Gå til innhold

Eksperthjelp søkes - oppgradere 3 år gammel pc

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg må erkjenne at jeg ikke er teknisk begavet når det kommer til kunnskap om pc-komponenter - jeg vet at man får det man betaler for, men man må kanskje ikke kjøpe alt? Det kan jo hende at noe må byttes og noe kan beholdes litt til på pc'en min, men at den begynner å føle tidens tann det er ganske sikkert..

Merker at jeg ikke kan kjøre spill på så høye nivåer som jeg vil, men jeg er heller ikke hardcore gamer..

Jeg har idag dette:

Kabinett - Cooler Master Centurion 534

ASUS P5B, P965

Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz

Corsair Value S PC5300 DDR2 2048MB

500W Strømforsyning

Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Jeg ser at flere butikker tilbyr oppgraderingspakker, har vært inne og tittet, men igjen så vet jeg ikke helt hva jeg må bytte ut og hva jeg bør bytte ut.

Har dere noen gode tips?

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært greit å vite hvor mye penger vil / kan bruke på dette.

Hvilke spill er det du ikke kan kjøre, på hvilket nivå?
Hvilken oppløsning på skjermen har du?
Er det aktuellt å kjøpe brukt?
Har du tenkt å overklokke?

Viktige komponenter er;
- Prosessor, som vil diktere hvilke hovedkort og ram du kan kjøpe. Jeg ville ha anskaffet minst 8GB ram til en ny gaming maskin per idag.
Forslag: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 - ca 1500,- (det er mye å hente på enkel overklokking her)
Hovedkort vil bli ca 800-1100
Ram vil bli ca 1000-1500 for 8GB
3Djepartskjøler ca 200-700 dersom du ønsker gode temperaturer / clock og hyggeligt støynivå.

- Skjermkort, AMD sine 6850/6870 kom nylig på markedet og er gode kort i middelklassen.
Det er nok en stund til vi vil se mange av dem på bruktmarkedet. Nvidia kom for en stund tilbake med GTX460 som også er ett ypperlig kort, men som yter dårligere.
Forslag: AMD Radeon HD6850 ca 1350,- el HD6870 ca 1750,-, eventuellt ett brukt GTX460 ca 800-1000. Man kan også få tak i ett brukt Nvidia GTX480 til 2000,- brukt disse dager, pga. GTX 580 ble sluppet. Dette er ett kraftig kort, men trekker mye strøm og har tilsvarende støynivå.

Ettersom hovedkortet ditt ikke støtter C2Q (firekjerners variant) mener jeg du bør vurdere å selge hovedkort, cpu, ram og skjermkort, eventuellt selge hele maskinen å starte ifra scratch.

Selv hadde jeg avventet Intel LGA 1155 (Sandy Bridge) plattform, og imens:
- Prøvd å anskaffe en skambillig minnebrikke / set til nåværende maskin (spør om du lurer)
- Solgt skjermkortet, og enten kjøpt et billig GTX460, GTX480 eller ATI HD6870 - Alt etter hvilke kriterier du stiller.
- Les en guide hvordan du overklokker, og få en fin clock på CPU (3,2Ghz er som regel enkelt)

Alt etter hvilket budsjett og hvilke krav du har vil jeg heller se det an med videre anbefaling.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit å vite hvor mye penger vil / kan bruke på dette.

- Budsjett er ikke satt, men må jeg bruke 10.000,- f.eks kan jeg nesten legge ut 7.000,- til og kjøpe ny maskin..

Hvilke spill er det du ikke kan kjøre, på hvilket nivå?

Hvilken oppløsning på skjermen har du?

Er det aktuellt å kjøpe brukt?

Har du tenkt å overklokke?

- Spiller dagens spill på 1440x900, medium setting, som er det skjermen klarer

- Vil helst ha nytt, og overklokking har jeg aldri prøvd

Viktige komponenter er;

- Prosessor, som vil diktere hvilke hovedkort og ram du kan kjøpe. Jeg ville ha anskaffet minst 8GB ram til en ny gaming maskin per idag.

Forslag: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 - ca 1500,- (det er mye å hente på enkel overklokking her)

Hovedkort vil bli ca 800-1100

Ram vil bli ca 1000-1500 for 8GB

3Djepartskjøler ca 200-700 dersom du ønsker gode temperaturer / clock og hyggeligt støynivå.

Jeg har lest bra ting om i5 Quad, har sett litt på en oppgraderingspakke

Det følger da med:

- Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 115

- Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, USB3.0, PCI-Ex(2.0)x16

- Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB

Jeg trenger liksom ikke state of the art, har ikke planer om å spille Farcry2 på max setting, men vil gjerne at pc'en ihvertfall henger med litt i svingene det neste året..

Lenke til kommentar

Jeg kan dra frem en anbefaling jeg kom med i en annen tråd;

Dustinhome.no (sjekk ut studentkonto/studenrabbat der dersom du faller i den kategorien)

SAPPHIRE RADEON HD6850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 1 499,00 kr
GIGABYTE GA-P55-USB3 P55 S-1156 ATX 819,00 kr
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) 529,00 kr
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156 1 589,00 kr

4436,- uten frakt

Ett viktig spørsmål er hvorvidt PSU vil være kraftig nok.
Du kan kjøpe først, og se. Men dersom du ikke vil ta sjansen på dette kjøper du liksågreit 650W eller mer med det samme. (isåfall vil jeg anbefale Corsair TX650 via komplett.no, samt Core i5 760 også derfra. ikke mange kronene å spare men.. NB! eventuellt sjekk med studentrabatt hos dustin)

Klipp og lim_

Jeg kan selvsagt ikke stå til ansvar om det ikke skulle passe, altså alt gjøres på eget ansvar =p

Hadde du ønsket å ta steget litt videre ville mer RAM og en skikkelig CPU kjøler vært neste steg.
Det skal sies at når du først anskaffer en intel CPU som klokker så forbaskade lett og bra, kan jeg også anbefale deg å bruke 30min på å lese ett par guider på hvordan å overklokke den. Det trenger ikke å være farlig eller skummelt, eks. øk ikke spenning/vcore/strømmen til prosessor og du er så og si sikret at den ikke vil ta skade. Du får enkelt(! og trygt) 400-500 ekstra Mhz ut av den per kjerne.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...