Adelsmannen Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Etter at jeg kjøpte mitt første mellomformatkamera for noen år siden, har det ballet på seg, og jeg sitter nå med både flere toøyede og speilreflekser som blir brukt relativt hyppig. Framkalling av svart/hvitt og negativ fargefilm har jeg også skaffet meg utstyr til, og mener jeg beharsker dette rimelig godt nå. Problemet er å få bildene over på papir. Jeg har ikke noe fast mørkerom, og kommer ikke til å få tilgang til noe permanent i overskuelig framtid. Løsningen til nå har vært å scanne negativene med min Caonscan 8800, men jeg synes ikke filene yter negativene rettferdighet. Jeg har sett på alternative scannere, og kommet fram til at de realistiske alternativene er Epson V700/750 (kjøpt ny) og Nikon Coolscan 8000 eller 9000 (kjøpt brukt). Så vidt jeg har forstått kan kompatibilitetsprobeler unngås ved å bruke Vuescan med Nikonscannerene. Er det noen som har erfaringer med praktisk bruk og oppnådd filkvalitet med de nevnte scannerene? På forhånd takk. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Canon 8800 er nok ikke helt på Epson V700 nivå, men skulle være en brukbar scanner for mellomformat (med forbehold om at jeg ikke har brukt den selv). Hva er det du ikke er fornøyd med? Hvis du er på jakt etter best mulig skarphet rett fra scanner tror jeg nok Nikon Coolscan er det beste alternativet. Jeg har scannet en god del, både med rene negativscannere fra Nikon (jeg har LS-5000 i øyeblikket) og en Epson scanner (4870 som er en eldre utgått modell) og jeg synes det er enklere å få gode scans med Nikon-scanneren, men selv den gamle Epsonen (som var Epsons toppmodell da jeg kjøpte den) gir OK resultater for bilder i hvert fall opp til A4-størrelse (fra 35mm negativ). Det finnes et nettsted som har testet mye scannere, mulig du kan finne noe relevant info der: http://www.photo-i.co.uk/Menus/reviews.htm Endret 13. november 2010 av seriksen Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg sitter med både Epson v700 og Nikon 9000, og det er en betydelig forskjell mellom disse. Spesielt ved diasscanning (velvia) synes jeg 9000 gir et bedre resultat, og det er mer behagelig å jobbe med 9000 kontra v700. Man slipper manuell justering av høyde på filmholder, og for å få et optimalt fra v700 kan du risikere å bruke mye tid på fininnstilling. Rengjøring glassplaten er også ekstremt irriterende i lengden. Men det er ingen tvil om at v700 også gir gode resultater på mellomformat (negativ), jeg er ikke like imponert over 35mm. Har foreløpig ikke hatt 9000 så lenge, og ikke fått scannet direkte sammenlikninger. For direkte kvalitetssammenlikninger finnes det som seriksen nevnte en god del tester på nett fra folk som har langt mer kontroll enn jeg noengang vil få. Da jeg kikket etter 9000 var det nesten umulig å få tak i denne både i Norge og internasjonalt, men jeg hadde flaks på Adorama og slapp å stå så lenge i ventetid (de fleste står over et halvt år på lista før scanneren blir sendt). Hvis du er tålmodig kan det selvfølgelig være mulig å få tak i en brukt scanner. Jeg tror jeg ville anbefalt deg å kjøpe en v700 brukt for å se om den dekker dine behov. Da skal det være mulig å få solgt denne med minimalt tap og du har muligheten til å følge med på markedet i mellomtiden for å se om det dukker opp en 9000. Når det gjelder kompabilitetsproblemene du nevner, så gjelder det bruk av NikonScan på Vista/Win 7. Dette kan omgås ved å installere VueScan-drivere før man installerer Nikonscan. Det finnes flere guides for dette på nettet, så jeg hadde ikke noe problemer med å få dette til å virke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå