Gå til innhold

2D spill tar over

nKyb

Anbefalte innlegg

Å tjene penge ved å gjøre lite ut av spillene er ikke latskap? Det er drømmen som alle drømmer om. Husker dere N64 og GC (spesielt GC tiden)? Der brukte Nintendo mye tid på spillene sine. Når de har gjort klart grafikkmotoren, så er det enkelt for dem å lage et nytt spill med bedre gameplay. Se f.eks Super Mario Galaxy 2 eller Call of Duty seriene. Er vel mange kunder som er lettlurt. Nintendo hevder selv at Wii er billig og lett å produsere så hvorfor ikke legge mer tid?

Hvorfor vi ikke legger merke til Wii sport osv spillene kommer fort er fordi de som oftest lansere med nytt tilbehør som f.eks motion plus med Wii sport resort. De har simple grafikk, men gameplayen kan være gøy til tider, men dette synker jo ned ganske fort.

Du sterker mine innlegg ved å skrive at DKCR ikke er laget av Nintendo. Så... Hva har da Nintendo gjort i år? Super Mario Galaxy 2, Wii Party og Super Mario Bros 25års jubileum spillet? Husk at de sa selv de fleste ideene fra SMG2 faktisk er en del av SMG der de ikke hadde nok plass i spillet eller ble nedlagt. Super Mario Bros 25 år er jo bare klassikerne på en disk. Om de er opptatt med 3DS, greit nok, men om jeg husker riktig så har de flere lokaler for spillprodusentene (kan ta feil). Er riktignok ikke bare Nintendo som er "lat", se f.eks de fleste 3. parti utviklere. Mange lave score fra gamerankings eller/og metacritic.

Har dere sett på TV i det siste? Mye reklamer for Mario and Sonic olympic games. Er ikke det spillet 2 år gammel? Hva med svart Wii med Mario Kart Wii? Er jo bare reklamer for gamle spill. Hvorfor? Jo, for de nye brukere som sannsynlig ikke investerer mye på nye spill senere i Wii's levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fortsatt ikke fått med deg hva Nintendo egentlig holder på med? GameCube var blandt de første til å bruke optiske plater som standard, og det er kun takket være Nintendo vi har Playstation. (opprinnelig var det Nintendo Playstation, men grunnet litt krangling gikk Nintendo og Sony hver sin vei. Nintendo gav oss GameCube, Sony beholdt prototypen, endret den litt og gav den ut som Sony Playstation.) Nintendo var de første til å gi oss motion control som standard med Wii. De var de første til å lage en håndholdt konsoll. Game & Watch var en tidlig prototype, men de hadde bare ett spill hver. GameBoy var en fullverdig konsoll. De var de første til å gi oss touchscreen på håndholdte konsoller, og nå kommer de med ekte 3D hvor man ikke trenger ekstrautstyr, for å nevne noe. De har også en hel drøss spill klare til 3DSen, inkludert en svært etterlengtet Kid Icarus. Så hva mener du med at de er late?

Lenke til kommentar

Ky_kun, beklager at jeg anklaget deg for piratkopiering!

Men angående Nintendo og spillbransjen generelt, så har du null peiling dessverre. Om du er så misfornøyd så forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare vraker hele Nintendo og søker deg til PS360-land? Så kan vi som faktisk ser på 2010 som et av de beste årene til Nintendo noensinne få kose oss i fred med både Donkey Kong Country Returns, Super Mario Galaxy 2, Wii Party, Metroid Other M, Sin & Punishment 2, Endless Ocean 2, Monster Hunter Tri, Samurai Warriors 3, Pokepark Wii, Kirbys Epic Yarn, Flingsmash og Super Mario Allstars. Nå skal jeg ikke si at alle disse spillene er for meg, men dette er alle spill Nintendo har gitt ut i vesten i år, en rimelig god og variert liste spør du meg. Og for de feltene Nintendo selv ikke dekker, så har vi jo Tatsunoko vs Capcom, Red Steel 2, No More Heroes 2, Epic Mickey, Sonic Colours, Call of Duty: BO, Golden Eye, NBA Jam, Prince of Persia FS, Sakura Wars eller Silent Hill:SH.

Alt i alt så er det ingen tvil om at Wii har betydelige mangler i sitt spillbibliotek, spesielt om man er glad i 3d-actionspill av den typen som er vanlig på de to andre konsollene. Men for meg personlig, og jeg tror for veldig mange andre som har kjøpt Wii, så er det nettopp fordi vi ikke er så sykt interesserte i Gears of War eller Killzone som gjør at vi kjøper nettopp Nintendo sin konsoll. Og får dette publikumet, meg selv inkludert, så er det Nintendo driver med akkurat nå bare pure awesome. At de selger godt i tillegg tyder egentlig på at de gjør det meste riktig. Og hva Casamassina skulle mene om at Nintendo er late er egentlig totalt irrelevant. Hadde Nintendo gjort som Casamassina ønsket så hadde de nå vært ute av konsollverden slik som Sega og de hadde ikke produsert vinnere som DKC og NSMB. Han kan mene hva han vil om det, og du også, men for mange av oss andre så er det fantastisk at de går akkurat den veien de går - så lenge de balanserer det med episke utgivelser som Skyward Sword, Last Story og Xenoblade - noe det faktisk ser ut som at de gjør.

En morsom anekdote er forresten at jeg som en stor Wii-fan overhodet ikke likte N64, og jeg er heller ikke noen stor fan av Gamecube. Nes, Snes og Wii derimot elsker jeg! Så kanskje det også er noe av det ulikheten bunner i?

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke fått med deg hva Nintendo egentlig holder på med? GameCube var blandt de første til å bruke optiske plater som standard, og det er kun takket være Nintendo vi har Playstation. (opprinnelig var det Nintendo Playstation, men grunnet litt krangling gikk Nintendo og Sony hver sin vei. Nintendo gav oss GameCube, Sony beholdt prototypen, endret den litt og gav den ut som Sony Playstation.) Nintendo var de første til å gi oss motion control som standard med Wii. De var de første til å lage en håndholdt konsoll. Game & Watch var en tidlig prototype, men de hadde bare ett spill hver. GameBoy var en fullverdig konsoll. De var de første til å gi oss touchscreen på håndholdte konsoller, og nå kommer de med ekte 3D hvor man ikke trenger ekstrautstyr, for å nevne noe. De har også en hel drøss spill klare til 3DSen, inkludert en svært etterlengtet Kid Icarus. Så hva mener du med at de er late?

Nå snakker jeg ikke hva Nintendo har gjort i alle disse årene fordi jeg vet selv at de har revolusjonert spillverdenen over and over again. Snakker heller hva de har gjort i det siste. Har heller ikke sagt at jeg hater Nintendo, sier bare at de har vært slapp i det siste med å lansere 2D spill.

Ky_kun, beklager at jeg anklaget deg for piratkopiering!

Men angående Nintendo og spillbransjen generelt, så har du null peiling dessverre. Om du er så misfornøyd så forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare vraker hele Nintendo og søker deg til PS360-land? Så kan vi som faktisk ser på 2010 som et av de beste årene til Nintendo noensinne få kose oss i fred med både Donkey Kong Country Returns, Super Mario Galaxy 2, Wii Party, Metroid Other M, Sin & Punishment 2, Endless Ocean 2, Monster Hunter Tri, Samurai Warriors 3, Pokepark Wii, Kirbys Epic Yarn, Flingsmash og Super Mario Allstars. Nå skal jeg ikke si at alle disse spillene er for meg, men dette er alle spill Nintendo har gitt ut i vesten i år, en rimelig god og variert liste spør du meg. Og for de feltene Nintendo selv ikke dekker, så har vi jo Tatsunoko vs Capcom, Red Steel 2, No More Heroes 2, Epic Mickey, Sonic Colours, Call of Duty: BO, Golden Eye, NBA Jam, Prince of Persia FS, Sakura Wars eller Silent Hill:SH.

Alt i alt så er det ingen tvil om at Wii har betydelige mangler i sitt spillbibliotek, spesielt om man er glad i 3d-actionspill av den typen som er vanlig på de to andre konsollene. Men for meg personlig, og jeg tror for veldig mange andre som har kjøpt Wii, så er det nettopp fordi vi ikke er så sykt interesserte i Gears of War eller Killzone som gjør at vi kjøper nettopp Nintendo sin konsoll. Og får dette publikumet, meg selv inkludert, så er det Nintendo driver med akkurat nå bare pure awesome. At de selger godt i tillegg tyder egentlig på at de gjør det meste riktig. Og hva Casamassina skulle mene om at Nintendo er late er egentlig totalt irrelevant. Hadde Nintendo gjort som Casamassina ønsket så hadde de nå vært ute av konsollverden slik som Sega og de hadde ikke produsert vinnere som DKC og NSMB. Han kan mene hva han vil om det, og du også, men for mange av oss andre så er det fantastisk at de går akkurat den veien de går - så lenge de balanserer det med episke utgivelser som Skyward Sword, Last Story og Xenoblade - noe det faktisk ser ut som at de gjør.

En morsom anekdote er forresten at jeg som en stor Wii-fan overhodet ikke likte N64, og jeg er heller ikke noen stor fan av Gamecube. Nes, Snes og Wii derimot elsker jeg! Så kanskje det også er noe av det ulikheten bunner i?

Hvorfor skulle jeg vrake Nintendo? Selv vet jeg at de lager gode spill. Har faktisk alle tre konsollene og Wii var min mest spilte konsoll da spill som SGS, Metroid Prime 3, Trauma Center, Mario Kart Wii, Zelda Twilight Princess pluss mange fler som jeg ikke husker på farten. Jeg sier det en gang til, jeg hater ikke Nintendo, jeg liker bare ikke at de lanserer mange 2D spill eller lansere spill så sinnsykt fort som de har gjort nå. Jeg har rundet DKCR i løpet av en dag (ikke 100%) og Kirby var så og si mye av det samme pr brett så jeg slutta.

At Nintendo lager 2D spill er for all del greit! Jeg har bare sagt at jeg bare er skuffet over dem i dette året nettopp pga de lanserer fort og ser ut som de bare ruslet gjennom produskjonen. Kanskje det har mye å si at jeg har blitt hekta på storydrevende spill at jeg har mistet lysten å spille 2D spill.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg vil frem til. De gir ut verdens første håndholdte konsoll med ekte 3D om fire måneder (tre måneder i Japan), og selvsagt får vi en hel drøss spill fra dem ved eller rett etter launch. Dette i tillegg til alle spillene de har laget og driver og lager i mellomtdien. Så hva mener du med at de er slappe?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare sier det slik: La oss være enige om å være uenige :) Du er misfornøyd med det de gjør nå, jeg er veldig fornøyd (og vil definitivt ikke at de skal gå tilbake til det de holdt på med i N64/NGC-tiden). Så vil jeg si at det etter min mening ikke gjør dem "late" å fokusere på 2d, men du skal heller få lov til å mene det :)

Lenke til kommentar
Å tjene penge ved å gjøre lite ut av spillene er ikke latskap? Det er drømmen som alle drømmer om. Husker dere N64 og GC (spesielt GC tiden)? Der brukte Nintendo mye tid på spillene sine. Når de har gjort klart grafikkmotoren, så er det enkelt for dem å lage et nytt spill med bedre gameplay. Se f.eks Super Mario Galaxy 2 eller Call of Duty seriene. Er vel mange kunder som er lettlurt. Nintendo hevder selv at Wii er billig og lett å produsere så hvorfor ikke legge mer tid?

Hvorfor vi ikke legger merke til Wii sport osv spillene kommer fort er fordi de som oftest lansere med nytt tilbehør som f.eks motion plus med Wii sport resort. De har simple grafikk, men gameplayen kan være gøy til tider, men dette synker jo ned ganske fort.

Du sterker mine innlegg ved å skrive at DKCR ikke er laget av Nintendo. Så... Hva har da Nintendo gjort i år? Super Mario Galaxy 2, Wii Party og Super Mario Bros 25års jubileum spillet? Husk at de sa selv de fleste ideene fra SMG2 faktisk er en del av SMG der de ikke hadde nok plass i spillet eller ble nedlagt. Super Mario Bros 25 år er jo bare klassikerne på en disk. Om de er opptatt med 3DS, greit nok, men om jeg husker riktig så har de flere lokaler for spillprodusentene (kan ta feil). Er riktignok ikke bare Nintendo som er "lat", se f.eks de fleste 3. parti utviklere. Mange lave score fra gamerankings eller/og metacritic.

Har dere sett på TV i det siste? Mye reklamer for Mario and Sonic olympic games. Er ikke det spillet 2 år gammel? Hva med svart Wii med Mario Kart Wii? Er jo bare reklamer for gamle spill. Hvorfor? Jo, for de nye brukere som sannsynlig ikke investerer mye på nye spill senere i Wii's levetid.

Kjære vene.

Hvordan vet du hvor mye Nintendo gjør ut av spillene sine? Hvordan vet du hvor vanskelig det er å lage ulike spill?

Og tror du det er slik at når de er ferdige med et spill, så gjør de ingenting mer resten av livet?

Hvis du mener de er late, så må du jo mene at når de er ferdige med et spill så trenger de ikke gjøre mer resten av livet, og derfor prøver de bare å slenge ut noe tilfeldig. Sannheten er jo at så snart de er ferdige med ett spill, går de videre til å jobbe på neste.

Du tror virkelig at fordi det ikke har kommet flere spill i år, så har de sittet og tvinnet tommeltotter?

Ellers var jo GameCube en flopp, så du ser jo hvor mye det lønner seg å satse på ekstravagante spill med alle mulige slags tullete effekter.

Lenke til kommentar

Kjære vene.

Hvordan vet du hvor mye Nintendo gjør ut av spillene sine? Hvordan vet du hvor vanskelig det er å lage ulike spill?

Og tror du det er slik at når de er ferdige med et spill, så gjør de ingenting mer resten av livet?

Hvis du mener de er late, så må du jo mene at når de er ferdige med et spill så trenger de ikke gjøre mer resten av livet, og derfor prøver de bare å slenge ut noe tilfeldig. Sannheten er jo at så snart de er ferdige med ett spill, går de videre til å jobbe på neste.

Du tror virkelig at fordi det ikke har kommet flere spill i år, så har de sittet og tvinnet tommeltotter?

Ellers var jo GameCube en flopp, så du ser jo hvor mye det lønner seg å satse på ekstravagante spill med alle mulige slags tullete effekter.

Hvordan jeg vet de er late? La meg se... Om dere skulle sammenligne fjorårets (eller året før det og) annonseringer sammenlignet med årets annonser fra E3 så har spill kommet fortere enn forventet. Det er kun et spill som har blitt utsatt i år og det er Zelda, et 3D spill! Man kan ikke benekte at 2D spill er lettere å lage enn 3D spill. Pluss at de spillene blir man fort ferdig. Man ser også på kredittene at det er mindre folk som har jobbet med spillene.

Jeg klager bare på antall 2D spill som er blitt sluppet i år, ikke hvor mange spill de har lansert. Selv om Gamecube var en flopp så gjorde de ganske bra ut av spillene. Pluss at de har lansert mye mer enn de har gjort noensinne i løpet av et år.

Lenke til kommentar

Jeg tror dine nostalgibriller snakker her Ky_kun, hvis det var konsoller hvor det virkelig gikk lenge uten spill så var det N64 og Gamecube. Og som jeg sa tidligere i tråden, etter fiaskoen som var de evige Twilight Princess-utsettelsene, så bestemte Nintendo seg for å slutte å annonsere spill som var i utvikling før de var noenlunde klare. Derfor kom først den formelle annonseringen av Skyward Sword i år, og derfor gis spillene stort sett ut innen et år etter de er annonsert. Dette kan vi mene hva vi vil om, men det er en strategi de bruker nå for å fokusere publisitet inn mot de titlene som snart kommer ut (og slik forhåpentligvis selge mer). Dette har ingenting med at de ikke har en masse ting i produksjon samtidig som vi ikke vet om, for det har de. Det har bare med markedsstrategi å gjøre. For eksempel så har retro studios (som laget Metroid Prime og DKCR) holdt på med et ganske stort prosjekt siden Prime 3 kom ut (ved siden av DKCR), men dette ble ikke annonsert på E3 i år fordi de ikke regner med å få sluppet det før neste E3. Samme gjald Project Sora som var kjent i flere år før det ble vist på E3 i år at det gjaldt et helt nytt Kid Icarus. Og Mario Galaxy 2 har vært i produksjon hos EAD Tokyo siden 2007, men ble først annonsert i 2009 og lansert i 2010, mens Skyward Sword har jo eksempelvis vært i produksjon siden 2006, men ble altså annonsert i 2010. Dette er altså en strategi, og sier ingenting om at de nå velger å bare produsere spill som går fort å lage.

Lenke til kommentar

Kjære vene.

Hvordan jeg vet de er late? La meg se... Om dere skulle sammenligne fjorårets (eller året før det og) annonseringer sammenlignet med årets annonser fra E3 så har spill kommet fortere enn forventet. Det er kun et spill som har blitt utsatt i år og det er Zelda, et 3D spill! Man kan ikke benekte at 2D spill er lettere å lage enn 3D spill. Pluss at de spillene blir man fort ferdig. Man ser også på kredittene at det er mindre folk som har jobbet med spillene.

Jeg klager bare på antall 2D spill som er blitt sluppet i år, ikke hvor mange spill de har lansert. Selv om Gamecube var en flopp så gjorde de ganske bra ut av spillene. Pluss at de har lansert mye mer enn de har gjort noensinne i løpet av et år.

Du svarer ikke på det jeg skriver:

"Du tror virkelig at fordi det ikke har kommet flere spill i år, så har de sittet og tvinnet tommeltotter?"

Altså: Selv om 2D-spill måtte ta kortere tid å lage, så hva så? Tror du virkelig de slutter å lage spill når de er ferdige? Selvsagt ikke. Når de er ferdige med ett spill, går de videre til å jobbe på neste spill.

Dermed blir det direkte tåpelig å snakke om "latskap", siden de uansett jobber kontinuerlig med spill, uansett hva slags spill de lager. Nintendo betaler da ikke utviklerne sine for å ikke jobbe videre på nye spill!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest igjennom alle sidene, får vel gjøre det for å når jeg har tid for å bli up-to-date med hva som er diskutert.

Uansett, personlig så digger jeg 2D spill, og mange av mine favorittspill er 2D (både RPG som A Link to the Past, og plattformspill).

Her lenge ventet på at noen skulle komme inn på dette markedet igjen, på DS har det riktignok vært Mega Man og Castlevania-spill som har vært av god kvalitet, men blir litt lite variasjon i lengden.

Nå har vi en rekke spill, nye og gamle, via PSN, XBL, og Virtual Console, delvis 2D-spill som LBP til PS3, og en rekke spill til Wii :w00t:

En del 2D-spill har kanskje en helt annen form for vanskelighetsgrad enn 3D-spill, som baserer seg på mer timing og presisjon. En del av Nintendo sine spill som er laget hovedsaklig for de i den yngre gruppen, vil nok kanskje ikke være så utfordrende for de eldre, men allikevel klarer de å gjøre dem underholdende.

Største savnet er en 2D-plattform Kid Icarus-oppfølger, at Nintendo ikke har laget oppfølger her skjønner jeg virkelig ikke.

EDIT: Så lenge Nintendo klarer å holde et godt utvalg av 2D og 3D på sine spill så synes jeg dette er en god mix. SMG 1 og 2 er jo knall 3D-spill, SMBB og NSMBW er knall 2D-spill. Uansett om det er billigere eller ikke, og hva annet 2D-spill er og ikke er, er det bra at Nintendo ikke overser dette markdet da mange liker slike spill.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Donkey Kong Country Returns er brutalt vanskelig ihvertfall :) Jeg digger Super Guide, for det har gjort at Nintendo kan øke vanskelighetsgraden på spillene sine, samtidig som de ikke fremmedgjør nye og uerfarne spillere.

Det viktige er å få en balense mellom 2d og 3d-spill slik at alle blir fornøyde. Akkurat nå er det kanskje litt mye 2d, men med tanke på hvor lite 2d-spill som har vært produsert de siste 15 årene, så synes jeg egentlig det er ok. Gi meg Donkey Kong Country Returns 2 neste jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...