Gå til innhold

PSU vifte til kabiss?

Anbefalte innlegg

Jeg leste her for noen dager siden om noen som hadde tatt ut vifta fra en gammel PSU og satt den inni pcen..så jeg fant frem skrujernet og skrudde like godt ut vifta fra min gamle PSU...mn på den var det bare en "hun" kontakt som det var plass til 2 pins inni....er det noen som har forslag til hvordan jeg kan få strøm til den??

Ihvertfall ikke jeg... :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm enten tar du en han kontakt å kutter å lager til fra en molex kontakt (den hvite med 4 kontakter som er på enhetene i datamaskinen) Slik at du kan koble den til på den måten. Ellers tar du å kutter av hun kontakten og kobler på en han. Hvorfor skal du ha psu vifta i kabinettet? Vis du tenker på støy vil det svare seg å lage til med en 120mm vifte å la denne blåse på psu. En 120mm kan du la svive på lavere turtall og alikevel kunne servere nok kjøling til psu.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har gjort flere ganger- særlig fine er viftene fra 386- maskiner. De er lydløse, nesten. Trengte ikke så mye kjøling i gamledager :)

Regner med at det er en svart og en rød ledning ut fra vifta di. Kapp over ledningen, og avisoler endene. Så finner du en molex- kontakt og kobler den gule ledningen fra molexen til den røde ledningen på vifta. Koble den svarte ledningen ved siden av til den svarte ledningen.

Hvis du vil teste, kan du jo bruke den gamle strømforsyningen en gang til for å se om vifta går rundt? Eller du kan bruke et 9V "brannvarslerbatteri".

Hvis du kobler feil, gjør det faktisk ingenting. Dette er likestrøm, så det eneste som skjer er at vifta går feil vei.. (dette gjelder IKKE hvis det er mer enn to ledninger ut fra vifta!)

Lenke til kommentar

fin forklaring der ja Castorfiber...

Men, en ting mangla... er det tre ledninger ut fra vifta, ikke tenk på den gule.... det er bare RPM-måleren, og den kan man lite gjøre med hvis man ikke bruker 3-pins kontakt..

Lenke til kommentar

Hurra for CastorFiber!!

Du fikk meg faktisk til å forstå noe som jeg aldri hadde trodd at jeg skulle forstå! :lol::lol: (ihvertfall sånn som di andre forklarte det,selv om di sikkert forklarte det rett)

Men bare et lite sprsmål til...Visst jeg f.eks får det til på den gamle strømforsyninga og skal gjøre det samme på den nye: kan jeg da lodde vifta på den molexen som f.eks står i ene HD'en? trenger ikke HDen alle di åtte ledningene inni molexen for å få strøm ?? elr babler jeg bare nå?? :p:p håper du/dere skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Eh- etter det jeg vet er det bare fire ledninger i kontakten. Kanskje du mener at den er forgrenet til en ny kontakt? Det er fire ledere: En rød, to svarte og en gul. Du bruker den gule, samt den svarte som sitter ved siden av. Det enkleste er faktisk å klippe av og bruke en sukkerbit. (klipp av så langt unna kontakten at det er plass til å koble det sammen igjen hvis du skulle ombestemme deg..) Hvis du lodder bør du bruke krympestrømpe eller limpistol, fordi varmen inne i PC-en får isolasjonstape til å slippe taket. Isolere rundt der du har loddet må du, hvis ikke kan du få en stygg overraskelse etter en stund. Kontakten som er koblet til selve HD'n må du la være ifred, men hvis det går en videre på samme ledningen kan du bruke denne.

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

-enten må du lodde, og da bør du ha litt krympestrømpe du kan varme rundt etterpå.

Lodde gjør du slik:

- Tre på krympestrømpa på den ene ledningen.

- avisoler begge endene en par. tre millimeter

- Ta en varm loddebolt og smelt litt loddetinn på begge ledningene

- Så holder du ledningene sammen, og varmer opp det hele til slik at det smelter sammen. Hvis det blir blankt og fint, er det bra. Blir loddingen din grå, er det en kaldlodding (ikke varmt nok) og det vil du ikke ha.

- Varm forsiktig opp krympestrømpa til den krymper.. Vanlig lighter kan brukes til dette.

Husk å koble fra strømmen i PC-en før du setter i gang. Det er også greit å ha noen til å holde ledningene, hvis du ikke har tre armer, da.. Regner med at du ikke har loddestativ med krokodilleklemmer.

Som en tommelfingelregel holder det å holde loddebolten i rundt ett sekund bortpå. En bolt på 20-30 watt er fint til slikt bruk.

Ellers så kan du bruke en vanlig "sukkerbit", eller (lysterklemme som det egentlig heter). Da trenger du bare en liten skrutrekker og en avbiter.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått d til før du sendte inn den siste her men takk for hjelpa...:D

Jeg bare tok en sukkerbit og festa ledningene...det var så utrolig mye enklere enn hva jeg trodde først ! :p jeg fikk faktisk ned tempen på cpu med ca. 4-5 C...:p det må vere bra til å vere en gammel strømforsynings vifte! (den hjelper lissom cpu vifta å få vekk den varme lufta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...