Gå til innhold

Helium kjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helium eksplorderer :smile:

All gass kan brukes til kjøling. Husk at (trykk*volum)/temperatur=konstant.. Det vil si at jo høyere trykket/volumet blir jo lavere blir tempen.. Am I right?

Nitrogen er egnet fordi det ikke er eksplosivt eller noe slikt :smile:

Du kan teste dette ved å slippe gass ut av en propanbeholder, du vil kjenne at denne gassen er kald.. og jo mer du slipper ut på en gang jo høyere blir trykket og jo lavere blir temperaturen..

Er fullt mulig jeg har surra litt nå, men etter 4 timer tyskprøve er jeg helt kasus i hue :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

eSik skrev (2002-02-01 13:26):

Du kan teste dette ved å slippe gass ut av en propanbeholder, du vil kjenne at denne gassen er kald.. og jo mer du slipper ut på en gang jo høyere blir trykket og jo lavere blir temperaturen..

litt kasus ble det nok her :smile: du begynner riktig, men når du slipper ut gass blir ikke trykket høyere det blir lavere. Fordi volumer er konstant (beholderen endrer seg ikke) må temperatur og trykke endre seg like mye. Temperaturen i beholderen synker altså. Hvis du ser på temperaturen i omgivelsene så slippes jo gassen ut i "en annen beholder" det volumet er noe helt annet. Grunnen til at dette føle som om det blir kaldere er fordi man slipper en gass som har vært under trykk og har en annen temperatur som derfor vil kjøle omgivelsene. hvis man slipper ut mye på en gang virker det kaldere fordi blandigsforholdet er anderledes. Tenk deg f.eks. at du sitter i et badekar med godt og varmt vann, så kommer det noen og helder i en liter med vann på 3C. Det virker ikke veldig kalt og det jevnger seg fort ut. Hvis det derimot var 10 liter vann på 3C vildet virke mye kaldere. ikke fordi vannet var kaldere, men p.g.a. blandingsforholdet.

Lenke til kommentar

Jeg tømte en gang en 11 kilo's gassflaske en kald vinterdag ute, og jeg skrudde av ventilen på toppen og helte ut litersvis med flytene propan...Jeg tror nok jeg hadde blitt kald på fingrene hvis jeg hadde hellt det over hånda! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-02-01 19:22 ]

Lenke til kommentar

Tror det har vært ganske mange tyskprøver ute og gått her :smile:

Ebola: Vi snakker om gasser i væskeform her. Tviler på at flytende helium regner oppover :smile:

For å pirke videre ER nitrogen lettere enn oksygen. Riktignok er mesteparten av lufta rundt oss nitrogen, men jeg tror nok en nitrogen-ballong med stort nok volum/masse ville stige. Eller det var krøkkete sagt. Liten nok massetetthet (masse/volum)

Lenke til kommentar

In other news: Er det mulig å lage en slags radiator i et kjempesterkt materiale, sånn at den rett og slett ikke sprekker uansett hvor høyt trykk det er inni (innenfor rimelige grenser) som man så fyller med flytende nitrogen f.eks. og så blåser luft igjennom den og inn i kabinettet?

Jeg mener jeg har spurt fysikklæreren min om noe lignende, og han kunne ikke skjønne annet enn at hvis ei væske ikke har plass til å utvide seg vil ikke temperaturen øke. Det store spørsmålet er hvor det blir av varme-energien... For at det skal kunne virke må jo radiatoren suge til seg varme. Men hvis temperaturen i den ikke øker kan den jo ikke det... Vil trykke bare øke i det uendelige helt til den sprekker?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-01 19:46, RolloThomasi skrev:

In other news: Er det mulig å lage en slags radiator i et kjempesterkt materiale, sånn at den rett og slett ikke sprekker uansett hvor høyt trykk det er inni (innenfor rimelige grenser) som man så fyller med flytende nitrogen f.eks. og så blåser luft igjennom den og inn i kabinettet?

Det er mulig, men det vil ikke kjøle noe som helst...

Det er i det nitrogenet går fra flytende til gassform at det absorberer varme fra omgivelsene, holdes den under trykk vil det ikke skje noenting.

Lenke til kommentar

Hei dere.

Det er flere misforståelser i denne linken vedrørende hvordan en gass kan brukes til kjøling.

Den eneste måten å få en gass til å trekke ut varme fra sine omgivelser, er å gå fra en stabil væskefase til et lavere trykk og dermed fordampning. Hvis gassen fordamper i en blokk som er festa til CPU'en foreks. så vil dette fungere helt utmerket.

Dette prinsippet kalles på godt norsk fordampningsvarme.

Det er akkurat det samme som du kan gjøre med Colaen din på en varm sommerdag. Rull den inn i et vått hånkle og legg den i sola. Hvis du tar den ut av hånkleet før dette tørker vil du faktisk kjenne at Colaen har blitt kaldere.

Hvis du i tillegg ønker å bringe gassen over i væskefase igjen for å bruke den på nytt trenger du en gasskompressor og en kondenser. Tenk kjøleskap her.

Fordamperen er coilen som ligger inni kjøleskapet. Kompressoren og kondenseren finner du utafor. Hvis du holder hendene på de utvendige coilene hvil du kjenne at de er ganske varme.

Vel...det er varmen som er dratt ut av kjøleskapet pluss varme fra kompressoren som har en ganske dårlig virkningsgrad.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Flytende nitrogen er bedre fordi det er myyye billigere enn flytende helium og fordi -196C holder for de aller fleste formål og fordi flytende helium er svært vanskelig å få tak i. (Det er i gassform det som kommer i beholdere som brukes til fylle gassballonger)

Hvis du tenker på et kjølesystem for kontinuerlig bruk så må du ha ganske dyre kompressorer osv. Jeg vil tippe et slikt nitrogen-basert system vil koste i størrelseorden minst 50.000 kr, mens et tilsvarende for helium vil koste minst 500.000 kr.

Da sier det seg selv at slike kontinuerlige kjølesystemer kun vil være et tanke-eksperiment for overklokkere. Hvis du absolutt skal overklokke skikkelig ekstremt, så holder det i lange baner med nitrogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...