Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det er ikke nødvendig å snakke med skolen for å melde seg opp til privatisteksamen (selv om en prat med rådgiver sikkert kan være lurt). Det kan man gjøre på privatistweb.no. Det holdes privatisteksamener på høsten og på våren, oppmeldingsfristene er henholdsvis 15. september og 1. februar. Jeg kan, med andre ord, ta privatisteksamen etter sommerferien og søke til UiO til våren, om jeg fikk nødvendig karakter (som er noe over 5 i ordinær kvote om våren). Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det er ikke nødvendig å snakke med skolen for å melde seg opp til privatisteksamen (selv om en prat med rådgiver sikkert kan være lurt). Det kan man gjøre på privatistweb.no. Det holdes privatisteksamener på høsten og på våren, oppmeldingsfristene er henholdsvis 15. september og 1. februar. Jeg kan, med andre ord, ta privatisteksamen etter sommerferien og søke til UiO til våren, om jeg fikk nødvendig karakter (som er noe over 5 i ordinær kvote om våren). Man kan det,ja. Det er jo viktig å ta i betraktning at med en gang du skal regne med ekstrapoeng (alderspoeng, studiepoeng), søker du ikke i kvoten for førstegangsvitnemål (eller, du gjør det så lenge du ikke har tatt opp fag, da vurderes du i begge frem til det året du fyller 21). Samme gjelder når man tar opp fag, for å forbedre karakteren - da kan man ikke lenger vurderes i kvoten for førstegangsvitnemål, og da blir automatisk poenggrensen noen høyere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg tviler sterkt jeg får nødvendig snittkarakter i førstegangsvitnemålet. Men hadde jeg klart det hadde jeg trengt 4,8 i snitt for førstegangskvoten i vår, ettersom jeg har blitt informert, mens det er over 5 i ordinærkvoten. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det er verdt å merke seg at man kan ta opp så mange fag man bare vil i løpet av de tre årene man går på videregående og fortsatt søke i begge kvotene. Derfor er det en fordel å være "føre var" og sørge for at man har gode nok karakterer på førstegangsvitnemålet. Tar man opp fag i ettertid, så søker man bare i ordinær kvote. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hva mener du med det? At jeg tar opp fag i sommerferien eller noe? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nei, det kan du ikke gjøre. Du må ta privatisteksamen i løpet av skoleåret, på den datoen som eksamenen blir holdt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jøss! Det hadde jeg ikke trodd. Elev ved VGS og privatist på samme tid altså? Så privatist karakteren blir på en måte som en "backup"? Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg tviler sterkt jeg får nødvendig snittkarakter i førstegangsvitnemålet. Men hadde jeg klart det hadde jeg trengt 4,8 i snitt for førstegangskvoten i vår, ettersom jeg har blitt informert, mens det er over 5 i ordinærkvoten. Poenggrensene for rettsvitenskap var 50.0 i kvoten for førstegangsvitnemål, og 53.6 i ordinærkvoten. (Bergen), 52.0 - førstegangs og 58,4 - ordinært (Oslo) - noe lavere på våren med 49,6 - førstegang og 55,5 - ordinært. Eneste som har ligget under fem på høstinntakene er (ikke så veldig overraskende) Tromsø med 49.2 (førstegangs) og 54,4 (ordinær). Snittene kommer nok til å ligge tett opptil fem (eller helst over) flere år frem i tid. Jøss! Det hadde jeg ikke trodd. Elev ved VGS og privatist på samme tid altså? Så privatist karakteren blir på en måte som en "backup"? Gitt at du får karakteren fire i standpunkt i et avsluttende fag, du er ikke fornøyd - du har da mulighet til å ta opp den eksamenen og forbedre karakteren din i løpet av tiden du går på vgs, uten at du da mister retten til å søke med førstegangsvitnemål. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Gitt at du får karakteren fire i standpunkt i et avsluttende fag, du er ikke fornøyd - du har da mulighet til å ta opp den eksamenen og forbedre karakteren din i løpet av tiden du går på vgs, uten at du da mister retten til å søke med førstegangsvitnemål. Har disse reglene blitt endret? Vi fikk beskjed når jeg gikk på videregående at hvis man stryker i et fag er man fucked. Da mister man retten til å søke med primærvitnemålet og må søke på ordinær kvote. Nå er det riktignok 4 år siden jeg gikk ut av VGS... Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Så hvis jeg får 4 i Norsk i jul, og jeg ikke er fornøyd kan jeg ta privatisteksamen i vår, og dermed har jeg 5 (om jeg fikk det) på vitnemålet mitt? Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Så hvis jeg får 4 i Norsk i jul, og jeg ikke er fornøyd kan jeg ta privatisteksamen i vår, og dermed har jeg 5 (om jeg fikk det) på vitnemålet mitt? Det høres rart ut, men jeg kan ikke de nye reglene. Det du får til jul har uansett ikke noe å si. Da kan du bare skjerpe deg til våren og få 5 =) Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Gitt at du får karakteren fire i standpunkt i et avsluttende fag, du er ikke fornøyd - du har da mulighet til å ta opp den eksamenen og forbedre karakteren din i løpet av tiden du går på vgs, uten at du da mister retten til å søke med førstegangsvitnemål. Har disse reglene blitt endret? Vi fikk beskjed når jeg gikk på videregående at hvis man stryker i et fag er man fucked. Da mister man retten til å søke med primærvitnemålet og må søke på ordinær kvote. Nå er det riktignok 4 år siden jeg gikk ut av VGS... Nei, slik jeg har fortstått det er det egne regler dersom man stryker, men jeg har ikke stålkontroll på det. Mulig det er nye regler nå som jeg ikke har kjennskap til, gikk ikke på vgs under den nye reformen. Så hvis jeg får 4 i Norsk i jul, og jeg ikke er fornøyd kan jeg ta privatisteksamen i vår, og dermed har jeg 5 (om jeg fikk det) på vitnemålet mitt? I prinsippet, men det er vel litt problematisk å klare å ta opp et fag som er avsluttende med standpunkt vg3, i hvert fall hvis du skal gjøre det innen normert studietid. Skal ikke uttale meg for skråsikkert om det der. Det aller beste er vel å gi så godt du kan mens ting pågår, så du ikke blir nødt til å ta opp fag. http://www.udir.no/Sporsmal-og-svar/Forstegangsvitnemal/ Endret 14. november 2010 av Sjøtispe Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Mener det var slik at om man tok opp fag så mistet man rettet til primærvitnemål. Mulig at dette bare var skremselspropaganda for å få elevene til å prestere bedre. Dette var uansett aldri aktuelt for meg, så har ikke satt meg inn i reglene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Vent vent, som jeg har forstått det, trenger jeg ett solid snittkarakter i alle årene på videregående. Derfor kan det være lurt å ta opp de, ikke sant? Eller? Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Mener det var slik at om man tok opp fag så mistet man rettet til primærvitnemål. Mulig at dette bare var skremselspropaganda for å få elevene til å prestere bedre. Dette var uansett aldri aktuelt for meg, så har ikke satt meg inn i reglene. Du kan se linken over. Var aldri aktuelt for meg heller, og jeg vet ikke om det var en mulighet da jeg gikk på vgs for den del, har bare hørt om det de siste årene. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Vent vent, som jeg har forstått det, trenger jeg ett solid snittkarakter i alle årene på videregående. Derfor kan det være lurt å ta opp de, ikke sant? Eller? Noen fag er avsluttende vg1 (eller, kanskje ikke nå, men var det før), noen fag er avsluttende vg2 og noen fag er avsluttende vg3. Får du en dårlig karakter i et avsluttende fag du har mens du går vg1, har du mulighet til å ta opp dette faget innen normert studietid (altså de tre årene du går på VGS). Det blir litt problematisk å ta opp norsk da det er et avsluttende fag i Vg3, altså ditt tredje og siste studieår. Det beste er selvsagt å sørge for gode karakterer i de fag som er avsluttende for studieåret. Det er jo selvsagt lurt å ta opp fag dersom resultatet er dårlig, men er det godt kan vi jo diskutere nødvendigheten... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det lureste du gjør er å gjøre ditt beste fra dag 1, og satse på at du slipper å ta opp fag. Hvis uhellet er ute, er det dog ingenting i veien for å prøve igjen som privatist. Man har ikke noe annet enn tid og penger å tape på det... Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 De fagene man kunne komme opp i eksamen i i førsteklasse er avslutende. Det samme gjelder andreklasse. Det tredje året er alle fag avsluttende og teller på vitnemålet. Så om du har hatt matte alle tre årene har du 3 mattekarakterer på vitnemålet. 1 for hvert år. Grunnen til dette er at matte er valgfritt og avsluttende hvert år. Det samme gjelder f.eks engelsk. Alle karakterer legges sammen og deles på antall karakterer du har. Etter det legges til eventuelle bonuspoeng. Da har du snittet ditt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det lureste du gjør er å gjøre ditt beste fra dag 1, og satse på at du slipper å ta opp fag. Hvis uhellet er ute, er det dog ingenting i veien for å prøve igjen som privatist. Man har ikke noe annet enn tid og penger å tape på det... Om du kikker på emnene mine, vil du se at de fleste er om nettop dette. Jeg suger til meg så mye informasjon og svar som jeg kan om disse emnene. Jeg vil altså, være forberedt og klar over hva jeg skal gjøre og slikt. Men jeg må si meg enig, jeg må gjøre så godt som jeg kan, har bare veldig stor tvil på at jeg greier det med det første. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Man kan ta opp så mange fag man vil i løpet av vgs og fremdeles søke i primærkvote. Man kan selv velge hvilken karakter man vil ha stående på vitnemålet (La oss si du fikk 4 i matte fra 1.-klasse og får 3 på privatisteksamen. Da vil 4ern bli stående). Man kan ikke ta opp de skriftlige eksamnene fra 3.klasse som privatist,(mens du går i 3.) da disse eksamensdatoene er på samme dag og du mest sannsynlig ikke vil være i stand til å være to steder på en gang. Jeg var i samme situasjon som deg i starten av 3.klasse, jeg skrev meg opp på så mange fag jeg kunne fra 1. og 2. klasse, hvor jeg selv trodde jeg var i stand til å forbedre meg uten større problemer. Nå gikk jeg realfagslinjen, så for meg var det ikke så veldig vanskelig å forbedre en 4 i T-matte når jeg hadde hatt r1 og r2. Vet ikke helt hvordan det er med de sammfunsfaglige fagene, men det skader ikke å prøve på så mange fag som mulig, da du selv kan velge hvilken karakter som blir stående på vitnemålet. Sjekk ut privatistweb.no for søknadsfrister og mer informasjon. Sist jeg sjekket var informasjonen noen steder litt dårlig, men de er veldig flinke med å besvare mail med sprøsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå