Gå til innhold

Mest aktive tjeneste i sjøforsvaret..?


Gjest medlem-122015

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-122015

Hey! Jeg vil gjerne inn i sjøforsvaret, og lurer på hvor jeg bør stasjoneres og hvilket våpen som er best egnet når jeg vil få mye og bra med trening. Er ikke interessert i å sitte på rompa under hele tjenesten. Noen som vet noe? :)

Endret av medlem-122015
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha god psykisk og fysisk form er en ting, men man må også ha nermere perfekt syn for å ende opp på båt.

Om du trenger briller for å se teksten på TV, eller lese en bok, så reknes det som at du er avhengig av briller. Merk at sjøforsvaret også har mange stillinger på land. Har en kompis i sjøforsvaret nå, som ble stasjonert som våpenassistent på haakonsvern utenfor Bergen.

 

Selv fikk jeg innkallingen til sjøforsvaret i dag, å skal inn 23.mars neste år. Gleder meg veldig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015

Å ha god psykisk og fysisk form er en ting, men man må også ha nermere perfekt syn for å ende opp på båt.

Om du trenger briller for å se teksten på TV, eller lese en bok, så reknes det som at du er avhengig av briller. Merk at sjøforsvaret også har mange stillinger på land. Har en kompis i sjøforsvaret nå, som ble stasjonert som våpenassistent på haakonsvern utenfor Bergen.

 

Selv fikk jeg innkallingen til sjøforsvaret i dag, å skal inn 23.mars neste år. Gleder meg veldig.

 

 

Takk for svar! Marine/kystjeger blir nok hakket over det jeg vil. Vil ha en normal tjeneste i sjøforsvaret, men alikevel få trent en del og få gjort mye fett. Jeg har ikke noe problem med synet eller andre ting, og å ende opp på båt høres sykt bra ut, men blir det noe særlig med bra trening på båt? kystvakten ser veldig interessant ut men er ikke så gira om det blir lange dager der trening er umulig..vet du om en blir kjørt hardt i kystvakten? Andre grener innen sjøforsvaret som er å anbefale?

Endret av medlem-122015
Lenke til kommentar

Vel jeg kan komme med litt mer info senere ang de forskjellige grenene innen sjøforsvaret.

Men en ting er sikkert, du vil få ekstrem har trening om du havner på båt/u-båt. Om det begynner å brenne, eller båten synker etc, må du kunne løpe kontinuerlig, løfte tunge gjennstander som f.eks skadde personer. Det eneste jeg vet om krav for å have på båt sålangt er at du må kunne springe 3km på MINST 15 min.

 

40% av rekruttene havner på båt, og ytterst få havner på u-båt. U-båt kan sammenliknes med fly. Kanskje 1-2 haver der. Noen ganger er det ingen som havner der.

 

Om du blir våpen assistent regner jeg med at det blir mye bæring av tunge gjennstander, og hardt arbeid, siden du skal losse våpen og vedlikeholde missiler osv. Dessuten får du teste ut div våpen.

 

Jeg kan komme med mer info i morgen.

Endret av AnonymousSuit
Lenke til kommentar

Hos sjøforsvaret har man én feltuke iløpet av rekrutten dersom man kommer på båt, mens de på land må ut i skogen nok en gang iløpet av tjenesteåret.

 

For å komme deg inn på ubåt må du søke mens du er på rekrutten. Da blir du innkalt til et intervju med høyere offiserer i våpenet. Dersom de finner deg skikket til tjenesten blir du sendt videre til Bergen for testing og skolering.

 

Jeg vet ikke hvor mange søkere det var det året jeg var inne, men jeg hørte at det visstnok var en hel del.

Lenke til kommentar

Det stemmer i tilfeller med egen søknadsprosess, slik som på for eksempel ubåt og dykker/froskemannskolen. På de andre fartøyene hvor driften baseres i større grad på menige, slik som på for eksempel minesveiperne og kystvakta er det mer flaks.

 

Jeg hadde to cirka like godt kvalifiserte i mitt kompani som søkte seg henholdsvis til kystvakt og minesveiper, som havnet på det motsatte. Men for de aller fleste med greie fysiske tester går dette helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015

Jeg er også interessert i ubåttjeneste, og var ombord i KNM Uthaug da den gjestet Oslo i fjor sommer.....

 

I brosjyren vedlagt står det mye om tjenestene i Sjøforsvaret, også et søknadsskjema, et slik man fyller ut under rekruttskolen på Madla leir når man skal ønske seg tjenestested.

 

herlig! veldig interessant å lese brosjyren.

Lenke til kommentar

Men en ting er sikkert, du vil få ekstrem har trening om du havner på båt/u-båt.

 

Hehe. Dette er bare tull. Har knapt vært ombord i en båt selv, men kjenner mange båtfolk som sliter med å holde kiloene på avstand. Om bord går det mest i søvn og løsing av arbeidsoppgaver. På land er det mye kursing og ikke minst fyll. De jeg kjenner har hatt fantastiske år ombord på for eksempel fregatt-Nansen, med mye utenlandsturer, godt samhold, mye penger og generelt god stemning. Innimellom dette er det vel noe fysisk fostring, men ikke overdrevent mye for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar

Vil bare si at det ikke kreves perfekt syn for å havne på båt. Var selv i kysvakta i 03/04 og hadde vel da en rundt -3,5 på begge øya. Paien

 

Vil heller ikke kreve det en hard tjeneste, men aktive var vi. Jeg seilte 50% av tiden for min del, (Uheldig/heldig med kun en befalspulje.) Når vi var ute var vi vel aktive en 12 timer om dagen. Mer/mindre etter hvilke vakter/oppgaver man hadde og om man var uheldig med friperioder og øvelser.

 

Ved landligge ble det rundt en 10 timer jobb vær dag på ukedager og fri i helgene vist man ikke var på vakt.

 

Kystvakta er stort sett grei tjeneste med mye tid hjemme også. Etter rekrutten var turnusen min 6 uker ombord og 3 uker hjemme.

Lenke til kommentar

Vil bare si at det ikke kreves perfekt syn for å havne på båt. Var selv i kysvakta i 03/04 og hadde vel da en rundt -3,5 på begge øya. Paien

 

Vil heller ikke kreve det en hard tjeneste, men aktive var vi. Jeg seilte 50% av tiden for min del, (Uheldig/heldig med kun en befalspulje.) Når vi var ute var vi vel aktive en 12 timer om dagen. Mer/mindre etter hvilke vakter/oppgaver man hadde og om man var uheldig med friperioder og øvelser.

 

Ved landligge ble det rundt en 10 timer jobb vær dag på ukedager og fri i helgene vist man ikke var på vakt.

 

Kystvakta er stort sett grei tjeneste med mye tid hjemme også. Etter rekrutten var turnusen min 6 uker ombord og 3 uker hjemme.

 

 

 

 

Okay :)..

Så du får være en del hjemme på perm når du er ute på båt?

Hvordan er det med perm for de andre tjenestene da? får man ofte reist hjem?..

 

Jeg er også interessert i ubåttjeneste, og var ombord i KNM Uthaug da den gjestet Oslo i fjor sommer.....

 

I brosjyren vedlagt står det mye om tjenestene i Sjøforsvaret, også et søknadsskjema, et slik man fyller ut under rekruttskolen på Madla leir når man skal ønske seg tjenestested.

 

 

Sto mye fint i brosjyra her :)

Men hva betyr helsekravene? som f.eks på den øverste der det står en haug av 7tall og ett 9tall.. hva vil det si? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...