Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd - ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg driver å krangler med en jeg kjenner om Bredbånd og ADSL.

Er det to forskjellige ting?

Jeg mener at Bredbånd og ADSL er to forskjellige ting, mens de andre mener at det er det samme!

Hvem har rett? Kan noen gå i detaljert beskrivelse om hva forskjellen om ADSL og Bredbånd er hvis jeg har rett?

Takker alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL er bredbånd, Bredbånd er ikke ADSL.

ADSL står bare for asynron DSL(ulik hastighet på ned og opp). Så har vi f.eks SDSL (synkron dsl) som også er bredbånd(lik opp og ned). I tilleg har vi f.eks fiber som også er bredbånd, men ikke Adsl.

Adsl er bare en måte å levere bredbånd på.

Finnes mange ting du kan sammenligne det med, nå er jeg tørst så jeg bruker drikke som en sammenligning. Øl er drikke, men drikke er ikke øl. Du drikker drikke om du drikker øl, men du trenger ikke drikke øl om du drikker drikke.

Adsl er en form for bredbånd, men det finnes også andre former.

Lenke til kommentar
Man benytter betegnelsen bredbånd når tilkoblingshastigheten er over 2Mbit. Download that is.

Svjv er ADSL bredbånd mens det som levers av bredbåndsbolaget ikke er det :)

Den eneste vettuge betegnelsen er teknisk, med hvilken måte man overfører data på linja.

Det du nevner er det offenlige norge sin definisjon som du møter som en vegg i kommuner, fylker og stat.

"Vi kan ikke støtte en ADSL-utbygging fordi det er ikke bredbånd" er jo en klassiker mange som prøver og få til noe har fått slengt i fleisen av kommunene.

Lenke til kommentar

Tja, I sverige heter det ikke Bredbånd før det når 2Mbit visstnok. Men her i Norge markedføres 380/128-linjer som bredbånd, og ingen har stoppet de for den del.

Bredbånd er bare en fellesfortegnelse på masse forskjellige leveringer, som ADSL, VDSL, Kabel, Satelitt osv... Sammenligne det med at bredbånd er "Bukse" og ADSL er "Levis" eller lignende :p

Lenke til kommentar

Det stemmer at ADSL er bredbånd.

Bredbånd kan grovt sett deles inn i fem hovedkategorier:

- xDSL (Low end)

- Kabel/satelitt (Low end)

- ISDN utvidet tilgang (2 Mbps) for bedrifter (Low end)

- Leide linjer fra 64 Kbps til 140 Mbps (Mid end)

- Fiberoptikk er det vi kaller ekte bredbånd (High end)

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

I forbindelse med saken mot personene som kutta UPC sine kabler ble det forsøkt prosydert på at UPC ikke var bredbånd.

Men i følge både "expert fra UPC", aktor og dommeren og lekdommerene (og min advokat ;D) så VAR UPC 640/128k å regne så bredbånd.

Så da tror jeg dommen er satt.. ADSL *ER* en form for bredbånd.

kabelkutt will wreck havoc ;D

Lenke til kommentar

Elsker å lese gamle data-blader :-)

Data Tid nr. 7 1999 hadde en leder under overskriften 'Hvor bredt er brebånd'... Sommeren 1999 fikk ADSL en standard, 'massenes bredbånd', ISDN, hadde en hastighet på 64-128 kb/s...

Dengangen var inngangsprisen for ADSL ca. 5000,- og månedsavgiften ca. 1200 til 2500 kroner :-)

Og tro det eller ei, Telenor var nummer 2 i europa på å innføre ADSL? Nå er de nesten sist med å fullføre?

Det står også å lese at 'Om et år eller to vil brebånd for folk flest bety 1,5MB/s etter ITU G 9992.2 standarden, men at ADSL har innebygget potensiale for en ti-dobling...'

Ergo er ADSL brebånd, fremdeles :-)

Lenke til kommentar

bredbånd uttrykket har blitt så utvannet og brukt i tide og utide at det mistet sin mening bortsett for å fungere som et buzzword i reklamer.

skal man alikevell klassifisere så vil jeg si at 'bredbånd' starter ved 10Mb og alt mellom ISDN og 10Mb som 'mellombånd'

skal man i det hele tatt snakke om bredbånd så må man bort fra telefonkabel og over i noe annet

men...la oss si at et boretslag har f.eks innlagt 10Mb i alle boliger så er det ingenting som hindrer dem i å versjonifisere tilbudet til f.eks 2Mb, 5Mb og 10Mb for å tjene penger.

har 2 og 5 Mb brukerne bredbånd...?

Lenke til kommentar

Du har nok delvis rett i det, men... Fikk mitt første tilbud om bredbånd her i Mai i år... Og jeg bor altså 5-6 mil nord for Oslo....

Fristende å spørre da om brebånd har med bredden på tilkoblingen å gjøre, eller bredden på tilgangen? :-)

Terje

Lenke til kommentar

Tror mange betegner bredbånds betegnelsen med at du har forholdsvis høy fart(raskere enn dobble isdn) og det har ingen tellerskritt (du betaler en fast pris.

På et litt mere teknisk nivå så er bredbånd en rask linje. Mange vil prøve å sette en nedre grense for hva dem vil kalle for bredbånd. Mange sier 2 mb og noen mener helt fra mer enn isdn og noen løfter det helt opp til 10 mb som grense.

Viktigste faktoren for meg er fast pris og høy hastighet slik at jeg slipper ventetid ved surfing samt at nedlasting går med rimelig hastighet.

Bredbåndsgrensene vil nok flytte seg etter hvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Bredbånd er 2Mb (En definisjon flere er enige om). Dette gjelder naturligvis begge veier. Altså er ikke ADSL bredbånd siden det har max ut på godt under 1Mb.

Men om/når det skjer, er ADSL brebånd, eller hva? Definisjonene på brebånd har med andre ord ingen ting med teknologien å gjøre, bare hastigheten? Og siden ADSL ikke er begrenset til 1Mb/s, er ADSL også brebånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...