Gå til innhold

Ateistar og agnostikerar kan meir om religion enn religiøse

Anbefalte innlegg

Joda, det er stor forskjell.

Noen tar skapelsesberetningen og storflommen bokstavlig.

Andre tar dette som symbolske fortellinger.

Stor forskjell!

Hvis du tolker dette som symbolsk, kan du jo også tolke jesus som symbolsk....og da kan du likegodt forkaste hele dritten

Helt enig der. Jeg tror ikke Adam & Eva var ment symbolsk. Selv om rekkefølgen i historien har et klart mønster som er viktig å ha med for å få en bedre forståelse på Satans mønster senere i Bibelen (og i virkeligheten).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er stor forskjell.

Noen tar skapelsesberetningen og storflommen bokstavlig.

Andre tar dette som symbolske fortellinger.

Stor forskjell!

Hvis du tolker dette som symbolsk, kan du jo også tolke jesus som symbolsk....og da kan du likegodt forkaste hele dritten

Helt enig der. Jeg tror ikke Adam & Eva var ment symbolsk. Selv om rekkefølgen i historien har et klart mønster som er viktig å ha med for å få en bedre forståelse på Satans mønster senere i Bibelen (og i virkeligheten).

Så da tror du på syndefloden også?

At det var en flom som dekket hele jorden?

Lenke til kommentar

Det er ikke store forskjellene mellom den gjevne kristne person. Det fins ekstremtilfeller som familien Phelps men vær så snill og ikke dra fram sånne eksempler. De er gærne. IKKE si "hvordan kan du kalle de gale?" osv. Søk på "Family Phelps" på Youtube så kan du se sjølv.

Så vent. Om jeg bruker mine u-kristne verdier på å se på en kristen familie, så kan jeg se at de er 'gærne'? Mens bruker jeg bibelen som beskriver deres handlinger, er de ikke lenger gærne?

Det spiller vel ingen rolle hva de gjør, så lenge de handler i god tro utifra hvordan de tolker bibelen? Det er jo akkurat det samme du gjør, kan de kalle deg gæren?

Og igjen, den gjennomsnittlige kristne personen, hvor stor innsikt har egentlig denne personen i bibelen og fortellingene der? Det virker jo veldig liberalt for hvem som kan kalle seg kristen og ikke.

Kan jeg kalle meg kristen? Jeg bare stoler ikke på dette tullet om en gud. Er du da gal, siden du tror på en?

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke at det er så rart at ateister kan mer om religioner enn de fleste religiøse. Til å vær en ateist må man virkelig bruke tid på å tenke grundig på vår tilværelse og verden rundt oss.

Endret av deserk
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig tror på på syndefloden. Hvordan det?

Og chokke; Familien Phelps takker Gud for 9/11. Jeg sier ikke mer! Jeg vil ikke starte en tåpelig diskusjon om det her, jeg tror du vet veldig godt at de ikke er normale. Jeg lukter troll, morsomt dette her.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

Og chokke; Familien Phelps takker Gud for 9/11. Jeg sier ikke mer! Jeg vil ikke starte en tåpelig diskusjon om det her, jeg tror du vet veldig godt at de ikke er normale. Jeg lukter troll, morsomt dette her.

At du plukker ut en appelsin fra en kurv råtne epler, gjør ikke situasjonen noe bedre for fruktselgeren.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva du mente med det der?

Du kan ikke si at 'den gruppen teller ikke, de er gale', så luke ut alle de 'gale kristne gruppene', så sitte igjen med et lite utvalg å si at 'heeey, bare fine kristne her, så hva er galt?'.

Fikk aldri svar. Kan jeg kalle meg kristen, om jeg føler meg kristen? Eller er det en hellig bestemt definisjon jeg må følge? Hvem kan bestemme hvem som teller eller ikke?

Lenke til kommentar

I mine øyne er du en kristen hvis du bekjenner Jesus Kristus som din frelser, at du tror at Han er Guds sønn, at Han døde på korset og stod opp fra de døde. Det kreves mer, men resten er mellom deg og Gud.

Den siste delen der står vel ikke akkurat i Bibelen, gjør den vel? Er ganske spesifikke ting du skal følge for å gjøre Jesus glad etter hva jeg husker fra søndagsskolen.

Lenke til kommentar

Hvis du vil være kristen så er det bare å følge Jesu eksempel, enkelt sagt. :)

""Servants, be obedient to those who according to the flesh are your masters, with fear and trembling, in singleness of your heart, as to Christ; not in the way of service only when eyes are on you, as men pleasers; but as servants of Christ, doing the will of God from the heart; with good will doing service, as to the Lord, and not to men; knowing that whatever good thing each one does, he will receive the same again from the Lord, whether he is bound or free. You masters, do the same things to them, and give up threatening, knowing that he who is both their Master and yours is in heaven, and there is no partiality with him." (Ephesians 6:5-9, WEB)

"

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Hvilken nytte har vi av denne informasjonen?

Ja jeg vet mer om kristendommen enn mange kristne. Ja mange kristne og spesielt prester vet mer om kristendommen enn meg.

Eller er konklusjonen: "Siden X er ateist så vet han mer om religion enn Y som er kristen"

Meningsløse greier.

Uansett. De fleste ateister/agnostikere er vel kanskje litt mer sannhetsøkende enn religiøse som allerde besitter "sannheten".

Men når jeg tenker meg om så får jeg ikke regnestykket til å gå opp. Hvorfor i alle dager skal gruppen "ateist/agnostiker" ha en større viten om religion enn "religiøse"?

Tar man 10 random ateister og 10 random religiøse så har man kanskje 1 ateist som besitter ekstremt mye kunnskap og 9 som ikke vet noenting. De 10 religiøse derimot har kanskje sånn midt på treet kunnskap. (Tall åpenbart tatt ut av løse luften).

Nei, om det ikke kan vises til noe fornuftig forskning på området så forkaster jeg denne teorien. Tror faktisk jeg må si meg enig med ikke Lars. Definisjon på "religiøs" blir alt for bred og da er det ikke rart at man kommer frem til denne sære konklusjonen.

Folk flest i Norge har tross alt aldri åpnet en bibel.

Lenke til kommentar

Strengt tatt blir vel ikkje definisjonen på religiøs spesielt brei. Anten trur du på eit eller fleire gudespøkelser eller så gjer du ikkje det. Om spøkelset ditt heiter Allah eller Yahve, og kva for eit religionsutspring du tilhøyrer og kva du måtte tru på av forteljingane frå di hellige bok eller rull er heller irrelevant i denne samanheng.

Stiller du deg tvilande er du per def agnostiker

Grunnen til at Ateistar/agnostikerar har større viten om religion? Det eg synest er plausibelt, og som eg trur har vore nemnt i tråden ein stad er vel at ateistar leser bibelen ord for ord, og tar den for det den er utan å måtte klusse med den konstant for å få den til å passe inn i sitt eige verdsbilete. Men spesielt kristne ser eg har ein tendens til å kutte ut delar som dei ikkje liker, og tolke boka i hytt og gevær. (Eg trur ikkje eg hadde fått ein spesielt bra historiekarakter dersom eg hadde tolka 1 verdenskrig på mitt eige finurlige vis f.eks)

Lenke til kommentar

I mine øyne er du en kristen hvis du bekjenner Jesus Kristus som din frelser, at du tror at Han er Guds sønn, at Han døde på korset og stod opp fra de døde. Det kreves mer, men resten er mellom deg og Gud.

Så du sier at samtlige kristne tror dette?

Da lurer jeg på, hvordan kan du si at noen som tror på dette, og gjør noe mer utifra bibelen ikke lenger er kristne? Eventuelt har andre meninger enn deg om noe annet ikke teller som kristne.

Det minner om 'du kan være med oss, om du gjør leksene våre'-type tankegang fra barneskolen.

Lenke til kommentar

Har hørt mange bibeltroende si at andre tolker teksten, men at de leser den som den er.

Hvem sa det?

Katolikker?

Jehovas Vitner?

Mormonere?

DNK?

Pinsegjenger?

Metodister?

Baptister?

Adventister?

lurer på hvem av de mange retningene som sa til deg at de leser bibelen uten å tolke den

De jeg har diskutert mest med er karismatiske, dvs baptister, pinsevenner til trosforsamlinger og så enkelte adventister. Mange mener de ikke tolker bibelen, men leser den som den står, mens de som mener noe annet ikke er bibeltroende. Men man tolker bibelen uansett hvordan man leser den. Bokstavtro eller ikke. For meg passer da teksten som står i bibelen at bokstaven slår ihjel, men ånden gjør levende. Det tolker jeg dithen at det blir feil å forstå alt bokstavelig, da mye er ment på å forstås åndelig.

Idag finns økumeniske samlinger mellom kristne. Taize f.eks, eller det finns fellesmøter. Kristne som har funnet ut at de stort sett tror det samme, og det viktigste har de til felles. Det finns mer enighet mellom ulike kristne menigheter idag, enn det det noensinne har gjort. Det syns jeg er flott! :)

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig tror på på syndefloden. Hvordan det?

Det er jo bevist at syndefloden ikke dekket hele jorden!

Vi har kulturer som er mye eldre enn når syndefloden skulle ha vært, med historie fra før syndefloden.

Og det er jo mange andre ting som tyder på at det ikke er tilfelle

Hvor kom alt vannet fra?

Hvor er det blitt av?

Hvordan kom kenguruene seg til Australia?

Hvordan kunne de bygge pyramidene rett etter syndefloden?

.

.

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

De fleste her er veldig sentrerte rundt kristendommen.

Jeg mener det er sannsynlig at religiøse generelt har et mer lukket syn. De fleste religiøse jeg kjenner er temmelig låste til sin egen religion. Dermed vil de vise en tydelig motvilje mot kjennskap til andre "uekte" religioner, for eksempel i religionsundervisningen i ungdomsskolen og videregående. Jeg har ingen problemer med å se for meg at (spesielt) kristne kan betydelig mindre om andre religioner enn det ateister kan.

På den måten mener jeg det er meget mulig at ateister kan mer om religion enn religiøse.

Samtidig kjenner jeg mange som selv sier de er kristne og tror på gud, og som har konfirmert seg kristlig, som på ingen måte gir uttrykk for å kunne mer om kristendommen enn at det har noe med jul, påske og en fyr ved navn Jesus å gjøre. Dette er ungdommer som aldri har åpnet en bibel utenfor obligatoriske samlinger i forbindelse med konfirmasjon(, som de gjennomgikk fordi det "måtte de jo").

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Det finns ikke så mange ateister i verden, bare 2% tror jeg. Ikke rart de kommer bra ut på alle målninger de gjør da. De fleste ateister kommer fra vesten, og mange har høy utdanning, slik mange fra vesten har. Ateister bruker ikke religion for å oppbygge seg selv, men for å rakke ned på sine motstandere.

Om man dyrker sitt inteligens så tror jeg at man kan miste troen på en Gud. Selvet blir egosentrert, og man opphøyer seg selv. Man ønsker å være sin egen gud.

Men man mister så mye annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...