SmartiX Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hei. Har lett rundt her på forumet men fant ikke noe som kunne hjelpe meg så starter egen emne. Jeg har veldig stor interesse for rap/hip hop. Har en vanlig pc hjemme og en vanlig mikrofon. Men min mikrofon er ikke noe studio mikrofon så sangene blir ikke så bra uansett hvor godt jeg prøver. Den mikrofonen jeg har er bare en vanlig med usb tilkobling Jeg har ikke noe peiling på mikrofoner så lurte på om noen kunne hjelpe meg her. Vil kjøpe en bra mikrofon får rap Max pris : 2000 kr Helst hvis jeg kan kjøpe i en butikk eller på nette, men ikke fra utlandet. Er det noe annet jeg evt. trenger for at opptaket blir bra, uten støy eller noe annet forstyrrelser ? Har hørt at man trenger en bra lyd kort på pcen også,stemmer det? En annen ting er at hvis dere kommer med forslag til mikrofon her, så lurer jeg på om det er bare å plugge den i pcen eller må jeg kjøpe tilleg utstyr eller ha en programm som sørger for at det blir bra kvalitet på opptaket osv. Har lett på internette og fant denne : http://www.mamut.net/jamzone/100987.jpg Og den er ganske enkel, bare å plugge inn i pcen, men lurer på om den er bra. Vil ikke betale 800 kr for noe jeg ikke blir fornøyd . Setter virkelig stor pris for alle svar. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Et greit eksternt lydkort vil jeg si er et minimum hvis du vil ha gode vokalopptak. Du kan ta en titt på dette: http://www.procom.no/lydkort/usb/m-audio-fast-track-mk2.html Hvis du har firewire og er villig til å bruke litt mer penger kan du sjekke ut Echo Audiofire eller Focusrite Saffire. Med lydkortet jeg linket til får du også med Pro Tools Essential som er et program du bruker for å spille inn og redigere sangene dine. Når det gjelder mikrofon har jeg ikke så mye erfaring, men hvis du skal bruke 2000 tror jeg Røde NT1-A er et bra valg http://www.procom.no/mikrofoner/kondensator/stor-membran/rode-nt1-a-jubileumspakke.html Her følger det med mye, inkl. popfilter for å fjerne "spisse" t- og s-lyder. I tillegg har du denne http://belco.no/nor/mikrofoner/stormembran/studio_projects_b1 som jeg selv har og som er en del billigere, men som jeg er strålende fornøyd med. Ble litt rotete, men du fikk i alle fall noen tips Har ikke noen erfaring med mikrofoner man plugger rett i USB-inngangen, så kan ikke si noe om det. Men hvis du liker å holde på med musikk, og blir å fortsette med det en stund, er det like greit å gå for et eksternt lydkort også. Lenke til kommentar
SmartiX Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Et greit eksternt lydkort vil jeg si er et minimum hvis du vil ha gode vokalopptak. Du kan ta en titt på dette: http://www.procom.no/lydkort/usb/m-audio-fast-track-mk2.html Hvis du har firewire og er villig til å bruke litt mer penger kan du sjekke ut Echo Audiofire eller Focusrite Saffire. Med lydkortet jeg linket til får du også med Pro Tools Essential som er et program du bruker for å spille inn og redigere sangene dine. Når det gjelder mikrofon har jeg ikke så mye erfaring, men hvis du skal bruke 2000 tror jeg Røde NT1-A er et bra valg http://www.procom.no/mikrofoner/kondensator/stor-membran/rode-nt1-a-jubileumspakke.html Her følger det med mye, inkl. popfilter for å fjerne "spisse" t- og s-lyder. I tillegg har du denne http://belco.no/nor/mikrofoner/stormembran/studio_projects_b1 som jeg selv har og som er en del billigere, men som jeg er strålende fornøyd med. Ble litt rotete, men du fikk i alle fall noen tips Har ikke noen erfaring med mikrofoner man plugger rett i USB-inngangen, så kan ikke si noe om det. Men hvis du liker å holde på med musikk, og blir å fortsette med det en stund, er det like greit å gå for et eksternt lydkort også. Hei. Tusen takk for infoen. Men jeg lurte på det lydkortet du viste meg, hva er den for ? er det for gitar bruk eller ? Kan du fortelle litt om den. Og hvordan plugger du DIN mikrofon til pcen? Også, merker man støy på opptakene og legger man merke til spisse t og s lyder ? Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Lydkortet er både for mikrofon og gitar, og alt annet som kan kobles til via jack-inngang. Det har dog ikke midi. Det ligger en annen tråd på forsiden hvor du kan lese litt om hva midi er. Du bør ha et eksternt lydkort for å unngå latency (forsinkelse) når du recorder, i tillegg til at lydkvaliteten blir mye bedre sammenlignet med det som sitter internt i pc-en. Jeg har selv et Echo Audiofire 8. Det kobler jeg til pc-en via firewire. Det har mange innganger hvor jeg kobler til to mikrofoner, synth via jack, og synth via midi. Støy på opptaket avgjøres hovedsakelig av hvor god kvaliteten er på lydkortet og preampen. Preampen er det som forsterker mikrofonsignalet slik at det blir høyt nok, mens lydkortet kommuniserer med pc-en og sender signalet videre etter å ha konvertert. Lydkortene jeg nevnte i den forrige posten min, består både av en preamp-del og en konverter. Når du skrur opp volumet på preampen for å få nok volum på opptakene, vil en dårlig preamp ofte føre til at det blir støy. Jo høyere du skrur opp, desto mer støy. En god preamp vil la deg forsterke signalet mer før det begynner å støye. Konverterne er den delen som gjør om lydsignalet til et digitalt signal. Man kan vel sammenlikne den med en tolk; hvis engelsk-tolken er dårlig til å snakke engelsk, vil det være ord som blir oversatt feil. Kort sagt: Jo bedre konverter, desto bedre lyd. Nå er jeg ikke noen ekspert på hvordan konvertere funker, men det er i alle fall viktig at den er av grei kvalitet. Når jeg tenker meg om så var det nok p- og t-lyder, i tillegg til pusting, og ikke "spisse t- og s-lyder" som popfilteret skulle fjerne Hvis du prøver å uttale "p" vil du oppdage at det kommer ganske mye luft ut av munnen, og det er dette som fører til at det kommer en slags blåselyd i tillegg til bokstaven. Og når man synger puster man jo også en del, og dette blir da redusert av popfilteret. Popfilteret er derfor like viktig som å bruke en vindhette på en mikrofon ute når det blåser. Skjønte du litt mer nå? Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Hei, Mange fine valg. forslag og forklaringer her =) Alltid gøy med nytt utstyr. Jeg er ikke helt enig på mikrofonvalg til rap. Hvis du skal ha en kondensator mikrofon må du opp i pris. En røde NT1A er litt nasal. Gå heller for Røde NT1000. Siden NT1000 er utenfor prisen din ville heller satset på en god dynamisk mikrofon; Shure Beta 58. En del tror alle mikrofoner som ser slik ut er like, men det er en myte uten dekning. Mange artister benytter denne i Studio fordi det er en god mikrofon. Ikke minst tåler den "trøkk" og det er det som kjent i rap. edit: mente jeg hadde tuklet med dette før. Følg linkene i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1182591 Endret 14. november 2010 av proaudio Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Støtter Shure Beta 58. Som proaudio sier kan en god dynamisk mikrofon være et godt valg i og med at de tåler en del trykk. Jeg vil også foreslå at du titter litt på finn.no og musikkweb.no etter brukte mikker, og forsåvidt lydkort også. SmartiX: Har du firewire-inngang på pc-en din? Lenke til kommentar
SmartiX Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Ja jeg tror det. Pcen begynner å dø snart så skal kjøpe ny pc med firewire . Men tusen takk for hjelpen og infoen ertestuing. Er det viktig å ha firewire og hva er den til ? Og tusen takk til deg proaudio Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Man kobler lydkortet til pc-en via firewire- eller usb-inngangen. Ofte har de litt bedre lydkortene firewire, siden det er litt mer stabilt enn usb. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Kaster meg på firewire supporten =) Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Enig ang firewire, men vil legge til at i den prisklassen trådstarter snakker om her, har det ikke så mye å si om det er usb eller firewire Lenke til kommentar
SmartiX Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Okey da har jeg fått masse info. Setter stor pris på alle svar. Og tusen takk til alle sammen !!! Problemet er løst =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå