Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot på 10k, riktig straff i forhold til handlingen?


M@R7!N

Anbefalte innlegg

Tar opp denne tråden siden jeg har et spørsmål.

 

Så jeg var på et arrangement. Drakk alt for mye(selvkritikk på det). Hva som skjedde ifølge vakten:

Så ser en av vaktene at jeg har drukket for mye og skal eskortere meg ut. Når vi nesten er ute skjeller jeg han visst ut. Han må ta tak i meg for å kaste meg ut ettersom jeg ikke vil ut. Jeg drar hetta over hodet på han og han drar meg ut derfra. Han blir truffet i leppa og en gang over øret UTEN at han ser hva som skjer (eller noen andre). Han fortalte visst at det ikke fremsto klart at jeg slo.

 

Jeg på min side husker mer eller mindre ingenting. Nå har jeg sagt det i avhør og tenker da at det blir ord mot ord. Jeg er ABSOLUTT ingen voldelig person og har blitt slått til et par ganger på byen, men aldri slått noen selv. Det er særdeles liten sjanse for at jeg slo han og dette forsterkes av at jeg er relativt sterk og et slag med fjeset som mål ville nok få større konsekvenser.

 

Hun politidama i avhøret sa at jeg nok får en bot på 10000! i posten? Dette sa hun RETT etter at vi var ferdig. Er det virkelig ikke noe rettsystem som dette må igjennom? 10000 for noe som det ikke er NOEN indikasjon på at er gjort med vilje. Det er da mye mer sannsynli at jeg prøvde komme meg løs og viftet med armene da han HOLDT meg fast. Hun nevnte også at han som tok avhøret ikke hadde spurt fornærmede om han ville ta det i konfliktrådet. Er de påbudt om å spørre om det? (I wish) Irriterer meg at jeg faktisk viste LEG. Hvorfor i guds navn gjorde jeg det når han spurte meg.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du nekter å vedta boten så blir saken prøvd i rettsystemet. Størrelsen på bot for slike ting varierer veldig på hvor du bor i landet.

 

Du sier forsåvidt lite. Ble du anholdt av politiet? Er det politiet eller dørvakten som har anmeldt deg? Måtte du legges i bakken av dørvakten? Ble han skadet av slagene?

Lenke til kommentar

Nei, nei og nei. "Slagene", som forøvrig ingen har sett eller har sagt at egentlig har skjedd gjorde ikke store skaden. Han sa visst han fikk en hovnet leppe, det var alt. Det var ikke noe politi på stedet, men det måtte endel vakter til for å holda meg under kontroll og kaste meg ut.

Problem mitt er størrelsen på boten og det faktum at det ikke var noen vitner at all og at ikke engang vakten så hva som egentlig skjedde. Slike ting som dette gir jeg meg ikke på. Er jo justismord å bli presset til å betale en bot på dette grunnlaget.(eller manglende sådan)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Dyrt å bråke med vakter på uteplasser, de blir jo som offentlige tjenestemenn.

Slår du til en dørvakt får du kanskje bot. Slår du til en politimann nesten uavhengig av situasjon blir det flersifret antall dager i buret.

 

jaja, men du skjønte hva jeg mente, du får en mer betydelig sum av å slå til en vakt på en uteplass eller en helt vanlig sivil person. En vakt på en uteplass har en litt "høyere rangstigning" for å si det på en annen måte da

Lenke til kommentar

Vel jeg har stått i døra i 6 år. Størrelsen på boten blir sjeldent større, om i det hele tatt etter min erfaring. Den skal i teorien ikke bli noe større. Forskjellen ligger i at de oftere gir bøter siden det fins mindre tvil da det ofte er flere vitner og vakten er edru å kan forklare seg i bedre ordlag. Pluss faktoren at vakten faktisk ikke har noen grunn til å lage bråk med noen. (om det ikke er en elendig vakt.)

 

Det er dessverre ingen ekstra rettsikkerhet for de som står i døra eller vektere, dermed får man mye selvjustis.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Vold mot en dørvakt vil ikke gi strengere straff fordi de er høyere på en slags "rangstige", det gis strengere straff da folk skal få lov til å utøve yrket sitt i fred uten at noen skal slå dem ned. Skjønneru? Du hadde blitt straffet hardere om du slo ned en bibliotekar enn om du slo ned fru Hansen som var på vei til butikken for å kjøpe agurk.

Lenke til kommentar
Du sier "men det måtte endel vakter til for å holda meg under kontroll og kaste meg ut." som om du er stolt over det.

Da er det helt klart at vaktene anså deg som en trussel for gjestene. Og da er nok boten fortjent.

 

Stolt? Var det politidama i avhøret sa. Og fortjent? Har da faen ikke noe med fortjent å gjøre. Loven fungerer ikke slik. Men det virker kanskje som om loven ikke fungerer uansett. Grunnen til at det måtte flere til er fordi jeg er sterk, ikke fordi jeg er voldsom. Burde jeg gått frivillig? Selvfølgelig.

 

Er uansett spendt på utfallet her. Kommer nok til å ta det et skritt videre om jeg får en bot på et latterlig beløp.

Lenke til kommentar
Du sier "men det måtte endel vakter til for å holda meg under kontroll og kaste meg ut." som om du er stolt over det.

Da er det helt klart at vaktene anså deg som en trussel for gjestene. Og da er nok boten fortjent.

 

Stolt? Var det politidama i avhøret sa. Og fortjent? Har da faen ikke noe med fortjent å gjøre. Loven fungerer ikke slik. Men det virker kanskje som om loven ikke fungerer uansett. Grunnen til at det måtte flere til er fordi jeg er sterk, ikke fordi jeg er voldsom. Burde jeg gått frivillig? Selvfølgelig.

 

Er uansett spendt på utfallet her. Kommer nok til å ta det et skritt videre om jeg får en bot på et latterlig beløp.

10k for voldsutøvelse er ikke mye. Vær glad det ikke gikk lenger og at noen ikke ble alvorlig skadet som følge av ditt utbrudd. Fysisk angrep på person er veldig alvorlig.

 

Hadde du ikke ytet motstand ville det ikke vært nødvendig at flere vakter måtte assistere for å få deg under kontroll. Hadde du opptrådt kontrollert ville ikke basketaket funnet sted. Dog finnes det vakter som selv ikke har god selvkontroll og derfor anvender fysisk makt før det er nødvendig. Likevel høres det ikke ut som dette er tilfelle i denne saken.

 

Selvforsynt inntak av rusmidler fritar ikke for straff. Det hjelper ikke å unnskylde de straffbare handlingene med at man var beruset, du blir dømt uansett.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...