Gå til innhold

Anbefalt PC?

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ny stasjonær da jeg trenger en sterk PC til å drive med bilder hovedsaklig.

Har sett litt på Acer Aspire M3910 og HP Pavilion p6561sc/HP Pavilion p6543sc (den ene har lydkort og 2mb cache, den andre har ikke lydkort og 4mb cache...).

Jeg stoler ikke helt på Acer, hadde jeg gjort det hadde jeg nok definitivt gått for den.

Hva tenker dere? En sterk pc til hovedsaklig bildebehandling og kanskje litt spill (Det skal ikke ha en stor faktor i kjøp, men greit å ha i bakhodet for jeg har tenkt å begynne å spille litt så snart jeg har en god nok pc).

Hva vil være et godt kjøp til rundt 6000 kr?

Og en ting til: Hva slags skjerm bør jeg ha? Jeg kan ingenting om skjermer da jeg har brukt laptop i en evighet, og den stasjonære jeg har hatt har jeg bare fått en random skjerm til.

Tusen takk for hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp ferdig møkk.. De er som regel svært begrensede, og i tilegg ikke mye stabile etter min erfaring..

Ville heller sett på denne:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10448

Her får du skjerm på 22" i samme pris på 6000..

Ikke bare har denne en quad core CPU, men også grafikk som gruser både HP og Acer maskina. Den er rett og slett så sykt mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips! Har sett på denne fra Komplett, og har lagt til noen ekstra ting. Men jeg er ingen ekspert på dette, så please help me :p Jeg har skrevet standard bak det jeg ikke har "byttet ut" :)

Funker dette:

Chassis: Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv Vifte: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA (standard)

Strømforsyning: Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte

Hovedkort: MSI GF615M-P33, Socket-AM3 mATX, GF6150SE+nForce430, DDR3, 1xPCIe(1.0)x16, VGA, GbLAN (standard)

Prosessor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

DDR3 minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 (standard)

Optisk leser/brenner: Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black (standard)

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5750 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail

Harddisk: Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache (standard)

Skjerm: BenQ 21,5" LED G2222HDL 1920 x 1080, 5000000:1, 5ms, VGA/DVI (standard)

Home Premium er vel OK som operativsystem, sant? Trenger vel ikke Prof. eller Ultimate? Kjipt at jeg må betale 130 kr ekstra for å få det på engelsk, da :p

Hva tenker dere? Greit det her eller bør jeg forandre noe?

Lenke til kommentar

Litt enklere om du forteller hva du har endret og hvorfor du synes det er lurt. Ser at du har valgt et dårligere skjermkort. Er det for å spare penger? Det er et BETYDELIG dårligere kort og du sparer 60 kr

Hmm. Er standard bedre da?

Skjermkort kan jeg faktisk ingenting om. Nada!

Men ok. Endret strømforsyning for det virker som om den er litt bedre. Og bare 18 kr mer :p

Prosessor fordi det var den beste på lista, RAM fordi det er mye, skulle egenltig helst hatt 6, men heller mer enn mindre tenker jeg. Men 8 er jo bare insane :p Så jeg vet ikke om jeg trenger det, får jo sikkert ikke noen utnyttelse av det? Så da KAN jo standard være bedre, så kan jeg bare oppgradere etterhvert om jeg (usannsynlgi) får behov for det :)

Endret ikke harddisken, den virker god og rask nok, og jeg har gode erfaringer med Western Digital :)

Harddisk SSD - hva er det, og er det nødvendig? Er det ekstern harddisk?

Standardskjermen syntes jeg også var helt ok, jeg trenger jo ikke noe GIGANTISKE greier, 21,5 er jo ganske stort.

Og ja - fortsatt samme spørsmål som over ang operativsystem :)

Lenke til kommentar

Om du skal ha bedre strømforsyning bør du ta steget til Corsair TX 650.

Ikke mye poeng i å bruke 400 kr ekstra på CPU, den er bare noen raskere og bedre å overklokke.

Klarer deg fint med 4 GB minne. Valget er 4 eller 8. Er da ikke noe i veien med 8.

SSD disk gir betydelig bedre ytelse! Veldig bra til operativsystem!

Klarer deg fint med home premium 64 bit.

I stede for de endringene du har gjort ville jeg kjøpt en Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB. Du trenger vel kanskje også en harddiskramme til den.

Om du ikke bryr deg med SSD er det egentlig bare å beholde maskinen med standard konfigurasjonen

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...