PerB Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Det har seg det sånn at jeg og en venn av meg kjørte i byen da de slo ann for meg at jeg ville kjøre forbi han ved ei busslomme siden de kom motgående trafikk + dobbelstipplede linjer poletiet var såklart rett bak meg å fikk med seg dette,ble stoppet og fikk kjefft de inndrog tilogmed lappen min Ser ut som om de fleste som har kommet med svar ikke har lest TS innlegg. Det er ingenting som sier at bilen foran (som kameraten førte) skulle til venstre. Her er det etter TS sine uttalelser snakk om ren forbikjøring via busslomme. Dette er ikke bare forbudt emn svært farlig. Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Fy så surt da. Men man må vel ta ansvar for sine handlinger. Hva blir straffen for å kjøre forbi noen ved bruk av kollektivfelt? Betyr vel ikke om kollektivfelte er på venstre eller høyre, antar det blir samme straff? Bot! Og antaglig anmeldelse for uansvarlig (farlig oppttreden i trafikken) kjøring. Råd: Ikke gjør det! Den ville jeg i såfall nektet på - det er ikke farlig opptreden å kjøre forbi i et kollektivfelt mener jeg, men kun et brudd på trafikkreglene. Endret 15. desember 2010 av roarkv Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Trådstarter skriver "busslomme". Dette tolker jeg som en holdeplass for busser, ikke et kollektivfelt. Lite informasjon fra trådstarter så vanskelig å danne seg et bilde av situasjonen. 1 Lenke til kommentar
simmyren Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 fikk lappen tilbake etter 1mnd 5000i bot da:( men glad jeg fikk lappen tilbake Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Ser ut som om de fleste som har kommet med svar ikke har lest TS innlegg. Det er ingenting som sier at bilen foran (som kameraten førte) skulle til venstre. Her er det etter TS sine uttalelser snakk om ren forbikjøring via busslomme. Dette er ikke bare forbudt emn svært farlig. Hvis vi ser bort i fra "rå-kjøring", og tenker oss normale hverdagsforhold, er det da lov å passere stillestående bil (som blinker til venster og venter på motgående trafikk) på høyre side hvis man må kjøre delevis gjennom busslomme markering? Ser dette omtrent daglig og gjør det sjøl også, men nå er jeg i tvil Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ser ut som om de fleste som har kommet med svar ikke har lest TS innlegg. Det er ingenting som sier at bilen foran (som kameraten førte) skulle til venstre. Her er det etter TS sine uttalelser snakk om ren forbikjøring via busslomme. Dette er ikke bare forbudt emn svært farlig. Hvis vi ser bort i fra "rå-kjøring", og tenker oss normale hverdagsforhold, er det da lov å passere stillestående bil (som blinker til venster og venter på motgående trafikk) på høyre side hvis man må kjøre delevis gjennom busslomme markering? Ser dette omtrent daglig og gjør det sjøl også, men nå er jeg i tvil Det er lov så lenge det er heilt tydelig at bilen forran skal til venstre. Eller meir spesifikt: § 12. Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er vel ikke forbudt å kjøre inn i ei busslomme. Derimot kjørefelt beregnet for andre trafikkater, fortau, osv. er ikke lov å benytte til formålet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå