Gå til innhold

2D spill tar over

nKyb

Anbefalte innlegg

Har noen lagt merke til at Nintendo lager utrolig mye 2D spill i det siste? Ikke at det er noe galt, men for min del så gir ikke 2D spill så mye utfordring eller noe nye ideer, iallefall Nintendo sine spill. Kirby, Metroid Other M (selv om det er 2D/3D), New Super Mario og nå Donkey Kong Country Returns.

Kirby er altfor lett og mye av det samme på hvert brett. NSMB er morsomt med venner, men ikke alene. MoM for linært. Store anlmeldere har gitt hver av spillene rundt 8.5 og oppover. For meg havner alle disse rundt på en 7'er siden jeg ikke lenger ser sjarmen på 2D spill uten utfordringer.

Hva syns dere? Jeg tror Nintendo lager 2D spill bare for å lure forbrukerne at de lager spill hele tiden uten å legge så mye energi på arbeidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2D spill er jo digg, det bli både nostalgisk, ufeilbart og underholdende samtidig..

men enda bedre er jo så klart de som er blandet 2D/3D som super paper mario og de fleste nye sonic spill..

Jeg spiller gjærne flere 2D spill da underholndingsfaktoren er der uansett..

Så klart, da de kom med 3D mulighetene til spill ble jo det det helt nye og uslåelige, men nå begynner vel det å dabbe av?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar 3D hypen ENDELIG er over.

Det eneste 3D gir er jo en ekstra dimension å gå i, som i noen tilfeller kan være fordelaktig å ha. Det gjelder spesielt spill som tilbake i nes dagene og super nintendo dagene var styrt med kamera overnfra, altså isometriske spill. Disse taper ingenting på overgangen, og med dagens grafikk(egentlig grafikken som kom i 2002-2003) så kan man fint bruke 3D modeller og mye annet pent i stede for å være begrenset til pikselkunst.

Dog skulle ha likt å sett et spill med godt utført vertorgrafikk i stede for pikselkunst, siden det skalerer ganske fint :p

Men, tror ikke det er noe negativt i at å bruke 2 dimensioner i selve gameplayet, mye bra der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot 3D-spill, men 3D og 2D kan ikke sammenlignes., Ta for eksempel Mario. Da Super Mario 64 trodde de fleste at 2D Super Mario var død og begravet nå da vi fikk full 3D, kunne gå rundt som vi ville og alt det der. Og for all del, Super Mario 64 er en klassiker uten tvil. Men det folk ikke oppfattet (og mange fortsatt sliter med å oppfatte) er at 3D Super Mario og 2D Super Mario er to helt forskjellige spill.

Et 3D Super Mario handler om å gå rundt i brettet for å utforske, ta ting med ro og stort sett bare kose seg i en stor, åpen verden. Et 2D Super Mario på den annen side kan også ha en del utforsking, men det fokuserer mye mer på presisjon, å ta perfekte hopp og alt mulig sånt. Det er i bunn og grunn mye av det samme grunnlaget, men selve opplevelsen er noe helt annet.

Eller ta Metroid vs Metroid Prime. Metroid er 2D og dreier seg om å utforske og alt det der. Metroid Prime er i 3D og handler om mye av det samme, men hele opplevelsen er veldig annerledes og mye mer lineær. Uansett hvordan de lager det vil et 3D Metroid Prime aldri bli i samme stil som 2D Metroid. Metrod: Other M hadde riktignok 3D elementer, men det er fortsatt et 2D Metroid. Diablo hadde jo rollespillelementer, men det er fortsatt bare et actionspill.

Uansett, folk og utviklere har endelig begynt å oppfatte at 2D og 3D ikke er det samme, og 3D-bølgen ser endelig ut til å være over. Jeg håper bare den ikke går over til en 2D bølge...

Lenke til kommentar

Har noen lagt merke til at Nintendo lager utrolig mye 2D spill i det siste? Ikke at det er noe galt, men for min del så gir ikke 2D spill så mye utfordring eller noe nye ideer, iallefall Nintendo sine spill. Kirby, Metroid Other M (selv om det er 2D/3D), New Super Mario og nå Donkey Kong Country Returns.

Kirby er altfor lett og mye av det samme på hvert brett. NSMB er morsomt med venner, men ikke alene. MoM for linært. Store anlmeldere har gitt hver av spillene rundt 8.5 og oppover. For meg havner alle disse rundt på en 7'er siden jeg ikke lenger ser sjarmen på 2D spill uten utfordringer.

Hva syns dere? Jeg tror Nintendo lager 2D spill bare for å lure forbrukerne at de lager spill hele tiden uten å legge så mye energi på arbeidet.

At kirby blir for lett kan vel ha noe med at du er 23 år og ikke akkurat er i målgruppen til spillet

Lenke til kommentar

Det kan også ha noe med at spill blir lettere og lettere. I "gamle dager" fantes knapt ekstra liv, og den eneste måten man kunne fortsette der vi slapp om vi døde var ved å få et passord etter hvert level, og man startet der om vi skrev ned passordet i starten av spillet. Nå for tiden spiller jeg Sonic Colours, og kort sagt kan man ikke dø. Om man presterer å miste alle livene får man en Game Over, en rask loading, og vips er man på World Map igjen der vi slapp. Litt kjipt, men i det minste trenger man ikke tenke på å save. Meget bra spill ellers, for øvrig. Men er det 2D eller 3D? Har ikke peiling. Man suser av gårde i 3D, skifter til 2D, så til 3D, så 2D i en helsikes fart, så enkelte ganger er det nesten vanskelig å holde øye med hvor Sonic egentlig er. Sånn skal det være! :D

Lenke til kommentar

At kirby blir for lett kan vel ha noe med at du er 23 år og ikke akkurat er i målgruppen til spillet

Vet at det er ment til de yngre, men kunne ikke hjelpe med å prøve det:) Likte de gamle 2D spillene fra Gameboy tiden, var utrolig bra spill. Er egentlig bare lei av lett 2D spill. Har ikke prøvd de nye Megaman spillene, disse vet jeg er utfordrende. Håper Donkey Kong Country Returns er like bra som de gamle.

Lenke til kommentar

Da synes jeg du skal forsøke de nye Mega Man-spillene, for de er langt fra enkle :)

Edit: Vil også si at selv om Kirby nok delvis er rettet mot den yngre garde, så er jeg overbevist om at Nintendo også ønsker å se på det som et klassisk Nintendo-spill som appellerer til nintendofans, og disse er vel for det meste rundt 30? Sjekk bare hvordan Reggie presenterte Kirby på E3 i år.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Kanskje Nintendo lager 2D-spill fordi de selger? New Super Mario Bros. Wii solgte jo noe helt enormt. Bare fordi moderne konsoller kan vise 3D, så betyr ikke det at massemarkedet ønsker slike spill.

Hvis du ikke tror 2D-spill kan by på utfordringer så kan du jo spille gjennom det originale Mega Man f.eks.

Jeg har ingenting imot 3D-spill, men 3D og 2D kan ikke sammenlignes., Ta for eksempel Mario. Da Super Mario 64 trodde de fleste at 2D Super Mario var død og begravet nå da vi fikk full 3D, kunne gå rundt som vi ville og alt det der. Og for all del, Super Mario 64 er en klassiker uten tvil. Men det folk ikke oppfattet (og mange fortsatt sliter med å oppfatte) er at 3D Super Mario og 2D Super Mario er to helt forskjellige spill.

Et 3D Super Mario handler om å gå rundt i brettet for å utforske, ta ting med ro og stort sett bare kose seg i en stor, åpen verden. Et 2D Super Mario på den annen side kan også ha en del utforsking, men det fokuserer mye mer på presisjon, å ta perfekte hopp og alt mulig sånt. Det er i bunn og grunn mye av det samme grunnlaget, men selve opplevelsen er noe helt annet.

Eller ta Metroid vs Metroid Prime. Metroid er 2D og dreier seg om å utforske og alt det der. Metroid Prime er i 3D og handler om mye av det samme, men hele opplevelsen er veldig annerledes og mye mer lineær. Uansett hvordan de lager det vil et 3D Metroid Prime aldri bli i samme stil som 2D Metroid. Metrod: Other M hadde riktignok 3D elementer, men det er fortsatt et 2D Metroid. Diablo hadde jo rollespillelementer, men det er fortsatt bare et actionspill.

Uansett, folk og utviklere har endelig begynt å oppfatte at 2D og 3D ikke er det samme, og 3D-bølgen ser endelig ut til å være over. Jeg håper bare den ikke går over til en 2D bølge...

Jeg er helt uenig i at Other M er 2D. Other M kan dessverre ha ødelagt Metroid for alltid :(

Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig i at Other M er 2D. Other M kan dessverre ha ødelagt Metroid for alltid :(

Kanskje ikke "ekte" 2D, men 2D-akse i det minste. At man skifter over til 3D nå og da for å skyte noe telles ikke.

Og nei, jeg er helt uenig i at Other M har ødelagt Metroid for alltid. Metroid Prime prøvde å gå over til et FPS, og av en eller annen grunn jeg ikke forstår er det mange som faktisk likte det. Men det betyr ikke at vi aldri får mer 2D Metroid. Bpde Metroid Prime og Metroid: Fusion ble gitt ut i 2002 (i FPS og 2D henholdsvis), mens Metroid: Zero Mission var ekte 2D og kom i 2004. Other M er stort sett i 2D og ble laget mest for å glede 2D-fansen. Vi får nok mer 3D Metroid etterhvert, men de har ikke glemt 2D-fansen.

Husk i tillegg på Mario. "Alle" trodde 2D Mario var død da SM64 kom, men New Super Mario Bros DS og New Super Mario Bros Wii avkreftet det en gang for alle. Hvorfor skulle da 2D Metroid være død?

Og hva med Metroid: Dread?

Lenke til kommentar

Nei, du sa bare at Metroid var ødelagt, ikke at 2D Metroid var død. Men er ikke det mye av det samme? ;) Og for øvrig blir det garantert mer Metroid, Zelda, Mario osv. Zelda: Ocarina of Time til 3DS er bekreftet, og Nintendo-sjefen (husker ikke navnet i farten) har bekreftet at det blir et "ekte" Mario på 3DS. 3DS får en Virtual Console, og det er bekreftet at vi får Metroid 2 og Zelda: Link's Awakening der. Mer ekte vare kommer nok også etterhvert. Men husk at Other ; er relativt nytt, så det vil nok ta en liten stund før de annonserer neste.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...