Gå til innhold

USB over IP, noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har prøvd USB over IP her?

Virker som et spennende prosjekt. Mulighet til å bruke en USB-device fra andre siden av landet høres praktisk ut i flere tilfeller :)

Det hadde vært moro å høre noen erfaringer her, hva slags system og OS som brukes etc :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt digi sine anywhereusb i jobbsammenheng som er ganske beint frem.

installerer programvaren på serveren/maskinen som skal dele ut usb enhetene så skrive inn mac adressen som står under anywhereusb saken for at programvaren skal finne den på nettverket.

Så plugge i usb enhetene du vil dele og finne ipn enheten fikk i programvaren.

Veldig greit for programvare som krever en usb-dongle i med lisensfilen på, så du ikke trenger ha den med deg eller risikerer miste den.

Utrolig praktisk i forhold til ny version så skal alle donglene byttes, noe som da enkelt gjøres i serverrommet istedenfor skulle få alle til levere inn sine.

Men en software løsning for og lage sin egen lavkostnads usb"server" hadde kanskje vært litt morsomt prøve :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Dette har vel vært mulig i årevis med ssh?

Feks så var jeg på ferie i år, og hadde kjøpt en DVDfilm. Den bærbare pcen min har ikke DVD-stasjon, men det hadde en av de andre bærbare maskinene som var med på ferien. Problemet var at noen allerde brukte denne, og ikke ville gi slipp på den. Løsningen? Sedde opp AD-HOC nettverk trådløst, montere cdromen fra den ene bærbare til den andre med sshfs, og nyte filmen.

Simple as pie. Om det er en USBdings, harddisk, et tastatur eller whatever. ssh forwarding ftw!

Lenke til kommentar

Det der er et triks jeg må prøve en gang!

Bør vel være greit å sette opp alias/regler for det? Isåfall har jeg plutselig CD/DVD/(blu-ray)-drev til HTPCen min!

Helt riktig, vil du ha CD/DVD/Blueray i stua uten å høre på bråket --> ssh forwarding.

Er bare nettverket og fantasien som setter grenser ;)

Du kan i teorien overføre alle device nodes slik som det. Webcam, tastatur, mus, disker, drev - you name it ;)

Lenke til kommentar

Helt riktig, vil du ha CD/DVD/Blueray i stua uten å høre på bråket --> ssh forwarding.

Du kan i teorien overføre alle device nodes slik som det. Webcam, tastatur, mus, disker, drev - you name it ;)

Skal ikke ha harddiskstøy heller, de skal nettverksmountes fra en filserver.. Er bare redd det kan ta unødvendig mye CPU å kryptere ift. hva jeg får igjen av ytelse. Får se hva det blir til.

Vil tro at Atom-CPUen vil jobbe noe med 1080p om den ikke måttet jobbe med kryptering og streming i tillegg.

Lenke til kommentar

Skal ikke ha harddiskstøy heller, de skal nettverksmountes fra en filserver.. Er bare redd det kan ta unødvendig mye CPU å kryptere ift. hva jeg får igjen av ytelse. Får se hva det blir til.

Vil tro at Atom-CPUen vil jobbe noe med 1080p om den ikke måttet jobbe med kryptering og streming i tillegg.

Hva om du forwarder hele filmen med SSH (X11 forwarding)? Da vil CPUen på serveren ta seg av dekodingen av filmen, og pcen din viser den bare som et 'bilde' ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...