Gå til innhold

Ateistar og agnostikerar kan meir om religion enn religiøse

Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=rmm-0-Rdxo8&feature=related

Akiane hadde foreldre som var ateister, men som kom til tro på Gud da hun som 4 åring fikk se Jesus og himmelen.

Hvilken gud?

Det finnes mennesker som tror på feer, odin, wicca-guder, hinduistiske guder, greske guder med fler som har drømt om disse gudene.

Og så finnes det mennesker som har drømt om fantastiske skapninger og guder, som ikke tror på disse drømmene.

Dessuten, sist jeg hørte en kristen som påstod at hun var kristen på tross av at foreldren er ateister, så viste det seg senere at foreldrene var agnostiske kristne, og dermed ikke kristne nok... ikke "ekte kristne".

Så jeg tar alltid det med en klype salt når religiøse påstår at de har kommet til en tro uten innflytelse, da ingen troer i utgangspunktet er rasjonelt begrunnet, (da det ikke finnes rasjonelle argumenter for noen guder) men kulturelt.

Om Akiane bodde i India, ville hun trodd på hinduistiske guder. Om hun bodde i Iran ville hun trodd på Allah og at gud bare var en profet. I israel ville hun trodd at Jesus var en svindler.

I USA ville hun trodd på den kristne versjonen av jødenes gud.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du tror på alt?

Alle religioner som noen gang har vært, alle påstander som folk kommer med?

Det er klart man skal være skeptisk til ting, og jo mere fantastisk det er, jo mer skeptisk.

Det er klart det finnes mer mellom himmel og jord som vi ikke vet om, men religioner påstår jo å vite om det. Altså må de fremskaffe beviser!

Det er faktisk vi ateister som har åpne sinn. Jeg kan endre mening ettersom det kommer nye bevis.

Kan de religiøse det???

Hvilken religion påstår å vite alt? Gi meg ett eksempel der det står at hvis du blir kristen så får du vite absolutt alt som er verdt å vite? Kristne påstår vel heller for eksempel at det finnes en person som vet alt: Gud den allmektige. Dere må jo som sagt få tro hva dere vil. Det ateister har misforstått det er at religion handler ikke om håndfaste beviser, det handler om tro. Håndfaste beviser er ikke noe en overbevist mann trenger.

Det å derimot stå å benekte en religion i det hele tatt, det er naivt.

Hvordan kan du si dette?

De ulike religionene er jo motstridende.

Da er det naivt å akseptere religion :)

Du må ikke se religion under ett tak. Du velger å se dette som en religion/ikke religionssak. Faktum er jo at innenfor religion er det utrolig mange forskjellige retninger. Jeg velger jo da å heller se på likhetene enn på forskjellene.

Men hør nå her Kimma16.

Jeg tror ikke du forstår hva jeg prøver å si.

Du sier at det er idiotisk å avvise religion. Det er en påstand som er helt håpløs.

Jeg går utifra at du avviser Norrøn Mytologi? Eller afrikanske stammerelioner?

Eller tror du på alle guder som finnes?

Jeg avviser bae en religion mer enn deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hør nå her Kimma16.

Jeg tror ikke du forstår hva jeg prøver å si.

Du sier at det er idiotisk å avvise religion. Det er en påstand som er helt håpløs.

Jeg går utifra at du avviser Norrøn Mytologi? Eller afrikanske stammerelioner?

Eller tror du på alle guder som finnes?

Jeg avviser bae en religion mer enn deg!

Det å ikke tro på noe er ikke det samme som å avvise at det er en mulighet for at det finnes. Det går jo fint an å leve side om side uten at man behøver å bli altfor krass (for all del, du har på ingen måte vært krass her, så jeg sikter ikke til deg).

Bare for å ta dette her: Kommentaren min om ateister er ikke en generalisering. Det står ikke noe sted at alle ateister er sånn. Kjenner flere ateister, og noen av de er helt greie folk som lar folk tro på hva de vil. Men så har jeg også møtt den andre typen ateister: De som skal overbevise alle om at det de tror på er feil og latterliggjør personer som har en tro. Det er disse jeg sikter til. De "radikale" eller "ekstremistiske" ateistene.

Lenke til kommentar

Utløste hva da? Jeg sikter ikke til noen, ihvertfall ikke i denne tråden. Følger ikke det er noen som har gått for langt her. Men, hvis den originale topicen var at at Ateister vet mer om andre religioner enn troende, så er det vel kanskje ikke så mye å diskutere, for det er jeg forsåvidt enig i.

Lenke til kommentar

Så du sier at innlegget som var utgangspunktet til denne lange digresjonen bare var på et helt generelt plan? Spesielt setningen: "Hater ateister som ikke respekterer andres syn men som er fast bestemt på at alle skal akseptere deres syn." - ?

Ja, isåfall skal jeg ikke si meg uenig i det. Ikke mer enn jeg er uenig i at jeg hater kristne som ikke respekterer andres syn, men som er fast bestemt på at alle skal akseptere deres syn. Håper du tar poenget. :)

Lenke til kommentar

Poenget ditt er vel at disse finnes i alle leire. Og det kan jeg si meg enig i. Men jeg føler vel kanskje det er en større andel av ateister som er sånn da enn det er av kristne, muslimer etc. Som kristen føler jeg meg for eksempel mer akseptert om jeg er med muslimer enn med ateister. I dunno. Kanskje det bare er jeg som har fått et veldig negativt inntrykk av ateister.

Lenke til kommentar

Poenget ditt er vel at disse finnes i alle leire. Og det kan jeg si meg enig i. Men jeg føler vel kanskje det er en større andel av ateister som er sånn da enn det er av kristne, muslimer etc. Som kristen føler jeg meg for eksempel mer akseptert om jeg er med muslimer enn med ateister. I dunno. Kanskje det bare er jeg som har fått et veldig negativt inntrykk av ateister.

Du er ihvertfall veldig dømmende, det skal du ha. :) De fleste mennesker i dette landet, religiøse eller ikke religiøse, følger stort sett norges lover og den vanlige opplyste samfunns moralen og ikke alskens bibelvers, noe som gjør ateister, kristne, muslimer etc ganske like, men norges befolkning er 0,1% av verden... Det er ikke i norge problemet med religion ligger, men i resten av verden!

Det er ALT for mange religiøse idioter som tror at bare i gjør som DERES gud sier så blir alt så bra, enten vi vil eller ikke.... De kristne i USA intet unatak, da du har senator kandidater som faktisk på alvor har fremmet forslag om å bombe Europa fordi Europa har tatt til vettet og bruker kunnskap og viten istedenfor religiøst vissvass og fordi det er så mange ateister her.... Med atom våpen!! Og de blir tiljublet av velger massene sine, som syntes det ville vært en god ide da de ikke har kommet lenger der borte, i det vi tror er verdens mest fornuftige land, enn at de tror at ateisme leder til kommunisme, kommunisme til folke mord også videre, for ikke å snakke om den store eventyr helten fra den kristne mytologi, nemlig satan, som lurer ALLE ateister men ikke klarer å lure kristne med ofte langt dårligere opplyst, har mindre kunnskap og viten enn den jevne ateist.... Var det noen som trodde de kristne var bedre enn muslimer i så måte? Vel, tro om igjen, for de er like hakke gærne som de verste av muslimer, bare med et annet fornavn....

Og slike radikale krefter støttes så lenge folk tror på vissvass... Hvordan jeg kan hevde at religiøs tro er vissvass? De har ikke fremskaffet et eneste bevis for denne guden sin noen gang og jeg syntes to tusen år er for lang tid, for har de ikke klart å finne bevis på den tiden er det jammen på tide vi ser bort i fra påstandene de hevder også. Bruk heller den hjernen du har fått til fornuftige tanker istedenfor påståtte religiøse ting. De er så himla destruktivt og overlever menneskeheten de neste 200 år er jeg redd vi kommer til å nedsette forbud mot å tro noe så dumt som all religiøs tro, for det får virkelig tilhengerne til å gjøre utrolig mye urasjonelt og dumt!

Jeg tror at religionens ettermæle vil bli fryktelig flau ihvertfall...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Morsomt innlegg. Å kalle meg dømmende når du selv kommer med ett såpass unyansert innlegg uten kilder er jo interessant. Prøvde å legge ballen litt død med ett innlegg jeg mener var ganske imøtekommende. Dette blir forhåpentligvis mitt siste innlegg i denne "debatten" da det har sklidd helt ut fra trådstarters tittel (noe jeg selv forsåvidt har vært delaktig i).

Lenke til kommentar

Dette beviser jo bare at Ateister er ute etter krig med de religiøse.

Hva refererer du til med "dette", og hvordan kan du hevde at jeg vil krige mot religiøse..?

Jeg bryr meg egentlig ikke i nevneverdig grad om hva menneskers personlige tro er, men jeg har et problem når de bruker denne troen for å påvirke samfunnet eller meg selv.

Så for å si det sånn: om du vil tro på Jesus, så fint for deg, men ikke bruk Jesus som unnskyldning for å diskriminere homofile/muslimer/ateister etc..

Lenke til kommentar

RWS: Hva pokker? Her bruker jeg og andre brukere så mye tid på å vise hvordan Kimma16 uttrykte seg unyansert, også kommer du her og viser akkurat hvor midt på spikeren han traff? Huff..

Skulle det ikke mer til altså?

Når ble det "krig" å påpeke at to tusen år gamle påstander er akkurat det, påstander og at vi ikke bør følge dem?
Lenke til kommentar

Akiane hadde foreldre som var ateister, men som kom til tro på Gud da hun som 4 åring fikk se Jesus og himmelen.

Hvilken gud?

Det finnes mennesker som tror på feer, odin, wicca-guder, hinduistiske guder, greske guder med fler som har drømt om disse gudene.

Og så finnes det mennesker som har drømt om fantastiske skapninger og guder, som ikke tror på disse drømmene.

Dessuten, sist jeg hørte en kristen som påstod at hun var kristen på tross av at foreldren er ateister, så viste det seg senere at foreldrene var agnostiske kristne, og dermed ikke kristne nok... ikke "ekte kristne".

Så jeg tar alltid det med en klype salt når religiøse påstår at de har kommet til en tro uten innflytelse, da ingen troer i utgangspunktet er rasjonelt begrunnet, (da det ikke finnes rasjonelle argumenter for noen guder) men kulturelt.

Om Akiane bodde i India, ville hun trodd på hinduistiske guder. Om hun bodde i Iran ville hun trodd på Allah og at gud bare var en profet. I israel ville hun trodd at Jesus var en svindler.

du dømmer ut i fra din tro om religion. At foreldrene hennes var ateister nekter du å tro på selv om moren forteller om det. Det er hva historien forteller. Men fordi det ikke passer med din tro så tror du ikke. Hadde det derimot passet inn med din tro så hadde du selvsagt trodd på det.

Lenke til kommentar

Hvilken gud?

du dømmer ut i fra din tro om religion. At foreldrene hennes var ateister nekter du å tro på selv om moren forteller om det. Det er hva historien forteller. Men fordi det ikke passer med din tro så tror du ikke. Hadde det derimot passet inn med din tro så hadde du selvsagt trodd på det.

Ateisme = ikke religion altså ikke tro. Han ga et eksempel på hvordan det kan misbrukes, det med moren som forteller hun var ateist, så det er all grunn til spekulasjon. Men du virker helt lukket. Same story; you only accept because you agree.

Lenke til kommentar

Hvilken gud?

Ateisme = ikke religion altså ikke tro. Han ga et eksempel på hvordan det kan misbrukes, det med moren som forteller hun var ateist, så det er all grunn til spekulasjon. Men du virker helt lukket. Same story; you only accept because you agree.

spekulerer du på at jeg er kristen også da kanskje?

Lenke til kommentar

Hva refererer du til med "dette", og hvordan kan du hevde at jeg vil krige mot religiøse..?

Jeg bryr meg egentlig ikke i nevneverdig grad om hva menneskers personlige tro er, men jeg har et problem når de bruker denne troen for å påvirke samfunnet eller meg selv.

Så for å si det sånn: om du vil tro på Jesus, så fint for deg, men ikke bruk Jesus som unnskyldning for å diskriminere homofile/muslimer/ateister etc..

Jeg refererer til at EN GOD DEL ateister kun er ute etter å rakke ned på kristne/muslimer eller hva det måtte være, kun fordi de tror de vet bedre enn andre.

Generaliserte kanskje litt i forrige innlegg, beklager så meget.

Sett bort ifra det, skjønner jeg ikke helt hva det er du klager over. I Norge ser man lite til folk som prøver å påvirke samfunnet ved hjelp av troen, eller hva? Lever selv på Sørlandet, som regnes som selveste bibelbeltet. Ser ingenting av det du prater om her.

Unnskyld hvis jeg fornærmet deg, kjære Einstein.

Endret av Reidar22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...