Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Joda, hydrogen og knallgass er morsomt å leke med. Lagde noen liter når jeg var 14 og svidde av øynenbrynene... De kom heldigvis ut igjen etter noen uker hehe. Gøy var det i hvertfall, hadde det ikke vært for at foreldrene mine ikke syntes særlig om at det luktet svidd av meg og øyenbrynene manglet. Etter forsøket med en ballong med knallgass og fyrstikk gikk jeg over til plastflaske og fyrstikker på tuppen av en lang stang. Knallgassen var nok til å skyte 1,5-litersflaska 10-15m i været på under sekundet. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hva med HeatPipe? er det ikke det dere egentlig er ute etter? Mener å ha sett en CPU blokk med heatpipe, men husker ikke hvor! Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Og for å bumpe en gammel topic med litt nytt ugress: Dæven... jeg håper ikke jeg gikk kledd sånn i '94... Jeg antar det er lab-frakkene deres Et annet artig eksperiment kan jo være å bytte ut sodaen (NaOH?) - tror aldri jeg kommer til å klare å huske de derre formlene... med bordsalt NaCl. Og ja, jeg snakker om det derre elektrolyse greiene som var linka litt baki der. Da vil man få Cl2 på anoden (?) hvertfall der du putter + polen til strømkilden og H2 på katoden, - polen. blandes og tennes på. kalles klorknallgass eller noe. skal visst være mye mer ustabilt enn knallgass, og kanskje knallere også? (aldri prøvd) Det er mulig man slipper å tenne på, når jeg tenker meg om. blabla jeg frasier meg alt ansvar blabla. DVS. ikke prøv hvis du ikke vet hva du driver med. Husker ikke reduksjonspotensialene i hodet, men jeg tror 3 Volt holder for å få reaksjonen til å gå. For de interesserte mener jeg også å huske at dette er en kjemisk finurlighet av den typen som gjør meg glad for at jeg er ferdig med kjemi, og konsentrere meg om felt hvor 2+2 faktisk er 4. "Egentlig" skal det nemlig komme O2 der hvor det kommer Cl2, men det gjør det altså ikke Lenke til kommentar
gecho Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 da skal du ha sinnsykt uflaks dersom du får He til å xplodere! MUAHAHA! - Akkurat som de som var med luftskipet Hindenburg i 1937. .... Luftskipet var omtrent like trygt som det var å seile på sjøen med Titanic, og heliumen skulle ikke kunne antannes. Det 248m lange lufttskipet brant opp utenfor NewYork mens det var i ferd med å gå inn for landing i 1937. :wink: Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Akkurat som de som var med luftskipet Hindenburg i 1937. .... Luftskipet var omtrent like trygt som det var å seile på sjøen med Titanic, og heliumen skulle ikke kunne antannes. Det 248m lange lufttskipet brant opp utenfor NewYork mens det var i ferd med å gå inn for landing i 1937. :wink: Tror du blander sammen helium (He) og hydrogen (H). Som det har blitt sagt før, er hydrogen svært brannfarlig, mens helium slett ikke er det. Det er nok grunnen til at man nesten alltid bruker He i gassballonger/luftskip nutildachs. Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Hydrogen blir enda morsommere ved rundt 15000000, men nå føler jeg at jeg snakker over meg her :smile: Atombombe? Da trenger du Deuterium ("tungt" hydrogen (1 stk. proton + 1stk. nøytron, hvis jeg ikke tar helt feil)). Fusjonerer du det.... BANG ....Helium (Whee, post 600!) Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 BTW, denne tråden er feilpostet, skal være i Kjølere, Aktiv.... (tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå