Gå til innhold

[Løst] win 7 finner ikke alle diskene mine

ltdata

Anbefalte innlegg

har bygget en pc. da jeg installerte win 7 ble alle diskene oppdaget og jeg kunne velge hvor win 7 skulle installeres og jeg opprettet en partisjontil win 7 på den nye disken min. Har installert 2 andre disker også som jeg har brukt tidligere som er nesten fulle.

ok, men når jeg går i min datamaskin vises bare 2 av diskene.

Den nye, men da kun partisjonen som win 7 er på

Og en av de gamle diskene.

Så det mangler den ene gamle

og resten av partisjonen på den nye disken.

Hva kan ha skjedd? og hvorfor har jeg ikke tilgang til disse diskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sansynligvis (gitt at de fysiske tilkoblingene er korrekte) er disken faktisk allerede gjennkjennt av windows, men er ikke aktivert eller tildelt bokstav slik at den blir synlig i min datamaskin.

Start computer management. Du kan finne den fra kontrollpanelet, eller bare skrive det i søkefeltet i win7 så får du opp forslaget (evt. skriv norsk tilsvarende i norsk versjon naturligvis). Inne i computer management finner du disk management. Her kan du se evt. disker som er tilkoblet men ikke nødvendigvis klar til å brukes.

Sansynligvis er det bare å finne disken her og aktivere den. Ser du derimot ikke disken her heller er det mer sansynligvis noe utenfor windows, som hvordan ting er tilkoblet hovedkortet eller slikt. Da er neste stopp å sjekke om disken oppdages i BIOS evt.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

takk. var inne på noe i dag som kanskje var disk management. jeg har norsk win 7 så vet ikke hva det blir på norsk eksakt. ok her kunne jeg formatere den nye disken med win 7 på slik at den partisjonen som ikke var tilgjengelig, nå ble tilgjengelig for å lagre data på.

Den andre disken som ikke vises i "min datamaskin" var også her, men denne kunne jeg ikke formatere eller få tilgang til.

Kan det være driverne til hk som ikke er oppdatert eller at de fysisk er koblet feil? synes det høres rart ut.

Så altså jeg ser denne disken, men jeg får ikke aktivert den. (ikke 100% sikker på at jeg er i disk management da)

Lenke til kommentar

takk. var inne på noe i dag som kanskje var disk management. jeg har norsk win 7 så vet ikke hva det blir på norsk eksakt. ok her kunne jeg formatere den nye disken med win 7 på slik at den partisjonen som ikke var tilgjengelig, nå ble tilgjengelig for å lagre data på.

Den andre disken som ikke vises i "min datamaskin" var også her, men denne kunne jeg ikke formatere eller få tilgang til.

Kan det være driverne til hk som ikke er oppdatert eller at de fysisk er koblet feil? synes det høres rart ut.

Så altså jeg ser denne disken, men jeg får ikke aktivert den. (ikke 100% sikker på at jeg er i disk management da)

Så lenge disken du mangler har et ikon her så er alt i orden.

Gi oss et screenshot av det du tror er disk management du.

Og gi oss gjerne også screenshot av hvilke valgmuligheter du har når du høyreklikker på disken du vil aktivere.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...