Gå til innhold

Andromeda-galaxen


Delvis

Anbefalte innlegg

Leste litt om Andromeda galaxen, og Andromeda "tåken" som det kalles.

 

Den kan visstnok kunne ses med det blotte øye (noen som har sett den?)

men vet ikke helt hvilken retning en skal se.

 

andromeda_big.gif

 

Den er 2,4 milloner lysår borte, og er 140 ooo mill. lysår i diameter.

Disse avstandene er helt vanvittige når en prøver å tenke på det. Og det er altså nærmeste nabo til vår egen galakse.

 

Og så var det 300 milliarder stjerner. Eller soler er veld det da(?) i den galaxen som visst var noe større enn vår.

 

Kan man regne med det er planeter rundt disse da, og kandet ikke være akkurat som jordkloder rundt noen også?

 

Hva er den sterkt lysende kjernen i midten av galaxen for noe? Er det soler som har klumpet seg spesielt mye isammen eller?

 

Hvor mange galaxer er det i universet egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.forskning.no/artikler/2010/september/266638

 

Det finnes sikkert mange planeter som mennesker kan bo på, det ble jo funnet en beboelig planet for mennesker i år. Faktisk den første av sitt slag. Man vet ikke hvor mange galakser det finnes i universet, det stopper jo aldri.

 

For øvrig tror jeg ikke menneskeheten kan starte med kolonisering av andre planeter før vi har funnet kilden til evig liv, pga den lange avstanden.

 

Jeg setter en knapp på at kroppen erstattes av en robot i fremtiden, roboter med en slags luke i hodet slik at vi kan plassere en menneskehjerne der. Jeg tror det blir kilden til evig liv.

Endret av Anonym_mann
Lenke til kommentar
Den kan visstnok kunne ses med det blotte øye (noen som har sett den?)

men vet ikke helt hvilken retning en skal se.

 

Ikke sett ;)

 

Den er 2,4 milloner lysår borte, og er 140 ooo mill. lysår i diameter.

Disse avstandene er helt vanvittige når en prøver å tenke på det. Og det er altså nærmeste nabo til vår egen galakse.

 

 

Hviste alt utenom at den var akkuratt 2,4 ml. lysår borte ;)

 

Og så var det 300 milliarder stjerner. Eller soler er veld det da(?) i den galaxen som visst var noe større enn vår.

 

 

Hmm, eg trodde melkeveien var større :hmm:

Kan man regne med det er planeter rundt disse da, og kandet ikke være akkurat som jordkloder rundt noen også?

 

Det er observert planeter rundt andre solsystemer, ikke usansynlig, heller vil eg si sansynlig.

 

Hva er den sterkt lysende kjernen i midten av galaxen for noe? Er det soler som har klumpet seg spesielt mye isammen eller?

 

Det er antatt at det er mange soler ja, i midten skal det også vere et kjempe sort-hull og solene svinger rundt dette, derfor er det så mange stjerner/soler wt/e rundt midten.

 

Hvor mange galaxer er det i universet egentlig?

 

uvisst antall, men til nå kan vi se 12 milliarder lysår ut i rommet, men det er anttat å vere fra 92-95 milliarder lysår. Dette fordi lyset ikke er framme hved oss enda.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen har et kart som viser hvor på himmelen du finner Andromedagalaksen, eller M31, som den også kalles:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Andromeda_Galaxy

 

Det er ikke holdepunkter for at det er færre Jord-lignende planeter i Andromeda enn i Melkeveien. Snarere tvert i mot, for Andromeda inneholder flere stjerner.

 

Andromeda er den nærmeste spiralgalaksen, men det er mange galakser som er nærmere enn den. Den store magellanske sky er et eksempel; en irregulær dverggalakse som befinner seg "bare" 180 000 lysår unna.

 

Ja, den lysende kjernen skyldes stor stjernetetthet.

 

Universet utvider seg, slik at alt beveger seg bort fra alt annet, men det er det generelle bildet. Melkeveien og Andromeda beveger seg faktisk rett mot hverandre med ei fart på ca. 120 kilometer i sekundet.

 

Antall galakser i det observerbare univers er ca. 80 milliarder. Størrelsen på det observerbare univers er ca. 46,5 milliarder lysår i alle retninger fra Jorda. Men det er bare så langt som vi kan "se". Ingen vet hva som befinner seg utenfor dette.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar
Den er 2,4 milloner lysår borte, og er 140 ooo mill. lysår i diameter. Og så var det 300 milliarder stjerner. Eller soler er veld det da(?) i den galaxen som visst var noe større enn vår.

140.000 millioner lysår i diameter? Det er større enn den observérbare delen av universet, som "bare" er 93.000 millioner lysår i diameter (93 milliarder lysår). Så her må det være en kommafeil. Vår egen galakse, Melkeveien, har en diameter på ca 100.000 lysår, noe som er digert nok. Den lett synlige delen av Andromeda-galaksen har en diameter på ca 120.000 lysår, men i 2005 ble det oppdaget relativt få og veldig svake stjerner som lå i forlengelsen av spiralarmene og økte diameteren til over 220.000 lysår.

 

Det er antatt at det totalt er 1 billion (1 millon millioner) stjerner (soler) i Andromeda-galaksen (i følge en beregning i 2006). I Melkeveien er det ca 200-400 milliarder stjerner (soler). Men i Adromedagalaksen er det få områder der det dannes nye stjerner, mens i Melkeveien er det mange områder der det dannes stadig nye stjerner. På sikt vil Melkeveien derfor kunne bli større enn Andromeda.

 

Andromeda-galaksen er forresten på kollisjonskurs med Melkeveien, om ca 4,5 milliarder år vil det bli et digert galaksemøte og sluttresultatet blir en diger galakse. Lyset fra Andromeda-galaksen har en blåforskyving som tilsier at den nærmer seg Melkeveien med en fart på ca 100-140 km/s.

 

Andromeda-galaksen (M31) ligger i stjernebildet Andromeda og skal være synlig med det blåtte øyet (uten kikkert) i Norge, man bør dog være i et område uten gatelys:

Andromeda_constellation_map_%281%29.png

Mer om M31 på http://en.wikipedia.org/wiki/Andromeda_Galaxy

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Interessant. Tenkte den Andromeda-galaxen er en annen, og alle solsystemer og alt som er der blir fremmed fra vår egen galaxe. Men det blir vel aldri mulig å komme dit en tur og se.

 

80 milliarder galaxer i observerbart univers, og ingen vet hvor det stopper videre?

Ja det må være mye rart i alle disse galaxene..

Lenke til kommentar
Men det blir vel aldri mulig å komme dit en tur og se.

Nei, å besøke andre galakser vil neppe bli mulig noensinne, selv ikke i en fjern fjern framtid. Med den aller raskeste romfarkosten som noensinne er bygd av mennesker (hittil) vil det ta ca 160.000 år å reise til stjernen Gliese 581, og den ligger bare 20 lysår unna sola. Det er den nærmeste stjerna der det kanskje er en beboelig planet.

Lenke til kommentar

Den kan visstnok kunne ses med det blotte øye (noen som har sett den?)

men vet ikke helt hvilken retning en skal se.

 

Jepp jeg har sett den, når du ikke ser på den med et teleskop så ser den ganske tåkete ut. Er en svak grå-lysene flekk på himmelen. Akkurat hvor du skal se huske jeg dessverre ikke.

 

Og så var det 300 milliarder stjerner. Eller soler er veld det da(?) i den galaxen som visst var noe større enn vår.

 

Tja, en sol er ikke det samme som en stjerne. Vår sol er en stjerne, men en stjerne er nødvendigvis ikke det samme som sola. Sol er bare det navnet vi har gitt til vår stjerne.

 

Kan man regne med det er planeter rundt disse da, og kandet ikke være akkurat som jordkloder rundt noen også?

 

Det kan man, det ville faktisk være ganske ulogisk å regne med noe annet. Dette kommer av måten stjerner skapes og det faktum at vi har sett mange stjerner i vår egen galakse som har planter.

 

Sansynligheten for det man kaller jord-like(earth-like) planeter er ikke liten når man tenker på hvor mange stjerner det finnes. Så ja man kan regne med at det vil være "jordkloder" rundt noen av stjernene.

 

Hva er den sterkt lysende kjernen i midten av galaxen for noe? Er det soler som har klumpet seg spesielt mye isammen eller?

 

Det sterke lyset i midten er sentrum av galaksen. Her er er det konsentrasjonen av stjerner høy så denne delen sender ut mere lys. Dette kommer rett og slett av hvordan tyngdekraft og andre krefter fungerer. Vår galakse ser har også flest stjerner i sentrum.

 

Hvor mange galaxer er det i universet egentlig?

 

Det vet man desverre ikke, siden man ikke kan se hele universet, men det er et ganske kult bilde som jeg kan vise deg.

 

sa.jpg

 

Dette bilde er tatt av en utrolig liten del av nattehimmelen, sett fra jorden kan jeg tenke meg at du lett kan dekke over den med en brødsmule, ikke ta dette for god fisk jeg er ikke helt sikker på akkurat størlse sett fra jorden siden jeg faktisk ikke har regnet på det, men du skjønner poenget. En veldig liten del av himmelen.

 

Alle objektene du ser på bilde er galakser.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Dette bilde er tatt av en utrolig liten del av nattehimmelen, sett fra jorden kan jeg tenke meg at du lett kan dekke over den med en brødsmule, ikke ta dette for god fisk jeg er ikke helt sikker på akkurat størlse sett fra jorden siden jeg faktisk ikke har regnet på det, men du skjønner poenget. En veldig liten del av himmelen.

Med en fyrstikk holdt på armlengs avstand vil hodet på fyrstikken dekke over hele bildet. :yes:

Lenke til kommentar

At det er så mange galaxer.. og så alle stjernesystemene i alle galaxene. Det er nesten til å svimle av å tenke på. Bare synd vi aldri får sett hva som finnes på planeter andre steder. Tipper det må være mennesker på en del av dem.

 

Det bildet jeg postet i første innlegg: Nå har jeg fått meg et desktop bilde som er omtrent likt fra Nasa.

Eneste at det er motsatt vei. Hva er egentlig riktig vei, sett fra jorden?

 

post-12139-0-06135700-1289844259_thumb.jpg

 

 

En ting jeg lurte på: Alle de stjernene vi ser som prikker rundt galaxen, de hører vel kanskje ikke til selve galaxen men er nærmere?

 

Er det bare det tåkete blå og lyse i midten som er selve galaxen?

Lenke til kommentar

De mer eller mindre uskarpe flekkene på bildene er fjernere galakser, mens mange av lyspunktene er stjerner i vår egen galakse.

 

Her er en tegning av vår egen galakse Melkeveien, slik den ville sett ut ovenfra. Her er kun selve galaksen vist, ikke fjernere eller nærere objekter:

 

milkywaygalaxyartwork.jpg

 

Andromedagalaksen ligger i en vinkel på 77° med Jordas ekvatorplan, Korrekt vinkel for oss er derfor at den står mer vertikalt enn ligger horisontalt. Ditt siste bilde skrår dessuten feil vei (se stjernekartet). Men egentlig er det jo ikke noe "opp" eller noe "ned" i verdensrommet, så det spiller egentlig ingen rolle.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Var det jeg regnet med, har nå snudd bildet. Det må jo se mest mulig riktig ut.

 

Et annet spørsmål:

Når vi ser Andromeda nå, ser vi den altså slik den så ut for omlag 2,5 millioner år siden.

 

Om vi hadde sett den slik den er akkurat nå, regner en med den ville sett annerledes ut på noen måte?

Eventuelt ville den sett større ut, siden den jo er på full fart mot oss?

Det må jo være en del avstand som blir tilbakelagt på 2,5 mill. år, når farten er ca 140km i sekundet.

Lenke til kommentar
Tipper det må være mennesker på en del av dem.

 

Hva mener du med dette?

 

Når det er så vanvittig mange galaxer med så vanvittig mange stjernesystemer, må det vel være mennesker andre steder også vel?

 

Ja ja liv da. Men er sikker på der er nesten helt like oss mennesker også noen steder. Men det er selvsagt bare et råtips da. Men hadde

nok satt noen penger på at der er det ja.

 

Har et spørsmål til ang galaxen, men det må jeg til en annen katergori for å spørre om.

 

Mange takk for bidragene alle :thumbup:

Lenke til kommentar

Var det jeg regnet med, har nå snudd bildet. Det må jo se mest mulig riktig ut.

 

Et annet spørsmål:

Når vi ser Andromeda nå, ser vi den altså slik den så ut for omlag 2,5 millioner år siden.

 

Om vi hadde sett den slik den er akkurat nå, regner en med den ville sett annerledes ut på noen måte?

Eventuelt ville den sett større ut, siden den jo er på full fart mot oss?

Det må jo være en del avstand som blir tilbakelagt på 2,5 mill. år, når farten er ca 140km i sekundet.

 

140km i sekundet blir rundt 1,10376*10^16 km om ikke jeg har tenkt helt galt.

 

Kan noen forresten forklare hvorfor den er på kollisjonskurs med oss? Universet utvider seg jo hele tiden, dermed vil vel avstanden mellom oss og Andromeda også øke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...