Gå til innhold

Fungerer rSAP (benyttes bl. a. I Volkswagen "Premium"-system) med alle "normale" telefoner?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal kjøpe oss 2011-modell Volkswagen og jeg sliter litt med å få vite om bluetooth-systemene som leveres til disse bilene er kompatible med "alle" telefoner.

Vi vurderer det såkalte "Premium"-systemet som benytter seg av rSAP. Er det fortsatt slik at rSAP ikke snakker sammen med iPhone og Android? Jeg vet det har vært mye problemer med telefoner som ikke virker med "Premium bluetooth",men har lest at ting skulle endres til 2011. Møller klarer uansett ikke å gi noe fornuftig svar på dette.

På volkswagen.de finner jeg følgende info:

A2DP-kompatibel

Bluetooth-grensesnitt 1.5

GSM/UMTS innebygget i kjøretøyet

Tilleggsgrensesnitt rSAP(remote SIM Access Profile

Skal dette virke på alle "normale" telefoner?

Endret av cyclo
Tittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si hva de har fått til nå.

Men i min 2009 Tiguan kastet jeg bort over kr 5.000,- på "Mobil Premium" som *KUN UTELUKKENDE* fungerer på utvalgte Nokia telefoner.

"Mobilforberedelse" og "Navigasjonspakke" fastmontert i bil er ikke noe jeg blir å kaste bort penger på i fremtiden.

(Og det sier *litt* om opplevd kvalitet, når det kommer fra en utstyrsgadgetfreak som meg ;))

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ikke godt å si hva de har fått til nå.

Men i min 2009 Tiguan kastet jeg bort over kr 5.000,- på "Mobil Premium" som *KUN UTELUKKENDE* fungerer på utvalgte Nokia telefoner.

"Mobilforberedelse" og "Navigasjonspakke" fastmontert i bil er ikke noe jeg blir å kaste bort penger på i fremtiden.

(Og det sier *litt* om opplevd kvalitet, når det kommer fra en utstyrsgadgetfreak som meg ;))

Har fått bilen med Premium Bluetooth. Dette virker selvsagt ikke med min HTC DZ. Og jeg har lite lyst til å roote den for å laste inn appen som tillater rSap i Android.

Er det en ide å kjøpe en billig Nokia og bruke den som tvilling liggende i bilen?

Hvilken Nokia kan da anbefales til noen små lapper?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har akkurat fått levert en ny 2011 Touran Highline med RNS315 og original Premium Bluetooth. Min Samsung Galaxy S2 fungerer ikke. Den parret greit opp, men i daglig bruk må jeg restarte telefonen for at den skal koble seg opp. Etter mye googling er jeg nå mektig irritert og egentlig ganske sjokkert over at VW kan selge denne løsningen uten å gjøre kunden oppmerksom på at kompatibiliteten mildt sagt er meget begrenset (stort sett bare halvgamle Nokia som fungerer har jeg nå funnet ut). rSAP, som løsningen bygger på, er utviklet av Nokia, og bluetoothmodulen i RNS315 er levert av Nokia. Og surprise: det er stort set bare Nokiatelefoner som er kompatible. På grensen til svindel mener nå jeg. Forbereder meg på krangel med Møller!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har en 2009 Passat med RNS 510 samt Premium Bluetooth.

Her fungerer min Samsung Galaxy S2 og min kones Galaxy S helt problemfritt.

Benyttet tidligere en Nokia E66, som stort sett fungerte. Her var det periodiske problem med at forbindelsen til telefonen ble brutt. Måtte resette telefonen for å få en stabil (over tid) forbindelse igjen.

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket og prøvd litt mer.

VW Premium Bluetooth betyr at bilen har en egen innebygget mobiltelefonenhet (GSM-enhet), med separat antenne (finnen på taket) for bedre mottaksforhold. Den innebygde GSM-enheten har imidlertid ikke eget SIM-kort. Den bruker BT-teknologien for å kommunisere med SIM-kortet i en parret mobiltelefon. På denne måten kan flere (max 2) telefonnumre/SIM-kort bruke bilens innebygde GSM-enhet. Inn/ut-gående samtaler går altså ikke ut på mobilnettet via den parrede mobiltelefonen, men via bilens innebygde GSM-enhet. rSAP-støtten på mobiltelefonen gjør at bilens GSM-enhet henter SIM-data fra mobiltelefonens SIM-kort og bruker disse for å få tilgang til og identifisere seg på mobilnettet.

I tillegg gir rSAP også GSM-enheten mulighet til å hente og fysisk lagre kontakter fra mobiltelefonen i GSM-enheten.

SMS mottas og vises i MFD-en eller på den store skjermen. Systemet kan også lese opp sms-meldingen. Det siste funker nok best på engelsk, da stemmestøtten er engelsk.

Til GSM-enhetens importerte/lagrede kontakter kan det også brukesstemmestyring. Med mindre du ER engelsk, og skal ringe engelske navn er det best å selv lese inn navn, slik at din uttale blir registrert mot kontakten.

Alt dette fant jeg ut etter iherdig surfing etter rSAP-kompatible mobiltelefoner. Denne oversikten på tyske Wikipedia forklarer det meste.

Jeg gravde meg ned i mobilskuffen og fant frem min gamle HTC S740 fra 2008, som ifølge Wiki skulle være kompatibel, stappet inn tvilling-sim fra ute-i-regn-mobilen (nok en gammel mob)og gikk til bilen for å teste. Etter litt plunder med å registere SIM-kortets pin-kode inn i bilens GSM-enhet var alt klart. Kontakter ble hentet, melding om at Premium BT var tilkoblet viste og sms-er kom inn. Å skrive sms på skjermen var håpløst. Tastaturet er ikke qwerty, men alfabetet i rekkefølge, som starter øvers fra venstre. Uhyggelig dårlig!

Glem alt jeg sa om at konens iphone virket helt supert. Iphone støtter IKKE rSAP, men BT-protokollen støttes såpass at iphonen kan bruke bilens skjerm, mikrofon og høytalere som handsfree-sett. Den gjør altså IKKE bruk av bilens innebygde GSM-enhet. Dette forstår ikke Møllerselgerne heller. De påstår alt er OK, så lenge du har iphone. Selge kan de!

Situasjonen er altså blitt slik at for å få nytte av det påkostede ekstrautstyret, så ligger altså den gamle HTC S740 i midtkonsollet, kontinuerlig påslått, koblet til 12v lader. Fungerer greit for innkommende til det simkortet, men vil også ringe om bilen brukes av andre. Min kone kan heller ikke ringe meg via Premium BT, da du ikke kan ringe mellom to tvillingkort med samme nummer. Da får hun bruke iphonen. Dette blir litt for mye styr, så jakten på en androidtelefon som støtter rSAP starter.........

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

*snip*

Takk for meget informativ post! :)

Jeg har nettopp kjøpt en 2008 Passat med dette systemet, men det fungerer ikke med min HTC One X.

Jeg har allerede tvilling-SIM (fra forrige bilen) og tenker da å kjøpe en billig telefon for å ha liggende konstant påslått som du foreslår, men spørsmålet er da; hvilken telefon?

-Billig

-God batteritid (slik at telefonen fortsatt lever om bilen ikke blir brukt på 3-4 dager)

-Må fungere 100% med denne bilen (finnes det en liste et sted?)

_Redigert_

Jeg fant jo listen på den Wiki-artikkelen. Da går jeg for en Nokia C1-01 :)

Endret av bddppq
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg fant jo listen på den Wiki-artikkelen. Da går jeg for en Nokia C1-01 :)

Hei, har du kjøpt denne - og funker den?

Jeg ba Nokia om en liste over telefoner som funker, og C1-01 var ikke på den listen, men jeg tror like gjerne det er Nokia-damen som roter. Limer inn listen jeg fikk her:

Liste over telefoner med RSAP-profil:

500, 5230, 5235 Comes With Music, 5250, 5500 Sport, 5530 Xpress Music, 5610 Xpress Music, 5630 Xpress Music, 5700 Xpress Music, 5730 Xpress Music, 5800 Xpress Music, 603, 6110 Navigator, 6151, 616, 6210 Navigator, 6212 Classic, 6216 Classic, 6220 Classic, 6260 Slide, 6267, 6700 Slide, 6710 Navigator, 6720 Classic, 6730 Classic, 6760 Slide, 700, 701, 9300, 9300i, 9500, C5-00, C5-00 5MP, C5-03, C6-00, C6-01, C7-00, E5-00, E6-00, E7-00, E50, E51, E52, E55, E60, E61, E61i, E63, E65, E66, E70, E71, E72, E75, E90, N8-00, N71, N73, N76, N77, N78, N79, N80, N80 Internet Edition, N81, N81 8 GB, N82, N85, N86 8MP, N90, N900, N91, N91 8 GB, N92, N93, N93i, N95, N95 8 GB, N96, N97, N97 mini, X5-01, X6-00 8Gb, X6-00 16Gb, X6-00 32Gb CWM, X7-00

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er temmelig irritert på VW Blutooth Premium.

Den fungerte helt fint på min HTC Desire, men etter at min kone koblet til sin desire 2 har ikke min fungert. Uansett;

Jeg var nokså kjøpeklar på den nye Nokia Lumia 920, men det ser ikke ut som den vil fungere med BT Premium pga manglende støtte for rsap i WP 8. :hm: Noen som vet om det vil bli mulig via software oppdatering? Kjedelig at det virker som om selv Nokia faser ut RSAP mens VW Audi Mercedes osv pusher systemer basert på det.

Nå sjekket jeg en video fra "askavwsalesguy" på youtube, og det ser jo bra ut med IPhone. Men lysten til å kjøpe en IPhone finnes ikke hos meg. Tvert om har jeg en stadig sterkere uvilje mot Apple bla pga det jeg oppfatter som deres hårreisende forbrukerpolitikk (batterier etc) og misbruk av patentordningen ved feks saksøking av Samsung med flere. Hmm, men la det ligge...

Andre moderne telefoner man har lyst på er Samsung sin Galaxy S3 og den nye Note som kommer snart. Begge skal fungere.

Dersom jeg ender med Iphone 5, som imo er direkte ukul osv, er det mest pga at Nokia og Windows ikke støtter rSAP.

Det ser forresten ut som det er en helt ny RCD/RNS versjon på trappene.

http://askavwsalesguy.com/

Dersom den har en ny versjon av premium og kan oppgraderes i bilen...

Forresten ser jeg at den nye RCD (fra 2010 tror jeg) støtter rSAP og HFP. Iphone benytter visstnok HFP. Da mister man sms muligheten, men det er jo ikke så nøye all den tid tastaturet ikke er qwerty.

Jeg trodde egentlig alle telefoner hadde HFP, men kanskje man ikke skal avskrive Lumia 920 helt enda likevel, selv om Lumia 900 visstnok ikke fungerer i det hele tatt.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har googlet i øst og vest,men finner ingen steder at iphone skal funke med rsap. Fruen har en ip4s med ios5. Den funker ihvertfall bare med vanlig tilkobling over BT. Min SGS2 funker etter oppgradering til ICS 4.0.4. Kompabiliteren forsvant da ICS først ble lagt inn.

Ny telefon skal for øvrig handles inn snart. Det hadde nok blitt en WP8 dersom det hadde vært støtte for rsap. Nå ser det it som det blir Note2. Eller kanske samsung baker det inn på Ativ S?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...