Hugeflis Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Hei Mitt gamle 7950GT begynner å bli så smått foreldet, og det er på tide å oppgradere litt. Jeg trenger et nytt skjermkort som skal takle de fleste nye spill med høy grafikk (på 1920x1200), og vare noen år fremover. Jeg ser at dette har blitt anbefalt i flere tråder her, men jeg har aldri hatt annet enn nvidia-kort tidligere, så jeg er litt skeptisk. Sikkert uten grunn. Noen anbefalinger? EDIT: Det må også støtte to skjermer, men det gjør vel kanskje de fleste nyere skjermkort? EDIT 2: Jeg antar det ikke er fornuftig å kjøpe et middels godt skjermkort og kjøre i SLI med det nåværende (siden det blir såpass ytelsesforskjell på et veldig gammelt og et veldig nytt)? Endret 13. november 2010 av Hugeflis Lenke til kommentar
branick Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Husk at nyere skjermkort kan trenge en solid strømforsyning også. Hvor kraftig er den du har i dag? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Og to andre huskeregler - Komponentene bør være i samsvar. En AMD Athlon CPU fra 2005 passer ikke til et skjermkort i den øverste klassen. Neste er plass og kjøling. Skjermkortet må passe i kabinettet og det bør være rikelig med kjøling til skjermkortet. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg ville ha kjøpt det du tenker på. Har det selv og er meget fornøyd med tanke på ytelse jeg får for en billig penge. Nå venter jeg da på mitt kort nr 2(det korte som jeg først bestilte og som ble borte i posten). Så i mine øyne finnes det ikke bedre valg i når man har et lavt budsjett. Lenke til kommentar
Hugeflis Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Takk for raske svar. Jeg har følgende andre komponenter: Operating System MS Windows 7 64-bit CPU Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.40GHz 67 °C Conroe 65nm Technology RAM 6.0GB Dual-Channel DDR2 @ 333MHz (5-5-5-15) Motherboard ASUSTeK Computer INC. P5B-V (LGA 775) 39 °C Graphics EA261WM @ 1920x1200 L204WT @ 1680x1050 512MB GeForce 7950 GT (ASUStek Computer Inc) 69 °C Hard Drives 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ ATA Device (Unknown) 38 °C 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ ATA Device (Unknown) 31 °C 244GB SAMSUNG SAMSUNG SP2504C ATA Device (Unknown) 43 °C Optical Drives HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B ATA Device HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B ATA Device ATMZAJG UFC1ERG5 SCSI CdRom Device Audio SoundMAX Integrated Digital HD Audio Og en strømforsyning på 550W. Noen som ser noen problemer med å kjøpe det nevnte skjermkortet? (dette) Lenke til kommentar
branick Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Tja, du får jo ikke utnyttet kortet i sin fulle blomst før du også bytter ram og prosessor (og da hovedkort), men det er du allerede klar over nå regner jeg med. Allikevel, du VIL oppleve en stor forskjell når det gjelder spilling da det kortet er maaange divisjoner over ditt gamle 7950GT. Du vil få god flyt i mange av dagens mer krevende spill. En ting du også kan vurdere er å bytte ram til noe som er litt raskere, og kjøpe deg en bedre prosessorkjøler. Da har du mulighet til å overklokke litt og få utnyttet mer av ditt nye skjermkort også. Hvilke hastigheter ram som passer til ditt hovedkort står i manualen som fulgte med dette. Jeg har selv hatt C2D E6400 prosessoren som normalt har 2,13 Ghz, og kjørt denne på 3,4 Ghz i over 4 år nå. Den har aldri hatt en feil ennå pga varme. I teorien burde du kunne komme enda litt høyere i frekvens. PS: Ikke kjøp det kortet du linket til. Kjøp det som koster 1925 kroner istedet. Du trenger så absolutt ikke å betale ekstra for at ditt nye skjermkort er overklokket når du ikke kan klare å utnytte det. Blir bare ekstra varme og strømforbruk av sånt. OBS! Ditt nye skjermkort trenger TO (2) egne strømkabler av typen PCI-E 6pin. Sjekk at du har dette ledig i dag før du handler inn nytt kort. Øivind Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Skifte eller oppgradere minnet(ram) vil vær TOTALT bortkastet, eneste plassen han vil merke forskjell er ved syntetiske tester. Overklokke cpu vil hjelpe eller skifte til en billig quadcore(trengs da en bios oppdatering) Regner med du har minst 1stk 6pin pci-e plugg på skjermkortet du har i dag så i værste fall kan du bruke en overgang fra 2stk molex om du mangler en. Vil bli ei bra oppgradering det her Lenke til kommentar
Hugeflis Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Dette bør altså bli en litt større oppgradering. Noen forslag til en ikke alt for dyr (men heller ikke så billig at den blir dårlig -- jeg vil jo helst at det skal vare noen år) prosessor, og eventuelt et hovedkort? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hvilken psu har du og hvor mye penger vil du bruke? Du kommer veldig langt med ny gpu og cpu.. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Mitt forslag er følgende. RAM, HK og CPU til litt under 3000, dette er bra deal! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 Skjermkort:(GTX 470) til 1750,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600369 Totalen blir 4750,- jeg tror ikke du kan bruke pengene bedre enn dette mtp. bang for the buck Lenke til kommentar
branick Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Skifte eller oppgradere minnet(ram) vil vær TOTALT bortkastet, eneste plassen han vil merke forskjell er ved syntetiske tester. Overklokke cpu vil hjelpe eller skifte til en billig quadcore(trengs da en bios oppdatering) Regner med du har minst 1stk 6pin pci-e plugg på skjermkortet du har i dag så i værste fall kan du bruke en overgang fra 2stk molex om du mangler en. Vil bli ei bra oppgradering det her Mitt forslag til minneoppgradering er mtp overklokkingen som evt måtte bli gjennomført. Tviler på at hans minne ville tillatt han å kjøre ting så veldig langt Mitt forslag er følgende. RAM, HK og CPU til litt under 3000, dette er bra deal! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 Skjermkort:(GTX 470) til 1750,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600369 Totalen blir 4750,- jeg tror ikke du kan bruke pengene bedre enn dette mtp. bang for the buck Må støtte dette forslaget Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Vel prosessor kjører på 266 FSB mens minnet går på 333 ved hjelp av divider. Setter trådstarter 1:1 divider + 333 FSB vil han oppnå ca 3GHz uten at minnet overklokkes. (Selvfølgelig ingen garanti for at det går, men krever ikke mange kalorier å prøve) Om målet er å gjøre det så billig som mulig og få mest mulig ytelse igjen vil OC til 3 GHz + et Nvidia 460 GTX være et meget godt valg! ATi 6850/6870 er også meget gode valg. Endret 14. november 2010 av Pastafarian Lenke til kommentar
Hugeflis Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Oppgraderingspakken og skjermkortet OLD foreslår ser interessant ut. Etter å ha forsket litt på gamle kvitteringer har jeg funnet ut at det er en slik strømforsyning jeg har: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322198 Vil denne klare de nye komponentene? EDIT: Ser det er 4GB ram med i pakken. Jeg har 6GB fra før av, men jeg antar de i oppgraderingspakken er raskere enn de jeg har. Vil det være hensiktsmessig å bruke de nye 4GB sammen med 4GB av de gamle, og slik få 8GB, eller vil de gamle trekke ned farten for mye? Gammel ram: 6.0GB Dual-Channel DDR2 @ 333MHz (5-5-5-15) Endret 14. november 2010 av Hugeflis Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Den psuen har 2xpcie strømplugger så da er det ikke vær noe problem. E6600 er en lettklokket cpu og han kommer seg til 3ghz uten og klokke minnet, men det kan jo sette en lavere divider på minnet etter dette(hadde prøvd dette først, kan jo vær at det er tilstrekklig). Den oppgraderingspakken gir mye bang for buck, ingen tvil om det. GTX470 er et bra skjermkort, men hadde tatt et mer energieffektivt ett til den psuen han har..460 eller helst 6870 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå