Dj_Arnleif Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Som emnetittelen forklarer har jeg plutselig fått problemer med GPU. Uten å gjøre stort annet enn å surfe nettet når temparaturen hele 80 grader. Til slutt fryser skjermen og røde prikker fyller skjermen. Siden jeg selv ikke er spesielt informert på området lurer jeg på om det er noen her som vet hva som har skjedd? Er det selve kortet som er gåent, eller kanskje hovedkortet? Takker for all hjelp, Aleksander. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Sånn ved første tanke tror jeg kjøleren på kortet har løsnet. Lenke til kommentar
Dj_Arnleif Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Har ikke montert kortet selv, hvor på kortet finner jeg denne kjøleren? Spesielt vanskelig å få fikset? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Selve symptomet med røde prikker høres ut som et typisk artifact som du kan få om kortet er skadet - MEN ... det kan også skje pga. verme eller overklokking, og uansett hvor skadet kortet er så vil det ikke kunne lage varme av ingenting. Så fordi du får voldsom varme selv i 2D så tror jeg heller det er en skadet eller dårlig montert kjøler. Om du ikke har rørt kjøleren selv siden du kjøpte det så er vel det mest sansynlige at det er noe enkelt som at selve viften er gåen f.eks. (eller tar borti noe så den går alt for tregt) eller at kortet er virkelig ille blokkert av støy og dritt - men det må være ekstremt for å lage slike problemer i 2D modus siden kortet da bruker relativt lite strøm i forhold til sitt maksimale forbruk som kjøleren er designet for å kunne takle. -Stigma Lenke til kommentar
Dj_Arnleif Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Som sagt, har ikke rørt kortet siden kjøp. Maskinen er riktignok snart 4 år gammel, kanskje på tide å gå til innkjøp av nytt? Det som forunder meg er at en firkantet kobberfarget del av hovedkortet også blir utrolig varmt. Jeg aner ikke hva den spesifikke delen gjør, men det går en "tube" i samme farge til et lignende objekt bare avlang. Det er 2 stykker av denne. Kan dette ha noe med varmeproblemet å gjøre? Selve objektet ligger nært GPU. Aleksander Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Kobber farget del er en kjøler, som kjøler hovedkortet. Du kan kanskje sette en vifte til å blåse over den. Ta ut skjermkortet og blås vekk evt støv. Monter og se om problemet fortsatt er der. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Dj_Arnleif skrev (På 14.11.2010 den 14.04): Som sagt, har ikke rørt kortet siden kjøp. Maskinen er riktignok snart 4 år gammel, kanskje på tide å gå til innkjøp av nytt? Det som forunder meg er at en firkantet kobberfarget del av hovedkortet også blir utrolig varmt. Jeg aner ikke hva den spesifikke delen gjør, men det går en "tube" i samme farge til et lignende objekt bare avlang. Det er 2 stykker av denne. Kan dette ha noe med varmeproblemet å gjøre? Selve objektet ligger nært GPU. Aleksander Det er hovedkort kjøleren. Northbridge og evt. southbridge kjøler og evt. mosfets kjøler mer spesifikt. Det er normalt at den blir relativt varm. -Stigma Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Dj_Arnleif skrev (På 14.11.2010 den 14.04): Som sagt, har ikke rørt kortet siden kjøp. Maskinen er riktignok snart 4 år gammel, kanskje på tide å gå til innkjøp av nytt? Det som forunder meg er at en firkantet kobberfarget del av hovedkortet også blir utrolig varmt. Jeg aner ikke hva den spesifikke delen gjør, men det går en "tube" i samme farge til et lignende objekt bare avlang. Det er 2 stykker av denne. Kan dette ha noe med varmeproblemet å gjøre? Selve objektet ligger nært GPU. Aleksander Om du ikke har rørt maskina på 4 år så er den helt garantert totalt nedstøvet. Støv har nok stoppet vifta på skjermkortet ditt, det er ikke uten grunn at det er viktig å fjerne støv en gang eller to i året. Endret 14. november 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nå er vi inne på noe 4 år da er det nok støv ja. åpen maskina, støvsug forsiktig og sjekk at alle vifter går....... Lenke til kommentar
Dj_Arnleif Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Mente selvsagt at jeg ikke har demontert maskinen iløpet av den tiden, har fjernet støv i ny og ne Men takk for alle svar! Aleksander Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå