Nytt hjemmekinoanlegg - trenger hjelp til receiver

Anbefalte innlegg

Denne tråden blir krysspostet hos avforum.no. Akkurat nå er registreringen nede, så jeg prøver meg her også

Hei.

Jeg skal kjøpe inn nytt utstyr til ny leilighet, og trenger noen tips angående receiver.

Har per idag ingen PS3/Xbox eller slike ting, og har vel heller ingen planer om slike maskiner. Skal primært brukes til å se på TV, film (Blu-Ray/DVD) og høre på "vanlig" musikk.

Egne preferanser

Jeg er på ingen måte hifi-entusiast på det nivået jeg ser mange er på her. Idag har jeg en 7 år gammel Kenwood receiver som driver et par "Kit 12 GX" ifra Ljudia. Tipper jeg bannet høyt nok der, men da skjønner dere litt hvordan ståa er.

Jeg er glad i tekniske ting, men gidder ikke betale for ting jeg aldri kommer til å bruke.

3D er ikke interessant. Har forstått det slik at det likevel er greit å få en reciever med HDMI 1.4

Hva skal spilles?

Musikkmessig har jeg variert smak, men det går mye i 80talls puddelrock/ballader, moderne hip-hop/RnB og noe heavy. Standard masseprodusert klubbmusikk går det også endel av.

Angående film, er jeg glad i filmer med mye action - så litt trykk er greit å ha, men vil også at filmer med mye dialog ikke skal bli "sausete" i lyden.

Plassering

Stuen i leiligheten er på ingen måte optimal. Den er relativt liten, og har en del ekstra kriker og kroker. Bakhøyttalerne kommer til å sitte rett ovenfor sofaen som står intill en vegg. Det er to andre leiligheter i samme hus, men det er greit isolert. Skal på heller ikke vekke naboene, så trenger ikke ekstrem buldrende bass, men vil gjerne ha en som er balansert til resten av lyden. Da også på lavere volum.

Kilder

Det kommer til å bli brukt vanlig HD dekoder fra Viasat/CD til TV, og så vil jeg sette opp ASUS boksen med XBMC/Boxee eller liknende. Denne boksen skal streame film/musikk/bilder osv fra nettverksdisker og internett. Per idag er filmene jeg har på nettverksdiskene i dårlig kvalitet, men jeg ser for meg at med denne TV'en og dette utstyret at jeg må begynne å kjøpe filmer i bedre kvalitet.

Vil også sette inn et Blu-Ray drev i denne for avspilling av Blu-Ray filmer.

Høyttalere

Jamo S606 HCS 6 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=436664)

Senere oppgradering

Den ene tingen for min del som taler imot SR608 er vel at den ikke har pre-out på front, og således ikke senere kan parres med eventuell effektforsterker her.

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe større høyttalere eller liknende med det første (si 3 år), så vil dette være et punkt å vektlegge i det hele tatt?

Jeg tenker vel slik at når jeg blir lei dette, så kommer jeg sikkert til å selge alt samlet, og kjøpe alt nytt uansett, da det helt sikkert har kommet nye standarder og nye "må-ha" ting innen det.

Kandidatene:

Harman Kardon AVR 260 - http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=858346&su=64791F4B-B823-42A5-94F6-9A2843B86A08

Onkyo TX-SR608 - http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=858348&su=264A8ECA-F71B-4D42-BC7F-7FB5B57733AB

Onkyo TX-NR708 - http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=858292&su=87ABA1BB-CE4A-4B50-ACCF-F70D95D35365

Angående TV og høyttalere ser jeg helst at det blir som jeg har satt opp, det er receiverdelen jeg ønsker input på.

Jeg antar at alle disse tre alternativene vil klare å drive høyttalerne helt OK? Det skal ikke brukes eksterne effektforsterkere.

Ser helst at det blir handlet på komplett da jeg har gode rabatter der.

Når det kommer til tipsene om å høre på kombinasjonene for å finne ut hvem jeg "liker best", så vet jeg sånn ca hva slags lydbilde de forskjellige gir, og velger å legge det til grunn.

Utover det har jeg basert meg på andres erfaringer, og stoler på dette.

Er selvfølgelig klar over at det alle beste ville vært en skikkelig lydtest av alle, men som vi vet av mitt nåværede utstyr så har jeg ikke noe trent øre.

Er det noen som kan gi meg noen gode tilbakemeldinger på hvilken jeg burde velge og hvorfor? Eventuelt om det er noen andre jeg heller burde velge.

Håper ikke dette ble for komplekst å sette seg inn i for andre.

Endret av Weezel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...