Gå til innhold

Skjenselsdåden i Gibea

Anbefalte innlegg

Hoppsann, her var jeg litt for raskt ute. Ser at ingen norske oversettelser bruker ordet "voldtekt" i dette verset, og bare enkelte engelske oversettelser bruker "rape". Så jeg skal ikke si for sikkert at her er det en regelrett voldtekt det er snakk om, men kanskje heller generelle retningslinjer for sex utenfor ekteskapet. Uansett går straffen for gjerningsmannen ut på at han må betale oppreisning til familien og gifte seg med kvinnen, og forsørge henne resten av livet. Kvinnen har dermed noen til å ta seg av henne resten av livet, og mannen er ansvarlig for dette.

Og dette høres ut som en OK løsning for deg? Fyren skal altså ikke straffes for det han har gjort, men kvinnen skal? Det er bare å ligge med det fineste kvinnfolketdu finner og vips, så er du gift liksom... så lettvindt og deilig... eller?

Leste du innlegget mitt før du svarte?

Jada. Jeg fikk med meg at "straffen" var at han måtte gifte seg med kvinnen og betale en oppreisning til familien, men hva om han overhodet ikke vil gifte seg med kvinnen da? Tenk om det er det skrømtet han må gifte seg med? Og hva med kvinnen, skal hun ikke ha noen rettigheter hun da, for hun blir jo på en måte solgt? Er dette OK for deg om det hadde skjedd deg liksom? Og hvorfor er det skrevet slik da og ikke i klartekst, hvis det var slik de som skrev dette mente det? Og ikke kom med "fordi det var slik de forsto det" for de var vel ikke dummere enn at de kunne forstå ting i klartekst den gangen heller....

Og mens vi er inne på det, hvorfor må de gifte seg? Er gifte seg det eneste saliggjørende i følge den kristne tro eller? (Til tross for at det er ganske mye som peker på at det IKKE er naturlig for to mennesker å leve sammen hele livet... Noe som er en annen diskusjon, men allikevel...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoppsann, her var jeg litt for raskt ute. Ser at ingen norske oversettelser bruker ordet "voldtekt" i dette verset, og bare enkelte engelske oversettelser bruker "rape". Så jeg skal ikke si for sikkert at her er det en regelrett voldtekt det er snakk om, men kanskje heller generelle retningslinjer for sex utenfor ekteskapet. Uansett går straffen for gjerningsmannen ut på at han må betale oppreisning til familien og gifte seg med kvinnen, og forsørge henne resten av livet. Kvinnen har dermed noen til å ta seg av henne resten av livet, og mannen er ansvarlig for dette.

Og dette høres ut som en OK løsning for deg? Fyren skal altså ikke straffes for det han har gjort, men kvinnen skal? Det er bare å ligge med det fineste kvinnfolketdu finner og vips, så er du gift liksom... så lettvindt og deilig... eller?

Leste du innlegget mitt før du svarte?

Jada. Jeg fikk med meg at "straffen" var at han måtte gifte seg med kvinnen og betale en oppreisning til familien

Bra.

Og hva med kvinnen, skal hun ikke ha noen rettigheter hun da, for hun blir jo på en måte solgt?

Som jeg skrev, hun får en forsørger for resten av livet.

Og hvorfor er det skrevet slik da og ikke i klartekst, hvis det var slik de som skrev dette mente det? Og ikke kom med "fordi det var slik de forsto det" for de var vel ikke dummere enn at de kunne forstå ting i klartekst den gangen heller....

Jeg vet ikke om det har så mye for seg å klage over at mennesker som levde for 3000 år siden i en annen kultur i en annen verdensdel som snakket et annet språk enn deg formulerte seg på en måte som ikke er umiddelbart forståelig for deg...

Er gifte seg det eneste saliggjørende i følge den kristne tro eller?

Nei.

Lenke til kommentar
Som jeg skrev, hun får en forsørger for resten av livet.

Hva om tanken var å gifte seg med en annen?

Da har han jo tabba seg skikkelig ut :)

Men kvinnen da? Skal hun bare takk og bukke når hun får en fjompenisse til mann, som voldtok henne for å gifte seg med henne? For en tankegang de gutta for 3000 år siden hadde.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...