thres93 Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg vil gjerne høre deres meninger om hva som er best mellom OpenGL og DirectX/3D Jeg vil gjerne vite alt positivt og negativt om begge Andre meninger blir også godtatt med et smil Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det har vel omtrent så lite med databaser å gjøre som det er mulig å få til .... prøv en annen gruppe. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 OpenGL er ikke en konkurrent til DirectX. Kun konkurrent til Direct3D, og da bare deler av Direct3D. DirectX konkurrenter kan være SDL og Allegro, ikke OpenGL. OpenGL driver bare med 3D rendering, ikke noe annet. Direct3D er langt mer omfattende enn OpenGL er, både fordi det er innebygget støtte for forskjellige bildeformater, og matematikklasser (som matriser, quaternions osv.) som begge er ting du må lete etter tredjepartsbiblioteker (eller skrive selv) for OpenGL. Når det gjelder ytelse, tror jeg ikke det er noen nevneverdig forskjell. Begge må gjøre samme jobben. Direct3D derimot har fordelen av å ikke være bakoverkompatibelt rent API messig. Dette ser en tydelig i OpenGL er en liten ulempe, ved at alle OpenGL 1.1 funksjonalitet fortsatt er tilgjengelig i OpenGL 3.0 (untatt hvis en bruker OpenGL med Core profilen) og fortsatt svært mye brukt, til tross for at det egentlig ikke er noen god grunn til å bruke dem (annet enn at internett er full av foreldede OpenGL tutorials) Direct3D er også objektorientert. Noe av den første jobben en gjør i OpenGL, er å bygge objekter som omfatter funksjoner, som render targets, buffer objects osv. som er vanskelig å håndtere riktig uten. I Direct3D 11 dukket også DirectCompute som en del av shader-språket HLSL. Dette gjør at en ikke lenger trenger OpenCL eller CUDA for GPU-programmering i spillene. En sparer mye tid ved å utvikle for Direct3D. Det en ofrer er derimot plattformkompatibilitet. Det er dermed ikke alltid Direct3D er et reelt valg, men så lenge du utvikler for Windows plattformer utelukkende, er Direct3D det beste valget ettersom det sparer deg svært mye tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå