simmyren Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) -Forbikjøring ved høyre side (straff)- Det har seg det sånn at jeg og en venn av meg kjørte i byen da de slo ann for meg at jeg ville kjøre forbi han ved ei busslomme siden de kom motgående trafikk + dobbelstipplede linjer poletiet var såklart rett bak meg å fikk med seg dette,ble stoppet og fikk kjefft de inndrog tilogmed lappen min De kunne ikke fastslå hvor lenge (var ikke opp til dem å bestemmme) eller hvor stor bot? . Er 18 år snart 19 har nesten hatt lappen 1 år ( fortsatt på prøvetid) . Holdt fartsgrensa . Var erlig med politiet å godtok en Bot om de skulle bli . har ikke vert borti andre lov brudd før . jobber hver dag ett stykke unna så er avhengi av bil så jeg lurte på om noen kunne fasstslå hvor lenge jeg kommer til å misste lappen? eller om det er noen sjans i de hele tatt for at jeg kan beholde den? hvor stor bot snakker vi om her? Fra en STOR idiot uten bil lapp "/ Endret 13. november 2010 av simmyren Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 det er vel 6 måneder som er vanlig. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Stoppet bilen du kjørte forbi opp, og ventet på møtende trafikk for å kunne svinge til venstre når trafikken hadde passert, eller var han i fart i samme kjøreretning som du var? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Relevant regelverk fra tapsforskriften: § 2-5. Trafikkfarlige forseelser Ileggelse av straff etter vegtrafikkloven § 3 første ledd, gir grunnlag for tap av førerett dersom forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått. Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerett. 1. Forbikjøring Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring i forbindelse med forbikjøring som har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes fra 9 til 12 måneder. På samme måte fastsettes tapsperioden ved forbikjøring som har fremstått som særlig hensynsløs eller aggressiv, som f.eks. ved køkjøring. Forbikjøring i busslomme regnes såvidt jeg vet som særlig hensynsløs forbikjøring. Normalstraffen blir dermed 9 - 12 måneder uten lappen. Du som har prøvetid må i tillegg avlegge full ny førerprøve og får ny prøvetid. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Fy så surt da. Men man må vel ta ansvar for sine handlinger. Hva blir straffen for å kjøre forbi noen ved bruk av kollektivfelt? Betyr vel ikke om kollektivfelte er på venstre eller høyre, antar det blir samme straff? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Vanlige biler (ikke kollektiv, el-bil etc) har ingenting i kollektivfeltet å gjøre. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Er klar over det. Men hvis det hadde skjedd. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Bot! Og antaglig anmeldelse for uansvarlig (farlig oppttreden i trafikken) kjøring. Råd: Ikke gjør det! Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Dette gjelder forøvrig sykkelfelt og! Ser at folk benytter seg av sykkelfelt, kollektivfelt og busslommer eller veiskuldra for å kjøre forbi stillestående biler som venter på luke å krysse veien med. Anser det ikke som uansvarlig å sakte smyge seg forbi høyre side av en slik bil ved hjelp av en meter av ei busslomme eller et ledig sykkelfelt eller kollektivfelt. Men det betyr ikke at det er lov. Har tilogmed sett flere som benytter seg av fortau i slike situasjoner, men dette er helt uholdbart, og ikke noe jeg støtter i det hele tatt. Det er sjeldent man har det så travelt at man ikke kan vente et halvminutt/minutt! Den som svinger til venstre er den som skal vurdere situasjonen, og må opptre etter vtl §3. Man er til hinder for trafikk, om det er mye trafikk og man ikke kommer seg over veien, og man skal kjøre videre for å snu eller finne alternativ kjørerute... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Dette med at det ikke er lov til å bruke sykkelfelt når man skal forbi en bil som står stille og skal svinge mot venstre, hvor tar du det fra? Så lenge det ikke er noen syklister i feltet, og vanlig kutyme ved feltskifte brukes, ser i alle fall ikke jeg noen større problemer med å ta sykkelfeltet i bruk. Syklister maser jo så fælt om at de er likeverdige bilister uansett. Fortau skal selvsagt ikke brukes. Angående forbikjøring til høyre i kollektivfelt vil jeg anta at staffen i de aller fleste tilfeller er lik den for å kjøre vanlig i et kollektivfelt, 5200(?) kr. Det er svært sjelden at forbikjøring på høyre side sanksjoneres i Norge, dessverre. Min teori er at det skyldes nordmenns tafatte oppførsel på flerfeltsvei, noen ganger er forbikjøring til høyre eneste måte å komme forbi sinker i venstrefeltet. TS: En parallell kan trekkes til en sak der en kjent eiendomsmegler brukte et akselerasjonsfelt til å kjøre forbi. Han fikk så vidt jeg kan huske 12 mnd uten førerkort. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Jeg har det fra en kilde jeg antar er sikker? § 1. Definisjoner 1. I trafikkreglene forstås med: g) Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende. ... § 4. Bruk av kjørebane 1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg. Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen. ... § 17. Stans og parkering 1. Det er forbudt å stanse g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass. ... http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html forøvrig: Er det plass på vegens skulder eller å komme seg forbi ville jeg brukt denne mot politiet om de hadde stanset met etter forbikjøring til høyre.. 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. ... 5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, Endret 15. november 2010 av EMiRo Lenke til kommentar
simpl Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Den er jævlig kjip. Ser utrolig mange som gjør det du gjorde hver dag. Utrolig få som faktisk blir tatt og ser egentlig ikke grunnen til at det ikke skulle være lov så lenge bilen du kjører forbi står stille og skal svinge av til venstre. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Jeg har det fra en kilde jeg antar er sikker? § 4. Bruk av kjørebane 1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg. Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen. Min feil, har tydelig oversett (2). Praktisk gjør jeg det likevel så lenge det ikke finnes syklister, heller det enn å lage unødvendig lang kø. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Husker jeg var ute og kjørte en gang på motorveien fra Stavanger mot Sandnes. Ble da forbikjørt av en bil på høyre side. Tingen for vedkommende var at sivilen lå vissnok like bak og stoppet han. Vet ikke hva som skjedde videre, jeg kjørte bare sakte forbi. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hvis du blir forbikjørt på høyre side på 4-feltsvei er det du som kjører feil, ikke den som kjører forbi. Utgangspunktet er at du skal ligge i høyre fil, venstre fil er bare for forbikjøring og du skal legge deg inn til høyre straks du er ferdig med forbikjøringen. 3 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hvis du blir forbikjørt på høyre side på 4-feltsvei er det du som kjører feil, ikke den som kjører forbi. Utgangspunktet er at du skal ligge i høyre fil, venstre fil er bare for forbikjøring og du skal legge deg inn til høyre straks du er ferdig med forbikjøringen. Ikke akkurat der, der var det retningspiler om at hvis du skulle rett frem skulle du ligge til venster og det var etter dette skiltet jeg ble forbijkørt. Lenke til kommentar
Howitz Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvis du blir forbikjørt på høyre side på 4-feltsvei er det du som kjører feil, ikke den som kjører forbi. Utgangspunktet er at du skal ligge i høyre fil, venstre fil er bare for forbikjøring og du skal legge deg inn til høyre straks du er ferdig med forbikjøringen. Ikke akkurat der, der var det retningspiler om at hvis du skulle rett frem skulle du ligge til venster og det var etter dette skiltet jeg ble forbijkørt. Hvis han ikke kjørte over sperrelinja der så hadde de nok målt han tidligere Lenke til kommentar
svante Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Da har han nok ikke blitt stoppet fordi han kjørte forbi deg, men fordi han kjørte for fort. Forøvrig kjører begge feil hvis du blir forbikjørt av en bil på høyre side på en flerfeltsvei. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Men politiet stopper bare de i høyre felt og aldri i venstre felt! Lenke til kommentar
janingar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Ergo, du bør legge deg bak bilen å tute å blinke som faen med lysene og se om han tar hintet da Det tror det ikke man uten videre kan bli tatt for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå