Enceladus Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hvilke bøker av Stephen King og H. P. Lovecraft bør jeg begynne med? Siden jeg ikke har lest noe som helst av dem. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Lovecraft har vel som sådan ikke skrevet bøker, men noveller. Disse finnes samlet i diverse samlinger. Selv kjøpte jeg for ikke så veldig lenge siden de 3 omnibusene som finnes. Disse samler de fleste, om ikke alle, historiene til Lovecraft. Dette er den første: http://www.play.com/Books/Books/4-/205063/Omnibus/Product.html Den finnes også en hardback book som heter Necronomicon: http://www.play.com/Books/Books/4-/3492911/Necronomicon/Product.html. Jeg er litt usikker på hva denne inneholder kontra de tre omnibusene. Vært obs på at språket til Lovecraft er relativt vanskelig. Disse historiene ble skrevet på begynnelsen av 1900-tallet. Er usikker på om bøkene er å finne på norsk. Når det gjelder King har jeg ikke lest så altfor mye av ham. Det eneste er vel Cell som jeg synes var grei nok. Har planer om å lese Needful Things og The Dome etterhvert. Lenke til kommentar
andybloggerson Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Av Stephen King har jeg lest Bag of Bones, The Shining, The Stand og Salem's Lot. Jeg kan anbefale alle sammen, liker King veldig godt og har nå Under the Dome liggende på nattbordet. Hvilken av de man bør begynne med er ikke godt å si, men Salem's Lot er, hvis jeg ikke husker feil, hans andre eller tredje bok, og den første med et meget stort persongalleri, typisk for King. Edit: IT har jeg visst også lest ja. Likte den best av de jeg har lest hittil. Endret 17. november 2010 av andybloggerson Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Call of Cthulhu og et par fortellinger til er i hvert fall gitt ut på norsk. Kjapt biblioteksøk (Bergen): H.P. Lovecraft Vanviddets fjell ; & Fargen bortenfor tid og rom (Bok på Bokmål, utgitt 1995) H.P. Lovecraft Skrekken fra Dunwich og andre historier (Bok på Bokmål, utgitt 1994) Har den Necronomicon-boka selv. Nå funket ikke linken, men den er verdt de 150 kronene jeg betalte. Problemet med engelsken til Lovecraft er at den er av typen amerikansk hillbilly-knot (I declare ..) med masse gammelkronglete uttrykk du ikke finner i Kunnskapsforlagets blå. Ikke les Lovecraft på sengen, du får mareritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå