Gå til innhold

Ny prosessor og skjermkort.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville droppet å bytte prosessor og brukt mer penger på et skjermkort, det vil gi deg bedre ytelse i spill og det er billigere.

Skjermkort som yter bedre enn 5770 er f.eks Nvida Gtx460 og ati 6850, koster rundt 1300kr.

Vil du ha bedre skjermkort enn de over kan du se på Nvidia GTX470 eller ati 6870, koster rundt 1800kr.

Edit : Et av skjermkortene jeg ville kjøpt : https://prisguiden.no/produkt/142620

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hei!

Når du først skal ta ett steg, vil jeg anbefale deg å "make it worth your while".
For å svare på spørsmålet, ja de vil passe.

Men du vil neppe bli særlig imponert over denne overgangen.
Den prosessoren er KRAFTIG overpriset hos retailers.

Det du bør være på jakt etter finner du på bruktmarkedet. En rimelig priset firkjerneprosessor som passer ditt hovedkort. Edit: Finner ingen rimeligt priset for øyeblikket. Er en Q9550 på finn.no, men den er drøyt priset. Hør om du kan få den for 900,-

I samme slengen bør du heller gå for ett GTX460 768MB el. 1GB som du burde kunne finne for rundt 900-1000,-
Dette vil yte mye bedre enn Radeon HD5770.

For øyeblikket finner jeg ikke dette selv, på hverken finn.no eller bruktmarkedet, så med mindre du har motforestillinger for å ta bestillingen hos pixmania, har de en bra pris på ATI sitt nye HD6850 kort:
HD6850
Muligens de skal ta seg ekstra betalt for dill dall "forsikring" som bare er bull.

Dersom du ønsker å holde deg til komplett har de en grei pris på den enkelste varianten av GTX460:
GTX460 786MB

Hos komplett må man opp i 1500,- for ett HD6850, forsatt verdt det spør du meg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Typisk er at skjermkortet har mest å si.

Kjøp ett GTX460 eller HD6850, og overklokk CPU. (enkelt å finne guider for dette på nett)
Men vært også på jakt etter en god pris på en firkjerne CPU.

CPU support list for ditt hovedkort.

Det bør være mange av de her sirkulerende på bruktmarkeder rundt omkring:
Core™ 2 Quad Q9550
Core™ 2 Quad Q9400
Core™ 2 Quad Q8400
Core™ 2 Quad Q6600

Høyere nummer er bedre.

Din nåværende CPU har 1066 FSB - dette sier noe om hvor raskt minne er nødt til å være.
Din C2D 7200 krever DDR2-533. (kun minimumskrav, raskere brikker vil også funke)

Den kraftigste av de jeg listet opp krever 1333 FSB. Dvs. den krever DDR2-667.
For å være på safeside kan du sjekke at dine nåværende minnebrikker/RAM kan kjøre dette.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare deg på hvor mye bedre, men alt tilsier at dette skal gi ett løft.

Jeg ville titt og ofte søkt på finn etter de CPU modellene jeg linket til, og gitt bud på 500-900 (laveste/høyeste).

In the meanwhile, les noen guider om overklokking til denne CPUen. Som regel er det enkelt og smertefritt å få 25-30% mer ytelse ut av den.

Her er en test som viser bla. HD 6850 vs GTX 460 786MB i Call of Duty 4:
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6850/9.html

GTX 460 1GB koster så og si det samme som HD 6850.

Dersom du vil spare noen hundrelapper, sjekker du diverse bruktmarked titt og ofte og ser om ett GTX460 786 eller 1GB dukker opp. Dette burde du kunne få for 1000,- m/frakt (eller mindre).

Dersom det er knapt med penger må det nødvendigvis bli å konsentrere seg om CPU / Skjermkort oppgradering til plattformen du har per idag.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du bør gå for 4 kjerne når du først tar steget!

Intel Core™ 2 Quad Q8300 - 1.150,-
eller
Intel Core™ 2 Quad Q8400 - 1.450,-

Som du sikkert ser, skal de ha 950,- for Intel Core™ 2 Duo E7500.
Det er stivt, men greit å få det man vil ha asap =)

Det skal nevnes at til omtrent 1800,- kan du få en AMD 4 kjerne 3Ghz løsning. (Hovedkort, CPU og RAM)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...