Gå til innhold

Rettigheter til ekstern harddisk

Lefså

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker Mac. For en uke siden fikk jeg ikke tilgang til mappene på maskinen. Jeg kunne se og åpne filer, men ikke endre. Etter kort tid fungerete det ikke med noen mapper i hele Hjem-mappen. Samtidig låste den eksterne harddisken seg. Jeg får ikke tilgang til å se innholdet engang! Jeg prøvde å restarte maskinen, men den ville aldri på igjen etterpå. Prøvde å starte den i sikkerhetsmodus, men den stoppet hver gang når den var kommet ca 40%. Så derfor at den eneste muligheten var å installere OSet på nytt. Jeg valgte derfor en ny harddisk jeg hadde liggende, i håp om å få ut filene på en eller annen måte. Dette fungerte ved å koble harddisken til en stasjonær maskin, og prøve å åpne harddisken i et annet OS. Prøvde først Windows 7, før jeg fikk det til i Linux Mint. Jeg fikk dermed ut de filene jeg ville, og fant ut at harddisken var ødelagt. Den hadde over 6800 ødelagte sektorer!

Prøvde å sette inn den eksterne harddisken i de forskjellige operativsystemene, men får opp samme melding på hvert OS. Du har ikke rettigheter til å se innholdet. Lurte først på om det var noe feil med innstillingene med tanke på eier, men den er stilt inn slik at den ignorerer eierskap. Det går heller ikke an å reparere eller endre rettigheter, verken i info til harddisken eller i diskverktøy. Harddisken er formatert som HFS+.

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan få ut innholdet? Skulle gjerne hatt noen viktige filer som lå på den...

Tar imot alle slags tips som kan være til hjelp!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...