Stigma Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hei, Jeg er vel sikkert ikke den eneste som har iritert seg over at visse programmer som man gjerne vil ha kjørende i bakgrunnen men ikke vil at skal ta opp plass på taskbaren til vanlig (som MSN messenger, skype mm.) ikke virker som de ligger seg ned i hjørnet som de gjorde før. Spørsmålet er kort sagt - hvordan kan man få disse appsene til å kjøre som et ikon ved klokken (eller noe lignende lite irriterende) intill de ihvertfall trenger noe oppmerksomhet? Det er alt for upåraktisk å bruke opp halvparten av taskbaren bare for slike "bakgrunnsprogrammer". Den plassen vil jeg ha til å bytte mellom apps jeg faktisk fokuserer på. De kunne jo gjøre dette før i eldre windows OS, så det må vel gå ann i win7 også? Takker og bukker for alle relevante tips. -Stigma Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Prøv å høyreklikk på MSN-ikonet, velg "egenskaper", deretter velg tabben "kompabilitet" og velg "Kjør i kompabilitetsmodus for Windows Vista" eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Ai ai... er det virkelig eneste løsningen? Det høres ut som en relativt drastisk workaround for et så enkelt problem. Det må da finnes en bedre løsning for det? Så bra gjenomtenkt som win7 ellers er i forhold til tidligere versjoner så synes jeg det i så fall er ganske merkelig. -Stigma Endret 14. november 2010 av Stigma Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Ingen andre måter når det gjelder MSN i alle fall. Jeg har skrevet om dette både på bloggen og her hos Microsoft: http://www.microsoft.no/alpha/post/2010/10/08/Windows-Live-Messenger-2011-ikonet-pa-startlinjen-eller-ved-klokken.aspx Så det er ingen annen måte per dags dato (om det er, så er nok den enda mer "omfattende") Og det er jo på ingen måte noen drastisk metode dette her, høyreklikk på MSN ikonet og velge å kjøre det i Vista modus, så lagre, så gjør du jo dette bare en gang. Når det gjelder andre programmer er det vel forskjell fra program til program. En del nye programmer som er beregnet for Windows 7, lar deg ofte velge dette. F.eks TrueCrypt, legger seg som standard ved klokken når det kjører i bakgrunnen, men på taskbar når du åpner det. Det gjelder jo også utorrent f.eks og en rekke andre programmer (picasa). Men eldre programmer som ikke er beregnet for Win7 og Microsofts egne programmer (de vil jo at du bruker "jump list" funksjonen) legger seg på startlinjen. Det er jo liksom en av de nye og reklamerte funksjonene i Win7 det. Det er fremtiden... Endret 14. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Hmm, nei altså å gjøre det du sier er jo selvfølgelig enkelt. Jeg tenker mest på hvordan dette vil slå ut på ytelse og slikt. Å kjøre mange programmer i kompatabilitetsmodus høres ut som det ville være ineffektivt - dog jeg innrømmer fritt at jeg ikke egentlig vet så mye om hva som skjer når windows bruker kompatabilitetsmodusene sine. Jeg er også redd for at å kjøre programmene i kompatabilitetsmodus kan føre til feil/crasher osv. Så det er i grunnen programmets feil? I så fall merkelig da at ikke et MS-utviklet program som MSN messenger er bedre tilpasset da... Jeg får forsøke dit original forslag og se hvordan det fører frem i praksis. Hvis det ikke fører til feil eller betydelig mindre effektivitet så er det jo forsovidt ikke så gale løsning... doh jeg hadde fremdeles likt en inebygget mulighet for å kunne velge fritt på alle programmer om de lå seg i taskbra eller nede i hjørnet som ikon. Oh well.. Takker og bukker for hjelpen ihvertfall. -Stigma Endret 14. november 2010 av Stigma Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Så det er i grunnen programmets feil? I så fall merkelig da at ikke et MS-utviklet program som MSN messenger er bedre tilpasset da... -Stigma Er jo hele poenget, Microsoft VIL at du skal bruke "jumplist" på menylinja, og ikke den "gamle" løsningen ved å ha ikonene ved klokken. Så derfor har de gjort det litt mer "vanskelig" for å få til. De sa faktisk at man ikke skulle ha den muligheten i 2011 versjonen, men den er der enda. På sikt tror jeg nok fler og fler programmer går over til å være på menylinjen (jumplist), men alle ikke MS programmer lar deg nok få valget mellom å ha det der, eller ved klokken. I alle fall frem til MS bestemmer at det ikke skal være noen program ikoner der... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Blah, for noe tull... Så om du har 6 programmer som kjører i bakgrunnen så skal taskbaren din være så kjåk-full at du bare får noen få centimeter å bruke på de programmene du faktisk jobber aktivt med? Jaja, kan ikke si jeg er enig i noe slikt designvalg, men takk for at du forklarte litt rundt det ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå