Gå til innhold

Forbikjøring ved høyre side (straff)

simmyren

Anbefalte innlegg

Det har seg det sånn at jeg og en venn av meg kjørte i byen da de slo ann for meg at jeg ville kjøre forbi han ved ei busslomme siden de kom motgående trafikk + dobbelstipplede linjer

poletiet var såklart rett bak meg å fikk med seg dette,ble stoppet og fikk kjefft de inndrog tilogmed lappen min :cry:

Ser ut som om de fleste som har kommet med svar ikke har lest TS innlegg. Det er ingenting som sier at bilen foran (som kameraten førte) skulle til venstre. Her er det etter TS sine uttalelser snakk om ren forbikjøring via busslomme. Dette er ikke bare forbudt emn svært farlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fy så surt da.

Men man må vel ta ansvar for sine handlinger.

Hva blir straffen for å kjøre forbi noen ved bruk av kollektivfelt?

Betyr vel ikke om kollektivfelte er på venstre eller høyre, antar det blir samme straff?

Bot!

Og antaglig anmeldelse for uansvarlig (farlig oppttreden i trafikken) kjøring.

Råd: Ikke gjør det!

Den ville jeg i såfall nektet på - det er ikke farlig opptreden å kjøre forbi i et kollektivfelt mener jeg, men kun et brudd på trafikkreglene.

Endret av roarkv
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser ut som om de fleste som har kommet med svar ikke har lest TS innlegg. Det er ingenting som sier at bilen foran (som kameraten førte) skulle til venstre. Her er det etter TS sine uttalelser snakk om ren forbikjøring via busslomme. Dette er ikke bare forbudt emn svært farlig.

Hvis vi ser bort i fra "rå-kjøring", og tenker oss normale hverdagsforhold, er det da lov å passere stillestående bil (som blinker til venster og venter på motgående trafikk) på høyre side hvis man må kjøre delevis gjennom busslomme markering? Ser dette omtrent daglig og gjør det sjøl også, men nå er jeg i tvil :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort i fra "rå-kjøring", og tenker oss normale hverdagsforhold, er det da lov å passere stillestående bil (som blinker til venster og venter på motgående trafikk) på høyre side hvis man må kjøre delevis gjennom busslomme markering? Ser dette omtrent daglig og gjør det sjøl også, men nå er jeg i tvil :hmm:

Det er lov så lenge det er heilt tydelig at bilen forran skal til venstre. Eller meir spesifikt:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...