€uropa Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg har huset for meg selv og skal ha fest på nyttårsaften (med tillatelse, selvfølgelig). Jeg har tenkt mye på mulige utfall av festen. Jeg vet at jeg skal rydde bort skjøre ting, låse soverommene og forby raketter. Jeg inviterer bare beherskede ikke-eksentriske personer. Jeg skal passe på at alle vet hvor badene er FØR de må spy, osv. Det jeg lurer på, er om noen andre har hatt fest og opplevd noe helt uventet? Hvis det er noen store eller små ting noen tror jeg ikke har tenkt på, så si gjerne ifra. Jeg har tenkt meg rundt 20 gjester. Nei, du er ikke invitert. 1 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 En jeg kjenner hadde fest, og det var en type som urinerte fra balkongen. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Det kommer veldig an på hvem gjestene er, og hva slags fester de er vant med. Hvis de er vant med rølpefesting og apestreker, vel, da risikerer du å få deler av huset ødelagt. Folk tar generelt lite hensyn til andres eiendeler. Får håpe festen inneholder deltagere av den mer dannede sorten, altså normalt vettuge folk som klarer å feste uten at ting må bli ødelagt eller at noen må begynne å slåss. Utover dette er det bare å gjemme unna verdifulle gjenstander, bare for sikkerhetsskyld. Litt kjedelig hvis et maleri til 100k blir ødelagt pga en "livlig" festdeltager. Når det kommer til uventede ting som kan oppstå, så er vel det mest nærliggende at ubudne gjester begynner å dukke opp. Jungeltelegrafen forklarer alle venners-venner at du har en fest, og dermed begynner folk å strømme til. 20 gjester blir plutselig til 30 eller 40, eller kanskje 50. Endret 10. januar 2011 av SLIguy 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Ikke benytt levende lys, stearin er ett helvete å få vekk fra gulv og vegger Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Hvis du har noen tepper du ikke vil skal få søl på seg eller som du er redd for at folk vil skli på, så bør du fjerne disse. Endret 16. november 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Var en venninne av meg som hadde fest sist nyttårsaften. Huset var så og si falleferdig. Dog var det veldig mange 14-15 åringer der, så de drev på med sitt. Spydde litt her og litt der. Danset med juletreet, pisset rett utenfor gatedøren om toalettet ikke var tilgjengelig, røykte hasj, drakk heimkok. Pass på at du inviterer vetige folk og ikke noen slabbedasker som drikker seg umåtelig fulle og gjør noe av det jeg sa ovenfor. Og pass på at ingen andre enn de du vil ha med kommer med Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Regn med at du kan få en del svarte skomerker på gulvet når folk skal ut og røyke. Det er ikke gøy å være på alle fire og skrubbe vekk merker. Det er stor fordel med plastikkglass. Ikke bare fordi de ikke knuser, men da trenger du ikke å plukke glasskår fra hele huset ditt. Ha spybøtt klar og synlig - oppkast kan komme fort. Dekk til alle bordene med papirduk. Fjern ting som åpenbart har potensiale til å bli knust Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Du må være veldig klar over at en fest på nyttårsaften ikke er som en vanlig fest. På nyttårsaften skal alle ut, og med mindre de 20 personene du inviterer er veldig pålitelige så må du regne med ubudne gjester. Både av folk du kjenner og "må" slippe inn, av bekjente og av ukjente. Hvis du er jævlig streng på å fortelle folk at det bare er de som får komme, så kan du med stor sannsynlighet regne med at de nevner dette når de skal fortelle om festen til andre. Og fortelle, det kommer de til å gjøre uansett. Avhengig av hvor klar du er på hvem som får komme fra starten av, så må du uansett være forberedt på ubudne gjester. And more to come: Folk som står utenfor huset og vil inn. Folk som pisser utenfor huset. Ikke regn med at all oppkast ender i dassen. Brukt snus på ymse steder. Utendørsarealet fullt av sneiper. Søl av drikke på gulv, sofa eller tepper. Knuste flasker eller glass. Svarte merker på parketten. Dette bør du nærmest forvente, men det er ikke noe farlig og man kan fortsatt helt fint ha en knallfest. Ting kan derimot eskalere fordi folk blir beyond dritings på natten til det nye året, og du kan risikere bl.a. bråk både inne og ute, ingen hjelp av noe politi (overbemannet), tyveri, tull med fyrverkeri, brente gjenstander o.l. I bunn og grunn så gir alle utenom de nærmeste vennene dine faen i deg og huset ditt så lenge de har det gøy, så det er mye som skal klaffe for at alt går bra. Men det er sånn det skal være. Go for it. Spiller du kortene riktig, får du deg mest sannsynlig et ligg også. Endret 19. november 2010 av Winston Wolf 2 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Fester med kjole/dress kode ender ofte litt bedre enn andre, da folk ikke vil ødelegge det fine tøyet. hør eventuelt med naboen, om han kan komme og hjelpe viss det kommer masse random`s fjortisser er i vertfall veldig redd for eldre mennesker. ikke drikk deg sørpe full. ALLTID en fordel og ha litt kontroll. resten er beskrevet ovenfor ^^ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Jeg har invitert venner som er 16 - 19 år gamle. De fleste av dem er rolige og fornuftige mennesker det aldri har vært problemer med på fester før. Jeg vet hvem som er litt mer eksentriske, men som dere sier, jeg skal ikke drikke meg sørpe full, så jeg kan holde kontroll på dem også. Jeg har ikker nektet dem å fortelle andre om festen, for jeg vet at de ville gjøre det uansett. Men jeg har også sagt at de ikke får invitere noen andre uten å spørre meg først. Jeg stoler på at de gjør det. Jeg vet at mange bekjente bor i nærheten og at de sikkert vil komme til meg hvis de ikke blir invitert noe annet sted. Jeg kommer til å være helt klar på at de ikke får komme inn i huset mitt. Pappa har snakket med naboen, så jeg kan ringe han hvis det blir nødvendig. Jeg har vært klar på at ingen får ha med raketter til meg. Jeg er forberedt på at det vil bli rot. Jeg vet at det alltid er noen som pisser utenfor huset, søler øl, og spyr. Plastkopper skal jeg selvfølgelig ha. Soverommene låser jeg, så ingen roter der. Rot er helt greit, det finnes så å si ingenting som ikke kan vaskes eller bli ryddet opp, i verste fall erstattes. Jeg regner med å få ryddehjelp. For oss har det vært helt vanlig å hjelpe hverandre å rydde før, etter en fest. Omgangskretsen min består av hyggelige, kjente folk, som for lengst er blitt ferdig med fjortisfyllet. Å få et ligg er ikke det som står i hodet mitt, men jeg utelukker ingenting. Endret 19. november 2010 av Zarac 1 Lenke til kommentar
OwDee Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Anbefaler å lage cupcakes til alle, ha i konditorfarge i melisen og pynt med strø. Ble en stor suksess på min fest. Partyhatter i forskjellige farger. Ble en kjempehit! Anbefales! 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Det er en god idé. Jeg har likevel satt meg som mål å lage noe bakeverk i juleferien, så da kan jeg jo servere på nyttårsaften. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg sier som Rocky: Å arrangere nyttårsfest er en tabbe man begår en gang i livet. Men det er vel lærerikt .. Greit nok at du ikke inviterer tullinger, men du må regne med at de prøver seg. Ingen tenårsnyttårsfest uten et par neandertalere som henger utenfor og skal banke alle og ringe storebror og MC-gjengen fordi de ikke slipper inn. Du må ikke planlegge at alt går etter planen, snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Så lenge du selv holder deg i akseptabel tilstand og kan ta tak i eventuelle situasjoner og problemer som oppstår skal det gå rimilig greit. Veldig kjekt å "alliere" deg med noen kamerater, som du vet er skikkelige og som gjerne har litt bein i armene, om å holde seg nogelunde på bena slik at de også kan bidra og hjelpe om noe skulle skje. Alltid greit å ha noen venner som kan bidra, støtte deg og om du har eldre søsken eller eldre kjente så er det veldig greit å ha disse tilgjenglige på telefonen. Har selv opplved at vennegjengen til min eldre bror har måttet komme og fjernet en del unviterte folk på tidligere nyttårsfester. Det er folk i gatene som ofte føler dunkene fra musikkannleggene og som leter etter et sted å komme inn. For meg virker det som du har god styr på festen og nok ikke trenger å ta til deg stort av det jeg kom med. Men alltid greit å tenke over alt to ganger og vurdere alle mulig tenklige situasjoner. Cluet her er vel å ha oversikten over deltagerne, og derfor prøve å begrense åpne dører til rom og lignende. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Da vi arrangerte nyttårsfest i fjor leide vi et lokale som kan minne litt om en typisk gymsal. Alt av lysanlegg ble montert slik at ingen kunne nå det. DJen vi leide inn samt anlegget vi leide fikk stå på en forhøyning i lokalet der ingen fikk lov til å gå opp. Hadde dørvakt, gjesteliste og 100 kr i inngang for å dekke utgiftene. Gikk veldig bra. En idé kunne vært å gjøre noe lignende, bare ikke i fullt så stor skala? Mens derimot slike hjemme-alene-fester på nyttårsaften er mitt inntrykk av ikke er fullt så ok. Blir veldig fort alt for mange mennesker. For å holde ting under kontroll kan det være greit med en voksen som tar litt ansvar der. Høres sikkert litt kjedelig ut, men en storebror til en eller annen funker fett. Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det som er greit om vinteren når folk pisser og søler øl ute så er det som regel mye snø der, så neste morgen er det bare og ta en spade eller noe lignende og rufse til litt så er det borte Spy er det litt verre med. Et tips hvis dere har bord som det lett blir merker av søl på, er og klippe opp en svart søppelsekk som du legger rett på bordplaten, så over søppelsekken igjen kan du legge en billig duk som skjuler søppelsekken, så det ikke ser alt for jævlig ut. Det har reddet meg mange ganger. For litt søling vil det nok bli. Som det også har blitt nevnt tidligere vil ryktet om at du har fest spre seg, og du vil nok ganske garantert få forespørsler om de får komme. Men virker som du har dette under kontroll. Det blir nok også en del rydding/vasking dagen derpå, men det er jo en selvfølge. De gangene jeg har hatt fest har som regel noen av vennene mine ligget over og vært med og ryddet neste dag. Selvfølgelig med egg, bacon og cola til frokost Ofte har det da bare vært kos og rydde, mens man mimrer litt om gårsdagens hendelser. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Å ha en storebror eller litt eldre kompis som holder seg i skinnet og kan hjelpe deg å holde ting under kontroll kan være greit. du må få tid til å feste litt du også og ikke bare passe på alt liksom Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Slik som trådstarter har planlagt dette så burde det ikkje være noke problem med ein slik fest. Det du må tenke over er kor mange du har plass til og korleis du skal hindre at det kjem for mange uønska gjester. Men dersom detter kun er snakk om ca 20 gode venner og liknande så er ikkje dette eit problem, i verste fall kan du gjere det slik at du inviterer alle gjestene til å komme f.eks klokka 20:00 og at du då låser dørene. Dei fleste uinviterte gjestane som lager trøbbel kjem stort sett seint på kvelden. Pass også på at du enten gjer det klart at det er kun dei som du inviterer som får komme, eller eventuellt at du kun tar imot gjester som er invitert enten av deg direkte eller indirekte som følge til ein av dei inviterte. Det er skjeldan eit problem dersom ein av gjestane dine tar med seg ein venn eller ein kjæreste, men det er eit problem når det er ein venn av ein venn som inviterer sidan du då ikkje har kontroll på kven som blir invitert. Dersom det kjem nokon som er uinvitert så må du ha ein plan for korleis du skal håndtere dette. Husk på at det er uinviterte gjestar som du ikkje kjenner som øydelegg med vilje, dei andre gjestane kan være uheldige men dei vil stort sett være behjelpelige til å ordne opp i etterkant. Ukjente festdeltakere er dei du må være oppmerksome på. Allier deg med ein nabo eller ein annan voksen person, eventuellt plukk ut eit par av dine kamerater som kan hjelpe deg dersom du må kaste ut nokon. Du bør også i værste tilfelle være forberedt på å avslutte festen og jage ut alle gjestane dersom det utarter seg til sur stemmning. Det er mykje lettare å avslutte heile festen ved å slå av musiken og slå på lyset en det er å kaste ut mange uønska gjester. Når det gjeld fyrverkeri så kan det kanskje være vanskelig å hindre at gjestane tar med dette (avhengig av kvar du bur). Så det du bør gjere er å ha ein plan for kvar du skal oppbevare dette. Ei god løysning vil være å putte alt fyrverkeri inn på eit av soveroma når du tar imot gjestane dine, soveroms døra kan du så holde låst til det nærmer seg midnatt. Kva planlegger du forresten rundt midnatt, skal folket ut å sjå på fyrverkeri eller skal det feirast inne? Dersom gjestane skal ut skal dei då også innigjen eller fortsetter dere då feiringa ute eller ein anna plass? Når det gjeld å fjerne gjenstander så burde ikkje dette være nødvendig. Dersom gjestane dine er nokenlunde fornuftige så burde ikkje så mykje bli øydelagt. Dette betyr ikkje at det nødvendigvis er ein god idé å ta fram krystall og sølvbestikk, men det burde ikkje være nødvendig å fjerne alt heller. Det som kan bli problematisk ved å fjerne mange gjenstandar og låse av rom er at folk då vil være mykje mindre forsiktige. Det er større sjangse for at folk søler og spyr på golvet dersom du har tatt ut alt av tepper og liknande en dersom det ligger eit teppe som folk må være forsiktig med. Men her må du nesten vurdere sjølv korleis du trur gjestane dine vil oppføre seg, men dersom du er nødt til å fjerne alt av verdi før du kan ha fest så bør du vurdere om du kanskje berre skal droppe heile festen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Nå skulle jeg gjerne fortalt dere at alt gikk kjempebra og at det ikke var noen problemer, men det skal jeg ikke. Nesten alt jeg fryktet, og enda mer, hendte på nyttårsaften. Et par timer før selve festen kom de første gjestene, som ellers ville hatt problemer med å komme seg fram. Kort tid etter gikk den første tingen galt. En av gjestene ville se på det nyoppussede badet mitt, og da han skulle åpne dusjdørene, datt den ene dørknotten av. Det var et uhell som kunne skjedd hvem som helst, så det var ikke noen fare. Så kom noen flere av gjestene, så det var akkurat plass i sofaen og stolene i den ene stua. Vi pratet, lo, hørte på musikk og spilte drikkeleker for å komme litt i gang. Den første timen av festen startet kjempebra. Så kom resten av gjestene og da ble det litt mer bråk. Jeg var litt bekymret for at høyttalerne skulle sprenge, men jeg fikk ufrivillig se at de tålte maks volum. Jeg koste meg veldig på denne tida. Jeg glemte å følge med, mens ting gikk sin gang. For hele denne tiden da min verden var bekymringsfri, ble én person dårlig først. Hun spydde først ned doen min, så la hun seg på en oppblåsbar madrass jeg hadde gjort klar i kjellerstua. Der lå hun resten av kvelden og natta med ei bøtte og var dårlig. Litt etterpå ble de to neste dårlige. Én spydde på toalettet, den andre i dusjen. Han ene fant ut at han var bedre, så han gikk opp igjen. Den andre la seg på sofaen i kjellerstua og spydde og sølte øl på sofatrekket. Så hadde noen funnet kjøleskapet som var godt gjemt i boden. Folk fant maten og tok med en av flaskene (heldigvis bare én) med vinen til faren min opp. Der lå også skilpadda vår i dvale i en plastboks. Noen hadde hørt dette, så de lurte på om det var sant og luftet til og med et forslag om å spise skilpadda. Da ble det fort mye mas, og jeg måtte finne håndklær og papir til de to som lå og spydde. Jenta som lå på den oppblåsbare madrassen klarte på et punkt å hekte fast ringen sin, så den punkterte. Så måtte jeg fort opp og jeg skrudde ned musikken, for en venn tipset om at forsterkeren var gloheit. Han sto der og fulgte med og kjølte den ned for meg i noen minutter. Da ble jeg avbrutt av grisehyl som ble fyrt av på trappa og hele gangen var full av røyk. Hele den tida da jeg koste meg uvitende om alt som skjedde, hadde jeg drukket mer enn det som opprinnelig var planen. Jeg tillot meg å gi bort ølet og heller ta imot vodka. Jeg fikk en lommelerke med drikke som takk for at jeg hadde fest. Rundt klokka elleve tenkte jeg å bremse ned litt, men jeg glemte meg stadig og drakk av lommelerka som hele tida var lett tilgjengelig i lomma. Utafor hoveddøra sto en gjeng å røyka, og han ene som hadde spydd bestemte seg for å begynne å røyke tobakk for harde livet. Og så visst ble han dårlig av det også. Jeg fikk en liten pause da klokka nærmet seg tolv, for da trakk nesten alle ut til gårdsplassen for å se på fyrverkeriet. Da var jeg på høyden av drikkinga mi og da vi sto og nøt fyrverkeriet kom en venn med en pipe som han ikke visste hvem som eide. Jeg har aldri røyket noe som helst tidligere og hadde ingen planer om det heller, men nå har jeg prøvd hasj. Vi gikk inn igjen, men en rakett fra naboen sitt hus hadde ubemerket funnet veien til verandaen min mens vi var ute. Og noen folk valgte å gå inn verandadøra og klatre over sofaen for å komme seg inn igjen. Nå klarte jeg å skjerpe, for ting begynte å gå langt. Klokka ett kom de første ubedte gjestene. Jeg ba dem gå, men de ringte resten av folka jeg går på skole med. Etter hvert var ca tjue mennesker inne i gangen min og ti andre ubedte gjester var rundt på andre steder i huset. Jeg ringte naboen, men han var visst ikke hjemme, Stig heter han. Men folk trodde at jeg hadde snakket med ham. "Uææ, Stig kommer!" sa de frøste ubedte som hadde kommet, og gikk. Jeg sa til resten av gjengen at festen var over og at de kunne gå. Jeg utløste alarmen ved et uhell, og den ringte bare i fem sekunder, men folk ble skremt av dem også. Så gikk jeg til sikringsskapet og skrudde av hovedstrømbryteren, og da jeg slo på strømmen igjen fem minutter senere, var alle uinviterte borte. Et par av de virkelige gjestene hadde sittet i sofaen i den ene stua oppe, rommet ved siden av gangen, uten å få med seg at noen uinviterte hadde vært der. Andre hadde hjulpet meg med å kaste ut folk. En venn ringte faren sin og fikk han til å kjøre hjem folk som samlet seg på veien utenfor tomta. Da var festen over for de fleste. Noen takket for seg og gikk, mens resten ryddet det som måtte tas med en gang. Noen hadde tatt med seg et bilde fra gangen og hengt det på en lyktestolpe ute. Noen hadde smelt kinaputter i drivhuset, så det måtte åpnes og luftes ut. Og noen hadde fylt skålene i papegøyeburet (uten papegøye) med øl. Jeg våkner alltid tidlig etter en fest, så jeg sto opp etter et par timer med søvn. I noen timer satt jeg på sofaen i stua, så gjennom huset og ryddet opp pappkrus, bokser og flasker. Jeg hadde fortsatt sju gjester i huset som sov. Jeg prøvde å vekke dem, så jeg kunne lage litt skikkelig mat til dem. Ei jente hadde allerede ligget våken en stund på eget rom med typen, så hun sto opp, men resten trengte fortsatt en time eller to. Vi lo av bildene på kameraet til venninna hennes og så på Charlie og sjokoladefabrikken. Da folk begynte å stå opp, spiste vi og planla hvordan vi skulle få huset i stand igjen. De fleste var enige i at det ene badet så ut som en svinesti og bare luktet død og fordervelse, men alle mente at det var jeg som måtte vaske der, i og med at det var mitt hus. Gulvet måtte jeg vaske fire ganger før det så rent ut. Det verste var å rense sluket og filteret i dusjen. Det er ikke morsomt å vaske opp i spy som ikke er mitt eget. Halvveis fordøyde sjokoladebiter og ting jeg ikke vet hva en gang var, måtte jeg pelle fra sprinkler for hånd. Alle var slitne, så etter grovarbeidet satte vi oss ned og så film. Så dro alle bortsett fra to stykker. Han ene hadde planlagt å bli hele helga, for han bor i nabobyen, han andre gadd bare ikke å dra hjem. Vi tre tilbrakte dagen med å minnes alt som var skjedd, se film, spise kebab og høre på musikk. Jeg gjorde resten av vaskinga selv og lot dem slappe av. Han som ikke orket å dra hjem sov over igjen og ble hentet i dag. Nå er jeg alene. Huset er rent. Ingenting er stjålet. Jeg har massevis av flasker og bokser å pante. Én lyspære har røket. Den oppblåsbare madrassen er punktert. Bildet som ble hengt ute er blitt keivt inne i ramma, så teipen må skjæres opp. Jeg får bare vente til familien kommer hjem og pynte litt på historien, så kan pappa fikse de tingene selv. Jeg håper på et skikkelig snøvær så sporene på verandaen og til drivhuset forsvinner, selv om innsiden ser helt fin ut. Det finnes ikke spor av det andre som skjedde. Jeg syntes at festen tok av litt for mye og at det ble hektisk og mye å rydde og vaske, men i alt var det en bra fest. Jeg løste det meste bra. Jeg angrer ikke på at jeg hadde fest. Jeg fant akkurat ut at tranen min er borte og at noen har tatt/brukt alt dasspapiret mitt. Da stiller det seg litt annerledes. Endret 2. januar 2011 av Zarac 8 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Men då ser det jo ut som at det gjekk nokenlunde bra då sjølv om du fekk noken uinviterte gjestar. Er jo tross alt greit når dei som må spy spyr på badet slik at det går greit å få vaska opp (sjølv om spy i vasker og dusjer er litt vanskelige på grunn av sluket). Korleis gjekk det med sofaen forresten? Etter som eg forstår så var det nok den det gjekk hardast utover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå