Gå til innhold

Ateistar og agnostikerar kan meir om religion enn religiøse

Anbefalte innlegg

Ateisme er flokkmentalitet?

Ja, null tvil!

Ateisme er definitivt flokkmentaliteten både, både på nett og i rl. Ofte ser det ut som at det er de tøffe ateistene som følger strømmen. De har ofte ingen mening selv, og har under gjennomsnittlig kunnskap om kristendommenm, men har likevel en militant anti-holdning mot den. Er det noen som virkelig går mot strømmen, er det han eller hun ene kristne som tilfeldigvis er tilstede da og som er tøff nok til å tørre å ytre meningene sine. På grunnskolen var det iallefall få som turde det, i frykt for å bli mobbet.

Btw, jeg refererer til Norge som er vår virkelighet, ikke til en random survery fra USA som ble funnet takket være google.

Javel, det er slik DU ser det, men det er dessverre ikke virkeligheten min venn.

Og hvorfor tror DU det er flaut å stå frem som kristen i dag Mikkel Rev? Har du noen ide om hvorfor det er det? (For at det er det er hevet over enhver tvil, da de aller fleste i dag reagerer negativt på folk som har et så alternativt virkelighets syn som religiøse har, uansett om de aksepterer evolusjon eller ikke. Det du IKKE forstår er at det for den vanlige mann i gata er det å tro på guder likestillet med å tro på julenissen, det er ingen som skjønner hvordan dere klarer å lure dere til å tro dette og da blir det latterliggjort da!

For hvordan ville DU egentlig ha oppfattet en som på ramme alvor sa at han trodde på jule nissen? Ville du:

A. Sagt at det var knallbra og at du respekterte det fullt ut

eller

B. Tatt et skritt tilbake og latt tulling alarmen gå?

Tenk over det litt, for det er like tullete begge deler for de aller fleste i norge i dag, dessverre for deg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, null tvil!

Ateisme er definitivt flokkmentaliteten både, både på nett og i rl. Ofte ser det ut som at det er de tøffe ateistene som følger strømmen. De har ofte ingen mening selv, og har under gjennomsnittlig kunnskap om kristendommenm, men har likevel en militant anti-holdning mot den. Er det noen som virkelig går mot strømmen, er det han eller hun ene kristne som tilfeldigvis er tilstede da og som er tøff nok til å tørre å ytre meningene sine. På grunnskolen var det iallefall få som turde det, i frykt for å bli mobbet.

Btw, jeg refererer til Norge som er vår virkelighet, ikke til en random survery fra USA som ble funnet takket være google.

Ateisme er ikke flokkmentalitet! Ateisme har ingen agenda.

Grunnen til at ateisme er på fremgang er opplysning.

Du tenker kanskje på antiteisme. Der kan jeg være litt enig, men det er jo helt naturlig at det er motstand mot noe som er så åpenbart feil.

For oss som har skjønt det er det helt utrolig at de religiøse ikke også innser det :)

Lenke til kommentar

Ja, null tvil!

Vet ikke helt hvor du har din skolebakgrunn fra, men på alle skolene jeg har gått på har jeg aldri vært ute for at religiøse har blitt regelrett mobbet for sin religion. Dvs, har sett religiøse bli mobbet, men det har vært av andre årsaker (eller uten årsaker).

Jeg antar at du syns det er rimelig enkelt å påta deg en slags offerholdning i denne saken, og det er jo ikke så rart når man ser på hvem det er du tilber, dog syns jeg dette faller litt på sin egen urimelighet.

Dersom noen på en forelesning hadde ytret scientology meninger, og fremholdt at jumbojetfly med onde aliens var våre guder (eller noe i den duren), så ville jeg riktignok humret litt i skjegget, men ikke akkurat grunnet en slags flokkmentalitet med mine medstudenter.

Derfor, om du som kristen kommer med ytringer som for andre fremstår like absurd, så er det ikke på grunn av en skjult ateistagenda at folk ler av deg.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å sammenligne kristendommen med julenissetilbeding eller scientologi, da disse står i en helt annen posisjon i Norge. Kristendom er på papiret en akseptert religion i landet, men det virker som det kun er i teorien. Selv om svarene på diverse etiske spørsmål er klinkende klart for dere, så må dere akseptere at andre har en annen overbevisning.

Da jeg gikk på barneskolen var det flere som ikke turde å innrømme at de var kristne, for de vet de ville i beste fall fått gjennomgå ved å bli ertet for dagen og også til dels blitt utstøtt av saueflokken. Kristenfiendtligheten begynte allerede på barneskolen. Nei, tro ikke at saueflokken på barneskolen var i besittelse av tung kunnskap om temaet! Det var rett og slett utøft og ukult å være kristen. Elevene på grunnskolen diskuterte ikke kosmos og makroevolusjon, men hvem som sov best i kirken og hvor mange sider av bibelen de hadde klart å røyke opp.

På videregående begynte enkelte av flokken å lete etter argumenter som kunne støtte sin holdning. Det var stort sett argumenter de kunne svært lite om selv, men hadde hørt om av andre og var gode nok i sin bruk. Feks det gode gamle klassiske korstogargumentet.

Jeg har vært i veldig mange forskjellige miljøer gjennom årene, både øst, sør og vest i landet. Det eneste stedet hvor kristendom virkelig er akseptert er i kirken(!). Har forresten aldri bodd i Nord-Norge, men tviler på at situasjonen er annerledes der. Den kristne er virkelig mannen mot strømmen. Og det er intet unntak her på forumet.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å sammenligne kristendommen med julenissetilbeding eller scientologi, da disse står i en helt annen posisjon i Norge. Kristendom er på papiret en akseptert religion i landet, men det virker som det kun er i teorien. Selv om svarene på diverse etiske spørsmål er klinkende klart for dere, så må dere akseptere at andre har en annen overbevisning.

Det finnes en seriøs kirke for det flygende spaghettimonsteret, dette er akesptert på papir, samme som RWS, bare bytt ut julenissen med FSM.

Min overbevisning er at voldtekt, drap og masseslagsmål er dårlig; din oppfatning er, som kristen fordi du har sagt at du er kristen, at dette er HELT GREIT. Siden du sier du er kristen må eg gå ut i fra at du også følger Bibelen som inneholder kristendommens kjerne. Eg aksepterer ikke din overbevisning, eg synes din overbevisning er til å le av. Eg må ikke akseptere din overbevisning.

Da jeg gikk på barneskolen var det flere som ikke turde å innrømme at de var kristne, for de vet de ville i beste fall fått gjennomgå ved å bli ertet for dagen og også til dels blitt utstøtt av saueflokken. Kristenfiendtligheten begynte allerede på barneskolen. Nei, tro ikke at saueflokken på barneskolen var i besittelse av tung kunnskap om temaet! Det var rett og slett utøft og ukult å være kristen. Elevene på grunnskolen diskuterte ikke kosmos og makroevolusjon, men hvem som sov best i kirken og hvor mange sider av bibelen de hadde klart å røyke opp.

På videregående begynte enkelte av flokken å lete etter argumenter som kunne støtte sin holdning. Det var stort sett argumenter de kunne svært lite om selv, men hadde hørt om av andre og var gode nok i sin bruk. Feks det gode gamle klassiske korstogargumentet.

Skal oppvokste folks kunnskapsnivå plutselig sammenlignes med barneskolenivå? At det er ukult å vere kristen på barneskolen er bare slik det er, eg mener det er ukult, og hvis det er slik at mesteparten synes det er ukult er eg glad siden min sak blir støttet. Alle kan få stå fram sin mening, men ikke forvent at eg som synes det er møkkpreik skal akseptere det. Og det gode gamle korstogargumentet er enda ikke blitt motargumentert, oh jo, det har det, kristendommen stjal humanetisk forbund sine etikker og bruker det, jommen det var da bra motargument :D

Jeg har vært i veldig mange forskjellige miljøer gjennom årene, både øst, sør og vest i landet. Det eneste stedet hvor kristendom virkelig er akseptert er i kirken(!). Har forresten aldri bodd i Nord-Norge, men tviler på at situasjonen er annerledes der. Den kristne er virkelig mannen mot strømmen. Og det er intet unntak her på forumet. 

There is a reason for everything.

Lenke til kommentar
Det finnes en seriøs kirke for det flygende spaghettimonsteret, dette er akesptert på papir, samme som RWS, bare bytt ut julenissen med FSM.

Min overbevisning er at voldtekt, drap og masseslagsmål er dårlig; din oppfatning er, som kristen fordi du har sagt at du er kristen, at dette er HELT GREIT. Siden du sier du er kristen må eg gå ut i fra at du også følger Bibelen som inneholder kristendommens kjerne. Eg aksepterer ikke din overbevisning, eg synes din overbevisning er til å le av. Eg må ikke akseptere din overbevisning.

Her var det så mye svada at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Påstanden om at det finnes en seriøs kirke for FSM, er jeg rimelig sikker på at er løgn.

At det finnes en humororganisasjon for FSM, tviler jeg ikke på. Og hva så? Påstår du at FSM står i samme posisjon som kirken i Norge? Løgn igjen.

oppfatning er, som kristen fordi du har sagt at du er kristen, at dette er HELT GREIT

Her har du klart å få to løgn i samme setning. Jeg har aldri noensinne på forumet skrevet at jeg er kristen. Jeg har derimot sagt at jeg er lite interessert å diskutere meg som person, men sak. At jeg har sagt det, er løgn.

Og deretter sier du at jeg sier at voldtekt, drap og masseslagsmål er helt greit? ?! Løgner er du. Kanskje du prøver å illustrere et poeng, men på det premisset nekter jeg å kjøpe det. Det vi heller kan fastslå er at du Gabbe, som ikke er kristen, synes løgn er helt greit.

Om du virkelig ikke kan akseptere at andre folk har andre verdier, andre meninger og andre syn på ting og tang i verden, er eneste måten for deg å få fullstendig fred på, å utrydde jordens befolkning, bortsett fra deg selv.

Skal oppvokste folks kunnskapsnivå plutselig sammenlignes med barneskolenivå? At det er ukult å vere kristen på barneskolen er bare slik det er, eg mener det er ukult, og hvis det er slik at mesteparten synes det er ukult er eg glad siden min sak blir støttet. Alle kan få stå fram sin mening, men ikke forvent at eg som synes det er møkkpreik skal akseptere det. Og det gode gamle korstogargumentet er enda ikke blitt motargumentert, oh jo, det har det, kristendommen stjal humanetisk forbund sine etikker og bruker det, jommen det var da bra motargument :D

Jeg har ikke sammenlignet oppvokste folks kunnskapsnivå med barneskolenivå, har jeg? Eller lyger du?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at "det gode gamle korstogargumentet er enda ikke blitt motargumentert". Om du mener at det aldri har blitt gitt en forklaring og enn unnskyldning fra kirken, så er det ren løgn du kommer med.

"kristendommen stjal humanetisk forbund sine etikker og bruker det" - Dette er selvsagt ren løgn.

There is a reason for everything.
Så sant.
Lenke til kommentar

Er det noen som virkelig går mot strømmen, er det han eller hun ene kristne som tilfeldigvis er tilstede da og som er tøff nok til å tørre å ytre meningene sine. På grunnskolen var det iallefall få som turde det, i frykt for å bli mobbet.

Enig med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg definitivt ikke er blant de som trekker snittet på kunnskap om religion opp. Jeg kan også legge til at pga at religionslæreren vår var så streng, så gadd jeg ikke gjøre annet enn å prate meg til en 5er, og dette har da påvirket hvilke muligheter jeg har hatt videre i livet, og hva jeg har gjort ut av livet mitt. Så det er ikke bare peace og let it be, religion har vært med på å ødelegge for meg. Jeg har kastet bort massevis av tid på å lære om julenisser, fem søyler, lyn, torden, sodoma og gomorra, takket være staten, som tvang meg til å ha kristendomsundervisning på grunn av mora mi. Takk for den. Jeg fikk ikke plass i vanlig barnehage, det var ingen kontantstøtte den gang, og ingen fillipinske nannies, så jeg gikk i barnehagen til et bedehus. Igjen kjære stat, takk for den. Allikevel har jeg null kunnskap om religion. Spiller det noen rolle?

Er det noen her som tror at kunnskap til skriftgrunnlag er det som determinerer hva slags holdning du har til Bibel og religion?

Herregud, før jeg har bladd opp i en new age bok, så har jeg sterke formeninger om innholdet. Før jeg har lest ferdig setningen som begynner med at det er viktig å åpne opp sitt indre for chakra... så vet jeg at det er fint lite studier som kommer til å hostes opp innen kapittelet er ferdig. Sånn er det. De som er bokstavtro har andre typer hjerner, og andre personligheter, sikkert mye til felles med mange ateister her, og de plukker det som passer dem, akkurat som alle mennesker plukker de bøkene de er interessert i, velger å fokusere på de argumentene de har mest fordel av, osv. Vi har bestemt oss på forhånd. Det gjelder veldig, veldig mye. Og spesielt de bitene som er mest med på å definere hvem vi er, og hvordan vi skal leve livene våre.

Lenke til kommentar
Her var det så mye svada at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Påstanden om at det finnes en seriøs kirke for FSM, er jeg rimelig sikker på at er løgn.

Den finnes, men at du er rimelig sikker på at det er løyn, hva beviser det? jo, at FSM ikke er troverdig fro deg, men allikevel har den like yme å komme med som gud/Gud :hmm:

Og deretter sier du at jeg sier at voldtekt, drap og masseslagsmål er helt greit? ?! Løgner er du. Kanskje du prøver å illustrere et poeng, men på det premisset nekter jeg å kjøpe det. Det vi heller kan fastslå er at du Gabbe, som ikke er kristen, synes løgn er helt greit.

yes sir! Du er kristen = du tror på Bibelen ;) du ble nok litt eid ja :D har fremdeles ikke løyet :nei:

Her har du klart å få to løgn i samme setning. Jeg har aldri noensinne på forumet skrevet at jeg er kristen. Jeg har derimot sagt at jeg er lite interessert å diskutere meg som person, men sak. At jeg har sagt det, er løgn.

mhm, eg tok nok feil, det virket VELDIG som at du er kristen. Er du det?

Om du virkelig ikke kan akseptere at andre folk har andre verdier, andre meninger og andre syn på ting og tang i verden, er eneste måten for deg å få fullstendig fred på, å utrydde jordens befolkning, bortsett fra deg selv.

Nei? du feiler hard når du ikke merker at eg siktet til Bibel-Moralske verdier. Eg kan si at eg ikke aksepterer nazisme, men eg aksepterer at AP er regjering. EG kan velge å vrake med å akseptere og å ikke akseptere.

Jeg har ikke sammenlignet oppvokste folks kunnskapsnivå med barneskolenivå, har jeg? Eller lyger du?

Se hvem som lyger her.. :roll:

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at "det gode gamle korstogargumentet er enda ikke blitt motargumentert". Om du mener at det aldri har blitt gitt en forklaring og enn unnskyldning fra kirken, så er det ren løgn du kommer med.

Har det kommet en unskyldning?!? det viste eg ikke, eg trodde Gud var ALLVITENDE OG ALDRI TOK FEIL OG DERMED VILLE HANS HELLIGE KORSTOG VERE RETT UANSETT HVA. Ser ut til at ateister som viste fra første stund at dette var galt vet mer en Gud?

"kristendommen stjal humanetisk forbund sine etikker og bruker det" - Dette er selvsagt ren løgn.

nei.

tactical_facepalm.jpg

Lenke til kommentar
Den finnes, men at du er rimelig sikker på at det er løyn, hva beviser det? jo, at FSM ikke er troverdig fro deg, men allikevel har den like yme å komme med som gud/Gud :hmm:
Enten blander du kortene, eller så lyger du. Jeg har ikke skrevet noe om troværdigheten til FSM. jeg skrev at jeg har vanskeligheter for å tro at noen tar FSM-organisasjonen seriøst og som på ramme alvor tror på det flygende spaghettimonsteret. Påstanden min om at du løy når du påstod at det finnes en seriøs kirke, står ennå.

mhm, eg tok nok feil, det virket VELDIG som at du er kristen. Er du det?
Hva jeg personlig tror er egentlig totalt irrelevant. Men jeg avliver gjerne en del bibelmyter og andre løgner om kristendom som går igjen, og igjen, og og igjen, og igjen.

Nei? du feiler hard når du ikke merker at eg siktet til Bibel-Moralske verdier.
Det er forskjell på å akseptere at andre folk har andre meninger enn deg, og å sympatisere med deres meninger. Ser du forskjellen? Det jeg skrev var man må akseptere at det finnes andre meninnger om, tja mer eller mindre alt egentlig. Spesielt i etiske spørsmål. Det du svarte på, var ikke det jeg skrev. At du er imot bibel-moralske verdier, som er nestekjærlighet overfor mennesker, dyr og natur, for så være.

Se hvem som lyger her.. :roll:
Ja jeg ser det. Deg selv nemlig. Forøvrig er det ikke vits å svare på denne om at det er jeg som lyger. Det fører ingen vei.

Du får komme med kilde da, og ikke et morsomt bilde.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet noe om troværdigheten til FSM. jeg skrev at jeg har vanskeligheter for å tro at noen tar FSM-organisasjonen seriøst og som på ramme alvor tror på det flygende spaghettimonsteret.

Klarer du å innse at en del andre har NØYAKTIG den samme innstillingen til religion som du har til FSM?

Kristen tro har en spesiel plass i det norske sammfunn sier du? Og nøyaktig hvordan har de fått det tror du? Men siden folk ikke tørr å stå frem med sin kristenhet, du tror ikke det kan ha noe å si at folk ikke lenger reserverer den spesielle plassen til kristendom da? At de rett og slett ikke ser en eneste grunn til å gi uspesifisert ubegrunnet sludder noen forkjørsrett ovenfor annet sludder? Er en mulighet der vet du... Og sånn som kristne har herjet i to tusen år med de som ikke har trodd på dem måtte jo dette en dag slå tilbake, selv om jeg overhodet ikke godtar mobbing av noen over noen temaer... Problemet til kristne i dag er at det de tror på er så far fetched at de fleste har litt vanskelig for å få seg til å tro at de faktisk er alvorlige med det de tror på...

Husker når jeg gikk på barne skolen og spesielt etter at vi hadde hatt kristendoms timen, for da hadde vi lært, av læreren, at all annen gudetro var blasfemi og vranglære og at det var den kristne læren som VI lærte som var det eneste riktige og den eneste hellige... Noe de tre jehovas vitnene virkelig fikk kjenne på kroppen etter i friminuttet etter hver kristendomms time, fritt vilt som de var for oss "ekte og riktig troende" kristne... Så jeg vet ikke jeg, tror ikke at de kristne sto noe tilbake for sin dumskap når regnskapet skal gjøres opp...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Enten blander du kortene, eller så lyger du. Jeg har ikke skrevet noe om troværdigheten til FSM. jeg skrev at jeg har vanskeligheter for å tro at noen tar FSM-organisasjonen seriøst og som på ramme alvor tror på det flygende spaghettimonsteret. Påstanden min om at du løy når du påstod at det finnes en seriøs kirke, står ennå.

Om kirken er seriøs eller ikke er totalt irrelevant.

Det er forskjell på å akseptere at andre folk har andre meninger enn deg, og å sympatisere med deres meninger. Ser du forskjellen? Det jeg skrev var man må akseptere at det finnes andre meninnger om, tja mer eller mindre alt egentlig. Spesielt i etiske spørsmål. Det du svarte på, var ikke det jeg skrev. At du er imot bibel-moralske verdier, som er nestekjærlighet overfor mennesker, dyr og natur, for så være.

epic fail fra en som ikke har lest bibelen

http://lmgtfy.com/?q=biblical+morals

Eg aksepterer at andre har forskjellige meninger fra meg, men bare til en hviss grad. Eg aksepterer ikke massemordere og overgripere pedofile osv. Bibelens moral har masse godt, helt rett, men den er selvmotsigende med masse dårlig moral også, fra mitt synspunkt.

'

Du får komme med kilde da, og ikke et morsomt bilde.

me lols

Hva jeg personlig tror er egentlig totalt irrelevant. Men jeg avliver gjerne en del bibelmyter og andre løgner om kristendom som går igjen, og igjen, og og igjen, og igjen.

Eg vil gjerne vite hva du mener; slik at det er mulig å ta opp en posisjon i diskusjonen med eller mot deg.

Lenke til kommentar
Klarer du å innse at en del andre har NØYAKTIG den samme innstillingen til religion som du har til FSM?
Det er jo off-topic. Jo jeg klarer å se det. For nordmenn flest, er det ikke spesielt sjokkerende å møte kristne mennesker. Det er faktisk ganske normalt, uansett hvor uenig du er med dem. FSM har ingenting med diskusjonen å gjøre, ingenting med Norge å gjøre, og det har ingen seriøse tilhengere, hverken i Norge eller andre land.

Resten av innlegget ditt er lokkemat for å gå off-topic.

Om kirken er seriøs eller ikke er totalt irrelevant.
Du påstår at FSM står i samme posisjon som DNK. Og det er løgn.

Jeg vet ikke hvor du så vil med dette FSM-preiket ditt, men det er neppe on-topic.

epic fail fra en som ikke har lest bibelen

http://lmgtfy.com/?q=biblical+morals

Eg aksepterer at andre har forskjellige meninger fra meg, men bare til en hviss grad. Eg aksepterer ikke massemordere og overgripere pedofile osv. Bibelens moral har masse godt, helt rett, men den er selvmotsigende med masse dårlig moral også, fra mitt synspunkt.

Igjen så pisser du i sterk motvind. Min bibelkunnskap har jeg virkelig ikke lært først og fremst gjennom google, slik jeg ser du har. Det er iallefall hevet over enhver tvil om at bibelkunnskap ikke er din sterkeste side, og akkurat det er jo høyst interessant for hva denne tråden faktisk handler om!

La meg sitere topic; "Ateister og agnostikerar kan meir om religion enn religiøse". Det kan jeg ikke motbevise, men det er ikke mitt generelle inntrykk, og du er iallefall avvik fra den statistikken.

me lols
Greit, skjønner ikke at jeg gidder å diskutere med deg engang.
Lenke til kommentar
Du påstår at FSM står i samme posisjon som DNK. Og det er løgn.

de er to like store logiske brister jo.

Igjen så pisser du i sterk motvind. Min bibelkunnskap har jeg virkelig ikke lært først og fremst gjennom google, slik jeg ser du har. Det er iallefall hevet over enhver tvil om at bibelkunnskap ikke er din sterkeste side, og akkurat det er jo høyst interessant for hva denne tråden faktisk handler om!

La meg sitere topic; "Ateister og agnostikerar kan meir om religion enn religiøse". Det kan jeg ikke motbevise, men det er ikke mitt generelle inntrykk, og du er iallefall avvik fra den statistikken.

Ja, men er du kristen eller ikke? Du framstår som en agnostisk av og til kristen av og til ateist og det er forvirrende :thumbdown:

Har selv lest Bibelen, som kristen så = ateist. For å kunne svare må eg nesten vite ditt synspunkt :ermm:

• Liker 1
Lenke til kommentar
de er to like store logiske brister jo.
Forstod du virkelig ikke hva jeg skrev lenger oppe? Jeg gjentar gjerne en gang, men må jeg gjenta flere ganger, får du diskutere det med deg selv.

Har selv lest Bibelen, som kristen så = ateist. For å kunne svare må eg nesten vite ditt synspunkt :ermm:
Svare på hva?

Du ønsker å vite om jeg er kristen eller ikke for å vite om du skal diskutere med eller mot meg (!)

Hvorfor ikke diskutere sak istedetfor å diskutere meg? Det du skrev var at du ikke aksepterer bibel-moralske verdier, som er nestekjærlighet overfor mennesker, dyr og natur.

Lenke til kommentar
Det du skrev var at du ikke aksepterer bibel-moralske verdier, som er nestekjærlighet overfor mennesker, dyr og natur.

enkelt og greit nei og feil. Les Bibelen ordentlig og begynn og forstå.

Slutt med den barnslige holdningen, spydigheten din er til å bli kvalm av. Du tror ikke på en gud, fint, da vet vi det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...