RawGEE Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Har en Amilo v2000 pc. Den er gammal ja, men brukbar er den ! Problemet startet slik, satt å spilte poker plutselig fikk jeg en bluescreen og OS kunne ikke bootes. Så prøvde å slette alt på den og installere OS på nytt. Nå er problemet her da, når jeg trykker på install på 55gb ledige får jeg denne meldingen "windows could not format on disk 0. The error occurred while preparing partition selected for installation. Error code 0x80070057". Jeg har prøvd å slette og opprette ny partisjon og da forsvant hard disken og jeg kunne ikke se den. Når jeg prøver med WinXp cd så får jeg feilmeldingen om at jeg bør sjekke om harddisken er koblet :S ??? Hva faen skal jeg gjøre for å fikse det ? Nei, jeg har ikke lyst til å installere på en ekstern hardisk eller minnepenn! Håper på hjelp så fort så mulig! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Vil ta en kvalifisert gjetning på at du mangler drivere til harddisk-kontrolleren (chipsettet). Disse legges normalt på en floppy og man trykker på F6 i oppstarten (WinXP-CD) for å velge å legge disse inn fra floppy. På noen maskiner kan man gå inn i BIOS og sette harddisk-kontrolleren(e) til IDE eller LEGACY-mode for så å installere på vanlig måte uten ekstra drivere. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Det var en gammel maskin ja. For å unngå problemer med manglende driver til disk-kontrolleren, så prøv å få tak i en Windows XP cd som har SP2. Med mindre du VET at XP disken du bruker fungerer på maskina di. Ellers kan jo ting tyde på at hardisken ikke har det så bra og muligens må skiftes.Ta en kjapp test med en ubuntu-live cd/dvd. Se om du da får tilgang til hardisken.Mener at ubuntu nå sier i fra utomatisk dersom SMART-tellerne til hardisken begynner å peke mot feilende disk. Det skal også være et diskverktøy bundla med Ubuntu: System->Administration->Disk utility Her kan du sjekke SMART og kjøre surface tester. Hardiskprodusentene har egen verktøy for testing av diskene. Dette er som regel en iso fil som må brennes ut på cd og bootes på lik måte som for eks Ubuntu. Når du først er i ubuntu så kan du finne ut hvilken produsent og disk modell du har. Mener du skal kunne se dette via 'Disk utility'. Lykke til! Endret 13. november 2010 av Hareide Lenke til kommentar
RawGEE Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Takk for svar, men ingen nytte. Trykka F6 for raid innstillinger på WinXp og da sto det at jeg skulle sjekke om harddisken var tilkobla! Prøvde å installere Ubuntu og den fant heller ikke harddisken. Og jeg har aldri måtte før installere driver for harddisken, detta var noe nytt. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 det kan jo hende harddisken har tatt natta da. Lenke til kommentar
RawGEE Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Tja, er det dyrt for interne harddisker nå tildags ? Pc er jo ikke vært en drit så vil liksom ikke betale for en harddisk som blir verdt mer en pc ! Men annen løsning blir jo faen meg å kjøpe ekstern harddisk blir mye enklere! Men mister pc mye av ytelsen sin da ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Eksterne harddisker kan være knotete å installere OS på. eSATA er noenlunde greit. Sjekk om harddisken kommer opp noe sted i BIOS-setup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå